Jaha innan jag ger upp och lämnar bilen till lokale ockerpris elgubben för hjälp så kan jag väl iaf försöka mig på att leka bilelektriker....
Bil: volvo 744 1987.
Problem: Minuskabeln brann upp.
Från början har jag haft problem med relähållaren som gett skumma fenomen. Men det blev löst och har gått fint i ett år eller två.
Nu har bilen börjat tappa livsgnistan några gånger och för att nu till sist, efter att man mekat stötdämpare och annat skojj för att få lite sladdvänligare bakände, bränt hela minuskabeln.
Efter 10km börja bilen dö starta dö starta. Mitt ute i skogen stannar bilen och väldans massa rök steg från huven... Lite panikartat ska ni veta!
Ser då att minuskabelns hölje börjat smälta.
"Felsökt" genom att kapa bort gummihöljet som håller plus och minus ner till typ framvagnsbalken. Blåa höljet har smält.
La på minuskabeln igen men det fräste lite och kortslöt direkt. Testa byta batteri, samma sak.
Drog isär minus och plus en bit och testa batteriet igen och då verkar det vara lugnt.
Dock sög det slut på batteriet på 0 sekunder så jag kunde inte starta...
Eftersom man är heeeeelt efterbliven på el så vågar jag egentligen inte dola mycket mer, men eftersom man har flera bilar som fungerar(än så länge) så kan man ju greja lite iaf.
Mina misstankar:
Bränslerelät har kortslutit förr, men fixats... Tror kablarna har kortslutit i relähållaren, kanske?
Även blinkrelät m.m. relän fungerar halvt om halvt. T.ex. blinkersen funkar men inte varningsblinkersen.
Vad ska jag göra mera?
Givetvis rota fram hela minuskabeln och checka statusen.
Men vad mer? Vad kan orsaka detta? Tror ju inte jag har sån tur att det bara är en kortslutande minuskabel ...eller?
Sorry för massa text som är dåligt komponerad.