Saabdröm för nybörjare

AGW
19 maj 2015 · 2 Inlägg

Hej!

Har gått och fnulat på detta ett tag och känner att jag behöver någon att bolla med. Jag testar här helt enkel!

Jag kan egentligen mycket lite om bilar och har aldrig så särskilt intresserad innan, men sedan jag köpte familjebil för dryga året sedan och grävde ner mig i research har jag blivit allt mer och mer fast i den här tanken.

Jag har en dröm om att köpa en gammal Saab 900 och renovera upp den. En t16 hade ju varit optimalt, men de börjar ju dra iväg i pris om man ska en någorlunda fin. Har tittat på lättrycksturbon, GL, GLs och I: modeller mellan 84 - 90 cirka.

Jag kommer från en riktig Saab familj och hjärtat klappar hårt för just 900an, tycker den är så satans läcker.

Samtidigt hör man ju en del om dem, oljeläckage, kopplingstrul, trasiga länkarmsfästen, rost mm.

Nu till mina frågor då;

Är jag som nybörjare knäpp o jag ger mig in i detta? Vad bör jag införskaffa för grundutrustning? Var ska jag hitta infon jag behöver? Och vad ska jag tänka på när jag köper bil? Kommer eventuellt få tillgång till ett varmgarage i senare i sommar där jag även hoppas kunna börja bygga upp en liten verkstad, men andra tips och råd kring detta också välkommet. Bor i Farsta i södra Stockholm.

Förhoppning är väl att hitta något som är ok i motorn så att jag främst kan fokusera på interiör/exteriör osv. Men jag inser ju att det kommer att dyka upp motorstrul på vägen också. Tanken är ju att göra iordning bilen till så nära originalskick som möjligt.

Alla möjliga tips och råd mottages!

Och ni får ursäkta om jag kommer med dumma frågor, är som sagt i det närmaste en total nybörjare.

Senast redigerat av AGW (19 maj 2015)

caromania Forummoderator
19 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Det låter väl vettigt? Du verkar redan ganska påläst vilket är en bra början. Alla gamla bilar kan strula och kosta, det är självklart förenat med en viss risk att köpa en gammal bil oavsett märke. SAABarna har ju ett fint kontaktnät här i Sverige och de är ju poppis utomlands så delar och kunskap lär du hitta i överflöd.

Tips: köp en så dyr bil (fin) du kan och har råd med. Inredning är nästan alltid svårare att fixa än chassie/motor/låda. Utgå sedan ifrån den när det är dags att titta på verktyg och din utrustning. Du kanske behöver köpa en rejäl kompressor, blästringsutrustning och vinkelslip innan du behöver köpa en tändstiftsnyckel...

En bra domkraft är alltid bra att ha och med den ett par rejäla pallbockar, alternativt uppkörningsramper även om de inte ersätter bra lyftmöjligheter. Självklart kan du investera i en hylsnyckelsats, men jag skulle nog köpa ett dyrt spärrskaft och sedan hylsor allteftersom. Mycket skräp i de där lådorna man aldrig behöver... Tips att spana på motormarknader och loppisar när det kommer till bra verktyg.

Tänk dig en budget för hjälp med reparationer. Mycket kan du göra själv men en hel del kommer du inte vilja eller klara av att göra. Då är en bra kompis eller en bra kontakt med liten privat verkstad guld.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
AGW
19 maj 2015 · 2 Inlägg

Tack för tipsen! smile

Spärrskaft, domkraft och pallbockar tar jag med mig. Likaså rådet att utgå från bilens problem och därefter köpa utrustning. Tack!

Kan du något om Saab 900? Vad tror du om modell?

Sen läste jag något om Haynesböcker, att de är en bra utgångspunkt för nybörjare, bra eller anus?

AChr
19 maj 2015 · 336 Inlägg

Låter som en trevlig idé! Även om du är nybörjare, så finns det massvis med kunskap på nätet, så om du stöter på patrull ska det inte vara några problem att lösa. Rekommenderar Saab Turbo Club of Sweden och deras forum, finns nästan alltid någon som kan hjälpa dig där.

Tycker som caromania att du inte ska snåla på utgångsobjektet, blir säkert billigare i längden (Och mindre slit) om du köper ett exemplar som inte är helt nedgånget. Hade letat efter en bil med så rostfri kaross som möjligt, det är inte det roligaste att laga rost. Då går det nog smidigare att byta ut motor och låda m.m smile

Som sagt så är en bra domkraft och några stadiga pallbockar nästan ett måste, om man inte har tillgång till lyft. Verktyg kommer så klart behövas, hade börjat med en sats med hylsor och spärrhandtag och några U-ringnycklar, och sen fyllt på efter hand. smile

Senast redigerat av AChr (19 maj 2015)

Just turbo power, no real shit.
AX3L
19 maj 2015 · 398 Inlägg

ALLT du någonsin undrat om Saabar finns samlat på Saabturboclubs forum, så mitt råd är att börja där!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang