3707
Sök

Audi A4 -10 drar extremt mycket olja (0,7l/5-10mil)

2 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
På sistone har min A4 2010 årsmodell börjat förbruka mer olja än tidigare. Meddelande om att fylla på 0,7l olja dyker upp efter mellan 5-10 mil. Jag har inte märkt någon olja på min parkeringsplats och locket är tätt.

Pratade med min auktoriserade Audiverkstad och de sa att det kunde vara något med kolvarna att göra och att åtgärda detta skulle kosta mellan 40 000 - 60 000kr. Är det issåfall bättre att byta hela motorn, någon vet vad detta kan kosta?

Några förslag vad jag själv kan testa för att lokalisera felet?

3 151 Inlägg
20 juli 2015
Ingen försäkring som täcker felet? Men ja, känns nog som att det är relaterat till kolvarna, eftersom du inte verkar ha något läckage som lämnar spår efter sig. Oljan förbränns alltså och kommer ut tillsammans med avgaserna. Om du inte har någon försäkring som täcker det och du inte är oroad över garantin så kan du ju säkert hitta någon privatperson eller mindre verkstad som kan ta på sig att göra jobbet för betydligt mindre summa än så...

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 juli 2015
Byta motor blir nog inte så lätt då just 1,8 och 2,0 bensin till din A4 är inte så lätt att få tag på just pga att de drar olja.
Lämnar du bilen till Audi så byter de främre vevaxeltätning, uppdaterar motorstyrdonet samt byter oljeavskiljare.
Därefter påbörjar de ett oljeförbrukningstest och ber dig köra 100 mil och sedan återkomma.
0,5L/100 mil är godkänd oljeförbrukning.

Man kan byta kolvarna med antingen motorn urmonterad ur bil eller i bilen. Oavsett vad så måste motorn separeras från växellådan pga 2st skruvar.

Jag har själv bytt kolvar på en 1,8 med motorn på plats, det var inte kul.

När det gäller A4 B8 (8K) så rekommenderar jag diesel

//fd audimek

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

3 151 Inlägg
20 juli 2015
Tobbetdi skrev:
Byta motor blir nog inte så lätt då just 1,8 och 2,0 bensin till din A4 är inte så lätt att få tag på just pga att de drar olja.

Nu är det inte säkert att TS har en 1,8 eller 2,0 bensin, eller har jag missat nåt? smile

2 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
Det är en 2.0 bensin. Tyvärr ingen försäkring som täcker detta.

Är det någon fara att fortsätta köra och bara fylla på med olja ständigt?

298 Inlägg
21 juli 2015
Jag har hört om något problem med nya audi/volkswagen kanske tillockmed skoda inte säker på vilken motor det var frågan om men det var samma motor som satt i allihopa. De kunde få en konstig oljeförbrukning på cirka 4l på 1000km. Detta går inte på garanti.

Om du letar på google/facebook finns det säkert folk som har bloggat om detta. Nu vet jag inte om det endast gäller 2013-2015 bilar eller även några år äldre. Men som sagt det finns ett sådant fenomen. Om du hittar något om det kan du säkert få reda på mera.

7 281 Inlägg
22 juli 2015
Det är helt sjukt att man kan anse det som normalt att fylla i olja för 2-3 byten mellan bytesintervallerna.

3 133 Inlägg
22 juli 2015
Brains skrev:
Det är helt sjukt att man kan anse det som normalt att fylla i olja för 2-3 byten mellan bytesintervallerna.

Att Audi tycker är normalt betyder inte att kunden har samma åsikt.

2 751 Inlägg
22 juli 2015
Förstår jag dig rätt? = 0.7l /5-10mil?

Who Djaa bless no man curse

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
22 juli 2015
A410 skrev:
Det är en 2.0 bensin. Tyvärr ingen försäkring som täcker detta.

Är det någon fara att fortsätta köra och bara fylla på med olja ständigt?

Hur ser ändrören och stötfångaren bak ut? Kolsvarta pga oljedimma?
Är de rena och fria från sot så kan det vara läge att kolla upp huvlåset.
Det kan få tokspel ibland och påstå att motorolja behöver fyllas på då den ibland inte känner av om Motorhuven har öppnats eller inte. Det sitter en microbrytare i huvlåset som kan strula. Surt att det inte finns en riktig oljesticka..

Det blir inte billigt i längden att fylla på med olja. Kolla upp det jag skrev ovan och sedan bör det göras ett oljeförbrukningstest som jag nämnde i tidigare inlägg.
Det finns 15st motorer på bildelsbasen med motorkod CDNC som jag misstänker att du har. MEN, byta motor är kanske ingen ide då det inte finns någon garanti på den andra motorn inte drar någon olja.

Med andra ord om det  nu är ett kolvbyte som krävs så kanske det blir smidigare med ett bilbyte.. Det kanske inte är så kul att skicka problemet vidare till nästa ägare dock..

Mervolic skrev:
Tobbetdi skrev:

Nu är det inte säkert att TS har en 1,8 eller 2,0 bensin, eller har jag missat nåt? smile

Yrkesskada smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Cupra_
22 juli 2015
På en så ny bil borde (om man har helförsäkring) motorskadeförsäkringen täcka det tycker jag. Kan ju vara värt att ringa försäkringsbolaget och se vad de säger..

Avstängd
598 Inlägg
22 juli 2015
Deception skrev:
På en så ny bil borde (om man har helförsäkring) motorskadeförsäkringen täcka det tycker jag. Kan ju vara värt att ringa försäkringsbolaget och se vad de säger..

Den kan ha gått mer än 10-12000 mil, som brukar vara gränsen för maskinskada.

Cupra_
22 juli 2015
Nausea skrev:
Deception skrev:

Den kan ha gått mer än 10-12000 mil, som brukar vara gränsen för maskinskada.

Ja visst kan det vara så..

38 Inlägg
24 juli 2015
99% på att det är kolvarna. Fabrikationsfel som audi har haft väldigt mycket problem med. Så byta till beg motor är väl kanske inte optimalt då du kan stå med samma problem igen. Som sagt inget ovanligt fel att kolvarna/kolvringarna är slut.

Om jag förstått det rätt så började problemen redan -06 när 2.0 motorn kom
Senast redigerat av NejinS70 (24 juli 2015)

Sök