Mäts hk på hjulen eller veven?

VolvoSamuel
21 juli 2015 · 60 Inlägg

De är så att mina kompisar är lite oense om att de lite nyare volvoarna (s60 2,4 och 2,4t -02) mäter hk på hjulen eller på motorn så min fråga är ju vad som stämmer? smile

BMW 318i (1995)
Volvo S70 T5 "TMZ Racing" (1998)
Volvo 142 "Dubbel Weber" (1974)
kwansa Hmm, vet inte?
21 juli 2015 · 1 775 Inlägg

I motorn, alltså på veven?!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Janneutanb
21 juli 2015 · 7 271 Inlägg

Finns väl inte ett enda bilfabrikat som skulle skriva ut hjulhästar då det är lägre siffror samt att allmänheten inte fattar skillnaden och lägre siffror blir inte lika poppis.
Sen när dom skriver in hk i regbeviset är det alltid på veven som har mätts fram.

VolvoSamuel
22 juli 2015 · 60 Inlägg

Toppen tack för dom snabba svaren! smile

Evildan
22 juli 2015 ·

Effekt mäts dessutom på olika villkor.

SAE: Mäter utan några som helst aggregat inkopplade/monterade.
DIN: Mäter med samtliga aggregat som krävs för motorns drift.

Det vanligaste nuförtiden även i det nya landet "over there" är att mäta enligt den tyska standarden, DIN.

nixon89 klabbarpan
22 juli 2015 · 3 041 Inlägg

Effekten  mäts på veven. Vanligt antagande att det alltid är hjulhästar som räknats.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Knugcab
22 juli 2015 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
Effekt mäts dessutom på olika villkor.

SAE: Mäter utan några som helst aggregat inkopplade/monterade.
DIN: Mäter med samtliga aggregat som krävs för motorns drift.

Det vanligaste nuförtiden även i det nya landet "over there" är att mäta enligt den tyska standarden, DIN.

På 70-talet övergick de ju från SAE gross till SAE net, den senare ungefär som DIN men ändå med diverse skillnader, har de övergett SAE net för DIN nu?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
torsen
25 juli 2015 · 7 233 Inlägg

Total anarki på detta området.
Därför så stor avvikelse när vissa motortidningar låter testa drivhjulseffekten.
De flesta bilfabrikat uppger "glädjesiffror".
Men det finns bilar där drivhjuleffekten är högre än "broschyrsiffrorna".

Vad som vore viktigare att framhålla är vridmomentet och dess kurva.
Minns när Seat blandade sig i BTCC/DTM/STCC m fl  med sina dieselbilar.
Efter kurvorna så drog SEAT`arna ifrån alla bensinarna tack vare det höga vridmomentet och den flacka momentkurvan.

Ursäkta o t.hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang