4577
Sök

Vilken olja i Audi TT??

6 578 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
Hej!
Ska byta olja i  bakre diffen och i "bevel gear box"  i min Audi TT 3,2lit roadster med DSG-låda (2004).
Enligt VAG är det samma olja i bakre diffen som i "bevel-gear box", en olja med VAG nummer G 052 145 C2.
Den här oljan kostar 365:- litern. Hutlöst dyrt!-
Någon som vet vad för slags olja det är??? Skulle syntetisk 75Wx90 växellådsolja från exempelvis Biltema fungera?

Vettemannen
28 maj 2015
jaka54 skrev:
Hej!
Ska byta olja i  bakre diffen och i "bevel gear box"  i min Audi TT 3,2lit roadster med DSG-låda (2004).
Enligt VAG är det samma olja i bakre diffen som i "bevel-gear box", en olja med VAG nummer G 052 145 C2.
Den här oljan kostar 365:- litern. Hutlöst dyrt!-
Någon som vet vad för slags olja det är??? Skulle syntetisk 75Wx90 växellådsolja från exempelvis Biltema fungera?

Jag skulle iaf. inte chansa så det går på tok utan det gäller att ha på fötterna. Sedan så beror det på vad som är dyrt eller inte. Hur mycket går det åt och hur ofta byter man olja i diffen? Kanske 365 kr/l inte är så mycket om det går åt ex.vis. 1 liter.

/Benny

6 578 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
Hej!
Jo! Jag håller med dig om att det inte är så dyrt eftersom man inte byter ofta men det skulle i alla fall vara intressant att få reda på vilken typ av olja det är Audi använder. Det kan ju rimligtvis inte vara så att just Audi skulle ha en så speciell olja i sina differentialer jämfört med vad andra tillverkare har.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
28 maj 2015
kolla via castrol.se så har du lika/bättre smörjmedel till annat pris

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

4 244 Inlägg
28 maj 2015
OKQ8:as oljerek. antyder 75W-90 Api-GL5  så biltemas helsytetiska 75W-90 ska kunna användas

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök