4254
Sök

BMW LL01 PAO-olja

62 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#1
Har tittat runt på lite oljor nu den senaste tiden och noterade en väldigt intressant sak idag.

Jag är ute efter en PAO-olja och kontaktar diverse företag och läser runt på AUTOPOWER en hel del, ur detta lyckas jag få ut informationen att det i princip bara är dessa oljor med viskositeten 0w-40 som är PAO-oljor.


Aral Supertronic 0w-40 (BMW LL04)
http://www.mapodo.de/aral-super-tronic-0w-40-1-ltr

Castrol EDGE Titanium FST 0w-40 (BMW LL01)
http://www.mapodo.de/castrol-edge-fst-0w-40-a3-b4

Mobil 1 New Life 0w40 (BMW LL01)
http://www.mapodo.de/mobil-1-new-life-0w-40

Mobil 1 ESP Formula 0w40 (BMW LL01)
http://www.mapodo.de/mobil-1-esp-0w-40


Tittar vidare och lyckas hitta två oljor till med viskositeten 0w-40 som är BMW LL01 klassade. Dock är jag inte säker på att dessa är PAO-oljor, men jag undrar om de inte är de då jag läste ett inlägg på AUTOPOWER där någon påstod att det var väldigt svårt att tillverka en olja med den klassningen + viskositeten utan att använda PAO-olja som bas.


Shell helix ultra 0w-40 (BMW LL01)
http://www.mapodo.de/shell-helix-ultra-0w-40-1-ltr

High Performer 0w-40 (BMW LL01)
http://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop. … disabled=1


SHELL oljan är inte så intressant då den nästan är i samma prisklass som de andra fyra oljorna vilket betyder att man inte borde chansa och köpa någon av de andra fyra oljorna som redan är "bekräftade" som PAO-oljor

MEN MEN MEN, om vi klickar in på "High performer" oljan så ser vi att den kostar 52kr/l inklusive frakt och då börjar man undra hur detta egentligen går ihop.

Eftersom jag aldrig innan hört talas om  "High performer" till skillnad från de fem övriga märkena så bestämmer jag mig för att ta reda på vem som "tillverkar denna" oljan. Kommer tillslut fram till att den "tillverkas" av ett företag som heter Delticom AG, detta visar sig vara ett gigantiskt företag med säte i Tyskland Hannover vilket äger 142 onlineshoppar i 42 länder runt om i världen (varav Däckonline är ett av de).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Delticom
https://www.delti.com/english/

Här kan man gå in och läsa om deras oljor en del, tycker det är intressant att de skriver syntetisk motorolja på sina dunkar. Vad jag har förstått så får man inte skriva ut att det är en syntetisk olja i tyskland om det inte rör sig om en grupp 4 PAO olja, det borde alltså inte vara en HC syntet.
http://www.high-performer.de/products/M … oroel.html

Min fråga är nu tillverkar Delticom AG denna olja själv eller ligger det olja från någon av de nämnda tillverkare i deras dunkar, skall försöka maila de och få ut ett produktblad om deras olja för att sedan jämföra med de andra oljorna och se om någon matchar.

Så vad tror ni är det PAO-olja i Delticoms dunkar eller ej?
Senast redigerat av newflag (20 oktober 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 oktober 2015
#2
5€ per liter exklusive frakt. Men köper du 25 liter blir priset inkl frakt knappa 6€ per liter, inte så mycket att fnula på eller hur? Eller varför inte 6 dunkar av denna?
Senast redigerat av dawwe (20 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

62 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
5€ per liter exklusive frakt. Men köper du 25 liter blir priset inkl frakt knappa 6€ per liter, inte så mycket att fnula på eller hur? Eller varför inte 6 dunkar av denna?

Är mycket medveten om priserna i Tyskland och levoil är nog en av de som säljer olja billigast på nätet.

Shell helix ultra har jag inte lyckats att klura ut om det är PAO olja i eller inte, är det vanlig HC syntet grupp 3 kan man lika gärna köpa den billigaste oljan som är BMW LL01 klassad vilket är Total 9000 energy för 3.6 euro/l...

Är egentligen ute efter att få reda på om det är PAO olja i dunkarna eller inte , annars var det en bra input smile
Senast redigerat av newflag (20 oktober 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 oktober 2015
#4
Mja...-42 som "poupoint" så borde det nog vara en PAO. Jag har googlat efter datablad men hittar inte entydig info om vilken basolja det rör sig om. Men enligt min åsikt så borde det vara en klass 4 olja.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

62 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Mja...-42 som "poupoint" så borde det nog vara en PAO. Jag har googlat efter datablad men hittar inte entydig info om vilken basolja det rör sig om. Men enligt min åsikt så borde det vara en klass 4 olja.

Tja tittar du på Aral och Castrol så har de både en pourpoint på -60 så misstänker att det inte bara är PAO i Shell, även mobil 1 har en pourpoint på ca -40 så misstänker även att det inte bara är PAO i de utan antagligen har de blivit utblandade med HC grupp 3

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 oktober 2015
#6
Ok. Delticoms olja kan du jämföra med Biltemas. Man vet inte (med säkerhet) vem som tillverkar oljan. Oljan uppfyller ju vissa klassningar så den är bra. Min personliga åsikt du bör handla Aral.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

62 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Ok. Delticoms olja kan du jämföra med Biltemas. Man vet inte (med säkerhet) vem som tillverkar oljan. Oljan uppfyller ju vissa klassningar så den är bra. Min personliga åsikt du bör handla Aral.

Är faktiskt inne på att köpa Aral tyckte bara det var intressant med Delticom, köper jag inte Aral blir det Motul 5W-40 8100 X-cess eller Motul 5W-40 8100 X-clean.

5.6 euro/l och det är en 100% syntetisk olja baserad på Ester/grupp 5

Har du någon erfarenhet av Motuls esteroljor? smile
Senast redigerat av newflag (21 oktober 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 oktober 2015
#8
Nej...Men jag har för mig att det är bara Motul 300V som är klass 5 oljor. Men jag kan mycket väl ha fel. Motul X-cess 5W40 samt Motul X-Clean 5W40, båda med en relativt låg pourpoint kring -40, vilket kan betyda att det eventuellt rör sig om en klass 3 olja. Motul 300V 0W40 har pourpoint på -51...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

62 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#9
dawwe skrev:
Nej...Men jag har för mig att det är bara Motul 300V som är klass 5 oljor. Men jag kan mycket väl ha fel. Motul X-cess 5W40 samt Motul X-Clean 5W40, båda med en relativt låg pourpoint kring -40, vilket kan betyda att det eventuellt rör sig om en klass 3 olja. Motul 300V 0W40 har pourpoint på -51...

Aja verkar lite skumt det med motul, läser lite på engelsktalande forum att det både kan röra sig om grupp 5 ester, grupp 4 PAO och grupp 3 beroende på var i världen man befinner sig.

Tycker sånt är så jävla förvirrande alltså....

62 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
Hej!
Varför PAO olja? (vad det nu är??)

Därför att det är en bättre olja då den är Syntetisk vilket innebär att oljan är homogen och har därför lika egenskaper överallt, de andra oljorna är ju baserade på mineralolja som genom olika processer gjorts "syntetiska" (Ofta kallade HC syntet, egentligen är det alltså en falsk syntetolja man använder bara olika namn för att kunna sälja den dyrare)

https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil

Någon får gärna förklara detta bättre är ganska ny inom detta området. smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 oktober 2015
#12
Klass 4 Poly-Alpha-Olefin är en olja som tillverkas man genom att "bygga" ihop kolvätekedjorna, dvs man tar kolvätekedjorna (eten C2H4 eller propylen C3H6) ur råoljan genom crackning och raffinering. Därefter genom polymerisering bygger man så långa kolvätekedjor som man önskar för att uppnå önskade egenskaper. I princip alla kolvätekedjorna är lika långa i oljan, vilket ger stabila förutsägbara egenskaper smile. Typ.

Klass 5 oljor är "tha shit", Ester baserade oljor tex Motul 300V, har dock inte koll på hur man "bygger" dessa oljor men jag har för mig att man blandar estrar (och alkoholer med?) för att nå de önskade egenskaperna, typ.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

62 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
#13
dawwe skrev:
Klass 4 Poly-Alpha-Olefin är en olja som tillverkas man genom att "bygga" ihop kolvätekedjorna, dvs man tar kolvätekedjorna (eten C2H4 eller propylen C3H6) ur råoljan genom crackning och raffinering. Därefter genom polymerisering bygger man så långa kolvätekedjor som man önskar för att uppnå önskade egenskaper. I princip alla kolvätekedjorna är lika långa i oljan, vilket ger stabila förutsägbara egenskaper smile. Typ.

Klass 5 oljor är "tha shit", Ester baserade oljor tex Motul 300V, har dock inte koll på hur man "bygger" dessa oljor men jag har för mig att man blandar estrar (och alkoholer med?) för att nå de önskade egenskaperna, typ.

Estrar är en ämnesklass i organisk kemi som uppstår när en alkohol under vattenavspjälkning reagerar med en syra.

En ester kan framställas syntetiskt genom att blanda den ingående alkoholen och syran, och tillsätta ett vattenupptagande medel som svavelsyra.

wink


Sök