Mercedes w115 240D LUFTA BRÄNSLESYSTEMET?

Timpis
4 juni 2015 · 12 Inlägg

Hej, min merca vill inte starta efter att jag bytt bränslefilter, plockat bort pumpen för inspektion osv. Jag antar att problemet ligger i att det är luft i dieseln, så hur blir jag av med den? Vill alltså göra en komplett luftning av systemet.

kgk
8 juni 2015 · 132 Inlägg

Några dagar sedan, kanske funkar nu? Men i alla fall, man pumpar
med handpumpen tills det kommer diesel ur luftskruven på filtret.
Lossa ett par bränslerör en aning på spridarna, kör med start-
motorn tills det börjar läcka, dra åt och lossa de andra två och
upprepa med starten.

johan5588
8 juli 2015 · 41 Inlägg

Jag provade handpumpen på min W123 240D efter att den stannat häromdan. visste inte vilken luftningsplugg som skulle öppnas så jag provade att handpumpen och då läcker det bränsle vid pumphylsan. Är det normalt när jag ej har öppnat och har mottryck? eller är pumpen defekt?

gravityone Fixare
8 juli 2015 · 321 Inlägg

johan5588 skrev:
Jag provade handpumpen på min W123 240D efter att den stannat häromdan. visste inte vilken luftningsplugg som skulle öppnas så jag provade att handpumpen och då läcker det bränsle vid pumphylsan. Är det normalt när jag ej har öppnat och har mottryck? eller är pumpen defekt?

Det skulle jag säga är normalt. Sitter en o-ring i handpumpen och när du pumpar utan att trycket har någonstans att ta vägen så smiter den förbi o-ringen.

Om jag inte minns fel så har du en skruv uppe på hållaren till bränslefiltret en m6 tror jag det är isf.
Det brukar gå bra att lufta där så slipper man lossa vid spridarna. Kan vara rent jävligt att få ur luften vid spridare med handpump.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
kgk
8 juli 2015 · 132 Inlägg

gravityone skrev:
Kan vara rent jävligt att få ur luften vid spridare med handpump.

Se mitt tidigare inlägg.

Det finns olika utföranden på bränslefiltren beroende på årtal.
En del har luftskruv, andra får man lätta på utgående banjo
eller annat för att få läckage där.


OT: Vet ni alla som har dessa motorer och läser tråden att det
ska vara olja i pumpen?

johan5588
8 juli 2015 · 41 Inlägg

kgk skrev:

gravityone skrev:
Kan vara rent jävligt att få ur luften vid spridare med handpump.

Se mitt tidigare inlägg.

Det finns olika utföranden på bränslefiltren beroende på årtal.
En del har luftskruv, andra får man lätta på utgående banjo
eller annat för att få läckage där.


OT: Vet ni alla som har dessa motorer och läser tråden att det
ska vara olja i pumpen?

Ok, tack för svar smile
Om det ska vara olja i bränslepumpen har jag ingen aning om, är det korrekt?

kgk
9 juli 2015 · 132 Inlägg

Ja, det ska vara motorolja i dem, bytes när oljan i motorn bytes.
Finns som sagt olika utföranden, någon har ett rött lock upptill
märkt "Oel", avtappning / nivå nertill på sidan. Går i ett par dl.
Kommer inte ihåg hur andra sitter, länge sedan sist.

*Timpis, hur gick det?

Senast redigerat av kgk (9 juli 2015)

johan5588
11 juli 2015 · 41 Inlägg

kgk skrev:
Ja, det ska vara motorolja i dem, bytes när oljan i motorn bytes.
Finns som sagt olika utföranden, någon har ett rött lock upptill
märkt "Oel", avtappning / nivå nertill på sidan. Går i ett par dl.
Kommer inte ihåg hur andra sitter, länge sedan sist.

*Timpis, hur gick det?

Hej igen! Har bytt bränslefilter o luftat på banjon överst på filtret på min w123 240D -76 smile
Har hittat ett rött lock på pumpen "OEL", ser att är lite olja där men vet inte hur mycket. Är oljemängden kritisk? hur mycket mer exakt motorolja ska finnas? Tänkte tappa ur o återfylla bara jag vet oljemängd

Med vänlig hälsning
johan

Evildan
11 juli 2015 ·

johan5588 skrev:

kgk skrev:
Ja, det ska vara motorolja i dem, bytes när oljan i motorn bytes.
Finns som sagt olika utföranden, någon har ett rött lock upptill
märkt "Oel", avtappning / nivå nertill på sidan. Går i ett par dl.
Kommer inte ihåg hur andra sitter, länge sedan sist.

*Timpis, hur gick det?

Hej igen! Har bytt bränslefilter o luftat på banjon överst på filtret på min w123 240D -76 smile
Har hittat ett rött lock på pumpen "OEL", ser att är lite olja där men vet inte hur mycket. Är oljemängden kritisk? hur mycket mer exakt motorolja ska finnas? Tänkte tappa ur o återfylla bara jag vet oljemängd

Med vänlig hälsning
johan

Vilket Boschnummer har pumpen?

Sök det numret plus oel så kommer du säkerligen hitta påfyllnadsmängden.

kgk
11 juli 2015 · 132 Inlägg

Man lossar på dräneringsskruven, ev behöver den inte
tas bort helt, häller på motorolja tills ren olja rinner
ut ur dräneringen. Volymen är bara någon dl men mer
kan gå åt för att skölja ut diesel och oren olja.
Tror dräneringen sitter ungefär i höjd med den bakre
spridarcylindern nertill på pumpen.

johan5588
11 juli 2015 · 41 Inlägg

kgk skrev:
Man lossar på dräneringsskruven, ev behöver den inte
tas bort helt, häller på motorolja tills ren olja rinner
ut ur dräneringen. Volymen är bara någon dl men mer
kan gå åt för att skölja ut diesel och oren olja.
Tror dräneringen sitter ungefär i höjd med den bakre
spridarcylindern nertill på pumpen.

Ok, tack, då har jag bättre koll:)
Skapar ett  oljebyte i pumpen luft i bränslesystemet?
baktill på pumpen mot blocket verkar det finnas ett överfyllningsrör (kort böjt rör) tyckte det skätte ut gammal diesel där när jag fyllde i lite olja idag

kgk
12 juli 2015 · 132 Inlägg

Inte omöjligt att det finns ett sådant rör. Det jag kommer
ihåg är att dräneringen ska öppnas först och sedan fylls
olja. Hålet är både utsläpp och nivå, man kan inte överfylla.
Har inget minne av att det skulle skapa någon luftficka,
isf skulle det innebära att diesel hela tiden strömmar där
igenom, motorolja skulle vara meningslös.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang