5554
Sök

Hur lång tillbaks kan man se felkoder? Audi 2,5 tdi 2004

12 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
Har blivit nekad ersättning av en bilfirma för elfel på en bil jag köpt för lite drygt en månad sedan. Kortfattad historik:

Bilen slutade ladda batteriet, bilfirmans svar:
-Funkade när du köpte bilen, naturligt slitage. Ingen ersättning

Skruvade bort generatorn som visade sig hel och även ny. Elverkstaden:
-Felet är med 99% säkerhet en spole som sitter i instrumentpanelen, du måste byta hela panelen kostar ungefär 7000. 

Kontaktade bilägaren som ägde bilen före bilfirman:
-Ja den slutade ladda så jag lät byta generator sen funkade det men jag sålde direkt till bilfirman.

Då varningslampor som ABS, Airbag mm börjar lysa varje gång batteriet spänning sjunker för lågt hoppas jag dessa lagras i bilens dator? Sen undrar jag om det går att sen i historiken när dessa fel inträffade även om bilens datum stått fel? Om jag kan se det kan inte bilfirman komma undan utan kommer att tvingas att betala kostnaderna för reparationen då det bevisligen fanns när bilen köptes.

293 Inlägg
10 juli 2015
När felkoderna raderas så är de borta, har ingen raderat dem lär de finnas kvar, om du kan se en datumstämpel på en så pass gammal bil är jag osäker på

12 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
Lasse62 skrev:
När felkoderna raderas så är de borta, har ingen raderat dem lär de finnas kvar, om du kan se en datumstämpel på en så pass gammal bil är jag osäker på

Tack för svar :-)

Sök