2804
Sök

Byta motor i volvo 244 (85-a b200k, förgasare)

245 Inlägg
31 maj 2015
Trådstartare
Hej! Jo det är så att jag ville ta en närmre titt på det här med motorbyte och även få bilen körbar/laglig på vägarna.

Det jag funderar på är en turbomatad motor, vad exakt är det som behöver göras, hur är det med besiktning? och till sist, vilken motor rekommenderar ni? Lätt att få tag i reservdelar är ett måste.

Läste någonstans att volvo 240 får ha en effekt på ungefär 220hk och 275nm, är detta altså utan att man behöver registrera den som ombyggt fordon?

Motorer jag funderar på är: B21ET och B230FT. Har ni rekommendationer på vilken årsmodell, om dessa skiljer sig i konstruktion med åren?

Hur är det med elen/kabelhärvorna/datastyrning? går det få det att lira hyfsat enkelt, eller är det total modifiering som lyder?

Saker jag misstänker måste göras:

-Byta till en motor med katalysator original.
-Förstärka bromsskivor och väghållning.
-Modifierade motorfästen.

Och självklart anpassa låda,koppling,axlar och hela konstruktionen efter motorn.
Senast redigerat av Wheel_Spin (31 maj 2015)

5 111 Inlägg
31 maj 2015
220 hk och 275 Nm får du ha om du har ventilerade skivor och 1031-bakaxel. Några andra krav finns inte. Då är det bara regbesiktiga, ombyggt fordon krävs ej.
Rekommenderar en B230 FT eller FK från en 940, det finns gott om både delar och motorer, de bultar mer eller mindre rätt ner, tar du motorhärvan från en 240 av årsmodell 88B eller senare, vilken är separat från resten av elen, så skall det i stort sett bara vara att koppla in det elektriska som jag fattat det.
Och ja att motorn har katalysator original underlättar mycket för besiktningens skull.

Sök