Vilka tändkablar & tändstift ska min golf ha?

Streiff
8 juli 2015 · 12 Inlägg

Golf 4 2.0 -99
Motorkod: APK
REG: RBJ386

Problemet är att bilen börjat gå ryckigt och jag upplever att det blivit värre. Jag har misstankar om att det kan vara tändkablar, tändstift eller möjligtvis spolen. Fick höra att bränslefiltret också kan orsaka ryckig körning, men det är uteslutet för det är bytt nu. Luftmassemätaren är också uteslutet, rengjord trots att den såg fin ut.
Så jag tänkte börja med nya kablar och stift men behöver hjälp att välja rätt eftersom jag är nybörjare när det kommer till motorer och bilar över lag egentligen men tycker det är jävligt kul ändå. smile

Funkar det att köpa tändkablar på bildelsbasen eller är det för stor risk att dom är för slitna? Det står ju ändå "utan anm." så då ska det väl vara no prob. Såg ett par röda, det skulle vara ganska coolt att ha. Men jag vet ju inte om dom passar heller. Hur viktigt är det med artikelnr och motorkod egentligen? (motorkod står ju inte alltid heller)
Annars om man måste ha nya; vilka? Helst vill jag ju ha röda cool

Tidigare tändstift är Bosch FR7LDC men NGK har jag hört är bättre, har också sett att dom är hyfsat billiga på flera sidor, hur vet jag vilket artikelnr som funkar från ex. NGK? De stiften jag sett från NGK har sällan någon motorkod och har dom det så är det fel kod. Hur gör jag?

Tacksam för svar. big_smile

Ille Faciet
zleepy Trucker
8 juli 2015 · 1 392 Inlägg

Ska du köra NKG så ska du ha BKUR6ET-10 till din motor smile
Finns billigt från England att köpa, där får du alla du behöver för vad typ två stift kostar i Sverige, inkl frakt smile

samt ska du köpa tändkablar så köp HELA nya, inte använda... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang