2393
Sök

I behov av hjälp ang service v70N - Tack

25 Inlägg
15 juli 2015
Trådstartare
Hej!
Jag har en v70 -01 Turbo som jag har bytt "Kamrem spännare drivrem " på för ca 1k mil sedan på verkstad. ( den har nu gått 13.6k mil.)

Jag läste nyss servicelistan vad som ska görs vid ex antal mil.
Ser att vid 12k mil service så ska detta utföras enligt protokollet :

*"kamaxel- & pumprem, spännare: byte max 8 år (d5252T)
*"Hjälpaggregatsrem: byte (d5252T)

Får inte ihop det då kamremmen ska bytas vid 16k mil / 10 år. Vad är då ovanstående för service?

Är det något jag bör vara orolig över som är i behov av att bytas utöver det som gjorts?
Dvs Det som redan är bytt, är det något av ovanstående?

Fråga 2: Är det någon som vet hur ofta man byter ut/server olika delar i polisbilarna? Tex tändstift,bränslefilter mm ? ( detta är en fd polidbil ) För enligt protokollet ska man ju byta tändstift var 6k mil, samma sak med luftfilter. Dock så är luftfiltret bytt vid 10/11k mil så funderar på hur ofta dem byter olika saker.

Tack på förhand
mvh

8 267 Inlägg
16 juli 2015
På bensinmotorerna byts kamremmen vid 16000 / 10år. Men på diesel så är det inte samma mil / år som gäller.

25 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
Marlboroman skrev:
På bensinmotorerna byts kamremmen vid 16000 / 10år. Men på diesel så är det inte samma mil / år som gäller.

Tack för ditt svar.
Så med andra ord är det endast dieselbilarna som denna intervall på 12k mil är lämpad för? smile
Hjälpaggregatsrem är det då drivremmen?

4 824 Inlägg
17 juli 2015
Danniee skrev:
Marlboroman skrev:

Tack för ditt svar.
Så med andra ord är det endast dieselbilarna som denna intervall på 12k mil är lämpad för? smile
Hjälpaggregatsrem är det då drivremmen?

ja du har ju skrivit D5252T och det är en diesel motor.
första bokstaven anger vilken motor det är, D=diesel B=bensin

hjälpagregatsrem är den remmen som driver ac, servo, generator

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

25 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
Aa precis det är då drivremmen. smile

Tänkte inte så långt att det skulle vara diesel, tänkte mer att det var fabrikat på delarna man skulle ha eller dylikt haha.. Now it makes sense! Ser nu att alla utan några betäckningar är bensin smile

Sök