Plastidip. Någon som lyckats? RENT jävla skit för mig!

tsdi Egenföretagare
29 juni 2012 · 2 496 Inlägg

Som topic lyder!

Någon som lyckats?

Jag köpte produkter av de för över 7000:- för att jag var så jävla exalterad över hur enkelt och bra det verkade.

Skulle idag göra en E30 med en polare.
Vi körde med vanlig biltema spruta och förtunning precis som det står i anvisningarna.

Efter 3timmar och 5liter färg så ger vi nu upp och måste polera upp hela jävla biljäveln för att få bort skiten.

Någon som lyckats mera än i videon på youtube där dom gör en golf?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Isaksson5 Ungdoms Räser
29 juni 2012 · 425 Inlägg

Vad var det som gjorde att du fick raseri över plastidip?
Har du bild på hur det såg ut?

Förstår inte riktigt vad som gick snett för att du ska ha blivit frustrerad.

Swarkos
29 juni 2012 · 23 Inlägg

Precis, du får gärna förklara lite närmre vad det var som inte fungerade och på vilket sätt det blev dåligt om någon ska kunna hjälpa dig.

Smajly
29 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Släng upp lite bilder..
O fundera på om det inte är handhavande fel istället för att säga att det är fel på produkten..

Du kanske ska förklara lite mer.. vilket tryck ni hade på sprutan, vilket munstycke, förarbete på bilen med mera..
Gärna ett produktblad på grejorna du köpte så man kan se va det står..

Finns en som har plastidippat hela sin bil.. tror också det var en E30 men jag kommer inte på just nu vem det var..

Senast redigerat av Smajly (29 juni 2012)

tsdi Egenföretagare
29 juni 2012 · 2 496 Inlägg

Som sagt folk får gärna skiva här som lyckats smile

Vi har provat rolla, pensla samt spruta. Alla 3 alternativen skall fungera enligt instruktionen.

5liter skulle lätt räcka till en bil men det gjorde det verkligen inte.

Om fägen hade täckt hela bilen så hade det dock inte behövs polerats / vaxat's bort då det är förvånande hur enkelt det är att dra bort! (över förväntan)

Vi har provat helt utan förtunning, med 25% förtunning samt med 50% förtunning. Samt lite olika mixar av detta.

Vi tvättade samt svabbade av bilen med förtunning innan vi började lägga på.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
tsdi Egenföretagare
29 juni 2012 · 2 496 Inlägg

Så här blev resultatet av 5 liter färg. Går säkert åt 2-3 gånger mera för att ha bilen täckande.
Bilden är precis fotad i färd med att få bort allt igen! smile

http://forumbilder.se/images/1f92012123400ba04.jpg

Senast redigerat av tsdi (29 juni 2012)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Tunestream
29 juni 2012 · 265 Inlägg

Man ser även när "proffsen" gör det att det inte blir helt 100. Och att spraya vit plastidip på en röd bil är nog det svåraste man kan göra. ^^

Tildas
29 juni 2012 · 11 Inlägg

Vi beställde plastiddipp på sprayburk och har sprayat två uppsättningar fälgar. Efter 2-3 lager var det heltäckande. Väldigt flammigt innan det har torkat det men det funkade super för oss.

Honda Civic "FD2" (2007)
tsdi Egenföretagare
29 juni 2012 · 2 496 Inlägg

Provade också på fälgar och där verkade det fungera helt okej faktiskt!

Har garagelackat flera bilar med bra resultat och det är fan så mycket enklare än detta =/

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Pim_Pim
29 juni 2012 ·

Tunestream skrev:
Man ser även när "proffsen" gör det att det inte blir helt 100. Och att spraya vit plastidip på en röd bil är nog det svåraste man kan göra. ^^

Ligger något i det.

discokapten Kapten på disco!
29 juni 2012 · 1 729 Inlägg

tsdi skrev:
Som topic lyder!

Någon som lyckats?

Jag köpte produkter av de för över 7000:- för att jag var så jävla exalterad över hur enkelt och bra det verkade.

Skulle idag göra en E30 med en polare.
Vi körde med vanlig biltema spruta och förtunning precis som det står i anvisningarna.

Efter 3timmar och 5liter färg så ger vi nu upp och måste polera upp hela jävla biljäveln för att få bort skiten.

Någon som lyckats mera än i videon på youtube där dom gör en golf?

dipit.se skickar med 2x3.7l färg i deras bilkit, det kanske behövs så mycket, har aldrig prövat själv.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Rronn
29 juni 2012 · 538 Inlägg

Som någon tidigare sagt så är rött en ganska svår färg att täcka med vitt, även med vanlig vattenbaserad lack!

Och med plastidip som redan har dålig täckförmåga så är ja inte så förvånad över att de inte täcker med rekomenderat antal lager, du lär antagligen lägga X antal lager till:)

BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
tsdi Egenföretagare
29 juni 2012 · 2 496 Inlägg

Tack för era svar! smile

Får prova på någon bil i annan kulör med någon av de andra färgerna jag köpte då!

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
FL3JM Inga konstigheter
29 juni 2012 · 2 064 Inlägg

Det hade blivit jättebra om du hade 5 liter vit till, dock skulle jag nog aldrig plastidipa en hel bil vit, det är inte helt lätt att få bort smuts på vit plastidip kan jag tänka mig. smile Svart är inga problem dock, den är väldigt förlåtande.

Greatsnyggo saabtok
29 juni 2012 · 1 306 Inlägg

Kan säga så att ja bEställde två flaskor matt vit till mina fälgar . Kan ju säga så de räckte inte:( hade behövt två till minst . Lacka ur och åkte och köpte två vanliga flaskor matt vit och lacka istället . Så blir till blästra bort färgen istället om de ska bort . Eker fälgar var ingen höjdare. Kanske hade räckt till basic fälgar .

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
tobbe456
29 juni 2012 · 335 Inlägg

Vit täcker skitdåligt, svart täcker grymt bra...  enkelt..
Testade måla ett par cykelfälgar vita (gröna original) gick fan åt nästan två sprayburkar. Räckte med en burk svart till resten av cykeln.

Byt färg så går de bättre wink

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
FL3JM Inga konstigheter
29 juni 2012 · 2 064 Inlägg

Ja verkar som om man behöver dubbelt så mycket om man kör med vit. Jag körde mina fälgar mattsvarta, krävdes 2 burkar och det kändes ändå som om det var onödigt att spruta på mer efter att halva andra burken gått åt typ. Dock är det alltid bra att fläska på lite extra. smile

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
29 juni 2012 · 311 Inlägg

Är det inte så att man måste ha en övertryckspruta med tryckkärl för att kunna finfördela plastmassan i färgen, dvs inte en vanlig lackspruta.

Kollade själv på plastidip ett tag och sökte info från hela världen och aldrig lackade folk med en vanlig spruta utan man behövde visst en herrans massa bar för att få till en bra plastdimma.

FL3JM Inga konstigheter
29 juni 2012 · 2 064 Inlägg

Det stämmer, en övertrycksspruta ska användas. Blir precis samma funktion som i sprayburkar där färgen trycks ut med hjälp av drivgasen.

werd
20 juli 2012 · 349 Inlägg

Lite gammal tråd men http://www.youtube.com/watch?v=jayyTUy3GTw
Vet inte hur många lager dom egentligen la på den bilen, för det ser ganska grovt ut när dom kollar närmare på vissa saker, men det går att lacka vitt... Men med 1cm tjock plastidip på lacken kanske det är lite onödigt tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang