Topplockspackning och Kolv till 350 smallblock

stefanfredriksson
1 november 2015 · 1 Inlägg

Hej

Jag håller på med en motorrenovering av en Corvette 1976, Chevrolet 350 smallblock. Jag har två frågor som förhoppningsvis någon mer kunnig kan svara på.

1) Topplockspackningen hål är betydligt mindre än hålen på blocket. Är det ok (och rekommenderat) att stansa ut dessa större så att de blir samma storlek?

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215947/215947-3edbc920a8723bd606bcdd59713a7b4c.jpg

2) Enligt min reparationsbok så ska "jacken" på kolvarna peka framåt i motorriktningen. Men, när jag tog ur dem så pekade de bakåt. Ska jag sätta tillbaka dem som de var eller göra rätt enligt boken?

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215947/215947-854d9cb0e109858fc89d9dd197ec9dfa.jpg

MVH
Stefan

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 november 2015 · 14 076 Inlägg

Hm, dom där hålen ser väldigt små ut, har du fått rätt packningar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mickeymouse
1 november 2015 · 337 Inlägg

Håller med Vettemannen...

Dom där hålen såg väldigt små ut..... Rätt packning?
Tittade på dina andra bilder, men det ser inte helt hundra ut??
Om jag hade gjort det som du håller på med hade jag nog gjort
större hål som du sa..  Stämmer alla andra hål i dimension?

Kolvar vette faan, men någon mera motorkunnig kanske vet??

//Micke

Senast redigerat av Mickeymouse (1 november 2015)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang