Plastidip. Någon som lyckats? RENT jävla skit för mig!

jaycee165
9 augusti 2012 · 34 Inlägg

Ska man få den vita PDn att se bra ut  på en tidigare röd yta så får du nog räkna med minst 5 lager helst 6. Även svart PD bör läggas i minst 3-4 lager. Detta är inte enbart för att få bra täckning utan för att det skall vara lätt att få bort det när man tröttnat oxå.

Vad gäller utrustning att använda sig av så bör man ha en HVLP ( high volume low pressure) pistol, spelar ingen större roll om den är matad från ett trycket eller om koppen sitter på pistolen.  Det är luft sm driver ut färgen istället för drivgas och luften blandas in i pistolen inte i tryckfatet. Tryckfatet är trycksatt för att kunna leverera färgen genom slangen till pistolen!

Alexx
22 juni 2015 · 141 Inlägg

Hahaha jag är bara tvungen trots att det gått så länge sedan tråden skapades.
Rent skit bakom spaken vill jag säga.
För det första...5 liter färdig? Spädde du ut det? Med 5 ynka liter färdig dip kommer du inte långt.
För det andra...Biltema spruta? Du får ju köpa något bättre än den skiten.
För det tredje, rolla? Allvarligt?! Det är bil du ska "lacka" och inte pensla ett hus smile

Det är precis lika enkelt som det ser ut på videon. Jag har dippat flera bilar, bl.a min egna Audi A6 som var 1 år gammal och det första objektet som jag någonsin överhuvudtaget målar/lackerar. Med andra ord, jag har aldrig lackerat något, inte ens smådetaljer av vad som helst utan gav mig på en hel bil direkt. Hade dippen kvar på bilen i drygt 3 år och det drog vi loss på 45 min....en hel Audi A6. Det gick åt 15 liter dip till den och jag fick på 8 lager. Lacket var som nytt undertill när allt togs bort. Snacka om snabb försäljning av bilen.

Du bör skylla på dig själv när du inte hanterar sakerna rätt. Röd bil, då ska du ha matt grå bas/grund till att börja med. Därefter vit färg. För att du ska täcka hela din bil utan zebra ränder, räkna med 10-12 liter dip och inte hälften. Du var väl inne på ditt 3-4 lager antar jag att döma av bilderna. Det är ju fortfarande transparent smile

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang