4547
Sök

VW Polo 1,6: Byta oljetråg, packbox för växelförare och kamrem

6 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#1
Har en Polo 1,6 -99 som jag ska byta oljetråg, packbox för växelförare och kamrem på.
Behöver jag några som helst specialverktyg för dessa operationer?

6 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#2
En grej till; bör man skaffa nya bultar till oljetråget? Om så är fallet, är det standardbultar eller någon form av special?

6 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#3
Packbox och olja i växellådan bytt nu, men jäklar vad påfyllningspluggen satt fast! Om någon vill ha tips så är det bara att fråga på!

Fri fart för ett fritt folk!
14 882 Inlägg
11 november 2013
#4
gör det till en rutin att kolla nivån i lådan. dessa rasar på löpande band pga att lägsta punkten på lådan är växelföraren..

brukar fylla var 3000mil på min dock rullar den 6000mil om året.

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#5
Growe: bra tips. Nu är dessutom påfyllningspluggen utbytt till en ny, så det går att lossa på! Jäklar vad smidigt det gick att få i växlarna idag när jag körde till jobbet!!! Återstår bara att byta oljetråg och kamrem...

5 156 Inlägg
12 november 2013
#6
Såg att du undra om man behövde byta skruvar till oljetråget och dom behöver ej bytas om dom inte är sönderdragna eller liknande smile sen ska dom inte dras åt allt för hårt smile då är det risk för läckage och dom ska dras korsvis smile oftast från mitten och ut smile dom brukar ska dras med ca 15kl. smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#7
mb_pucken: tack för tipset, kanske ändå bra att skaffa nya skruvar innan man börjar. Och packningen är flytande?

5 156 Inlägg
12 november 2013
#8
polojari skrev:
mb_pucken: tack för tipset, kanske ändå bra att skaffa nya skruvar innan man börjar. Och packningen är flytande?

Jo kan vara så smile dock KAN det vara m7 på skruvarna så kan vara lurigt att få tag på smile men osäker där smile
Japp vill minnas att de brukar vara flytande packning smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#9
Har börjat riva ner oljetråget nu. Fått borta alla bultar utom en! Den jag inte kommer åt sitter bakom drivaxeln. Finns det något bra tips på hur man ska få loss den, eller lär man plocka bort axeln?

4 Inlägg
25 september 2015
#10
Har precis stöt på samma problem. Hur löste du det? Måste man plocka bort axeln?


Sök