Hur mycket pengar får man ta emot till sitt privatkonto?

ZK
3 november 2015 · 44 Inlägg

Hej har sedan ett tag tillbaka hyrt ut två lägenheter där jag totalt får insättningar på 14 k till mitt Swedbank konto varje månad. Satt o räknade imorse och insåg att jag totalt fått över 150 k i insättningar sedan Dec förra året. Har läst att ifall insättningar överstiger 150 k per år måste bankerna rapportera till SKV.

Kommer jag få deklarera insättningarna nästa år eller har jag klarat mig undan då jag inte fått något besked om det än? Någon inom bankvärlden som kan reda ut det?

Tack på förhand!

Hamilton
3 november 2015 · 8 864 Inlägg

Eftersom det är en uthyrningsinkomst så ska det tas upp i deklarationen.
Skatteverket har all info du behöver.

Fotograf på tierpidag.se
ZK
3 november 2015 · 44 Inlägg

Det betalas svart nämligen. Därav funderingen. Har svårt att nå de då jag jobbar lite tokigt :s

Hamilton
3 november 2015 · 8 864 Inlägg

Risken för skönstaxering är rätt stor vid bostadsuthyrning och kan kosta mer än du fått i intäkter.
Kontakt med skatteverket kan göras via e-post eller vanligt brev, att skylla på tidsbrist är bara fånigt.

Fotograf på tierpidag.se
baltis
4 november 2015 · 1 948 Inlägg

ZK skrev:
Det betalas svart nämligen. Därav funderingen. Har svårt att nå de då jag jobbar lite tokigt :s

Hahaha, grattis, årets ljushuvud big_smile Svarta pengar in på banken...

Vart är sverige på väg? För i tiden var ju skattesmitarna ganska så smarta...

btw, betala skatt är bland det finaste man kan göra!

Hoppas du råkar ut för en olycka... för då är du väl gärna med och snyltar på välfärdssystemet? Men själv bidra till det...


Och just ja, jo då. Banken medelar... på mig meddelade dom redan vid 100k.

Muttley
4 november 2015 ·

Du bör deklarera det.  Kommer de en granskning så kommer de gå tillbaka och kolla allt.
Du kan känna dig säker efter ungefär 7 år kanske.

Svarta pengar har inget på banken att göra.  De trodde jag att alla människor visste. Då förtjänar du lite straff wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang