2770
Sök

Vilka hjulbultar?

5 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Tjena!

Som rubriken lyder så har jag ingen aning om vilka hjulbultar jag ska ha. När jag köpte bilen i somras saknades det bultar till vinterdäcken, det var bara med till sommarhjulen och nu börjar det närma sig vinter... Den tidigare ägaren sa att jag skulle köpa bultar med flytande kona, vad är det för skillnad på flytande kona och vanliga? Och varför kan jag inte ha samma bultar som till sommardäcken? Sen nu har jag begripit att det finns en hel uppsjö med storlekar på bultar, både vad gäller längd och bredd. Hur vet jag hur stora jag ska ha?

Bilen ifråga är en Audi A4 B7. Har 18" på både sommar- och vinterdäcken, sen sitter det 5mm spacers runt om.

Tack på förhand! smile

Evildan
1 november 2015
Flytande kona är lös, googla så ser du hur dom ser ut.

Vad du ska ha kan vi omöjligt svara på då fälgens tjocklek i centrum är av vikt för längden på hjulskruven.
Senast redigerat av Evildan (1 november 2015)

5 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
Jo men varför behöver man en flytande kona på vissa fälgar men inte på alla?

Hur tar jag reda på vilken storlek av bultar jag ska ha då? Är det bara att mäta tjockleken på fälgens centrum och diametern på bulthålen i fälgen?

Fälgarna på vinterpjucksen är RS6 Classic om det nu är till någon nytta att veta..
http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/19/1944513093.jpg

1 271 Inlägg
1 november 2015
Flytande kona KAN används om man har en bultcirkel som nästan motsvarar det man ska ha. Bulten sitter då inte centrerad i fälgen vilket den ska göra, så tack vare att konan är lös lägger den sig någorlunda rätt i fälgen.
Inget jag skulle rekommendera och inget jag någonsin skulle utsätta mig själv för.

Ta med din fälg till en däckverkstad så hjälper de dig med längd och så du får rätt kona för din fälg. Det finns två olika.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

6 535 Inlägg
3 november 2015
Hej!
Har du Audi originalfälgar till både sommar och vinterdäck så finns det väl ingen anledning att ha två uppsättningar bultar..!?
Sen tycker jag att du ska gå in på siten  Nordic Audi ...där kan du kolla vilka bultmönster alla Audibilar har. Gissar att du har 5 bulade fälgar (5x112 bultmönster) och då behövs inga biltar med "flytande kona" (har aldig hört talas om något så dumt).

7 714 Inlägg
3 november 2015
jaka54 skrev:
Hej!
Har du Audi originalfälgar till både sommar och vinterdäck så finns det väl ingen anledning att ha två uppsättningar bultar!

Instämmer - men skruvar är bättre än bultar.cool

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 november 2015
Syftet med flytande kona är att den ska stanna mot fälgen när man drar åt och inte snurra med det sista varvet, vilket ökar slitaget av fälgen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
4 november 2015
Trådstartare
Med andra ord borde det fungera bra med vanliga bultar? Undra vad tidigare ägaren pratade om då? Han verkade väldigt kunnig annars...

jaka54 skrev:
Hej!
Har du Audi originalfälgar till både sommar och vinterdäck så finns det väl ingen anledning att ha två uppsättningar bultar..!?
Sen tycker jag att du ska gå in på siten  Nordic Audi ...där kan du kolla vilka bultmönster alla Audibilar har. Gissar att du har 5 bulade fälgar (5x112 bultmönster) och då behövs inga biltar med "flytande kona" (har aldig hört talas om något så dumt).

Nej det har jag inte, har 18" BBS Challenge på sommardäcken och 18" RS6 Classic på vinterdäcken.

caromania skrev:
Syftet med flytande kona är att den ska stanna mot fälgen när man drar åt och inte snurra med det sista varvet, vilket ökar slitaget av fälgen.

Är inte syftet att man ska kunna få dit andra fälgar som vanligtvis inte passar på bilen?
Om det minskar slitaget på fälgen, kan man då alltid köra med flytande kona? Eller passar inte det på alla fälgar?

6 535 Inlägg
4 november 2015
Hej!
Vilken kona man har på hjulbultarna (skruvarna ;)beror på vilken fälgfabikat  du har. T. ex äldre Audi års modell 81-96 har rundad kona på skruvarna medan många andra bilmärken har 60 graders rak kona. Så kolla vad du har!
Senast redigerat av jaka54 (4 november 2015)

5 Inlägg
4 november 2015
Trådstartare
Hur ser jag det då?

6 535 Inlägg
5 november 2015
Hej!
Du tar bort de hjulbultar du har och kollar sätet på dem! Du kollar också på fälgarnas bultsätesyta...det syns tydligt om du har "rundat" säte eller 60graders "rakt säte".

6 535 Inlägg
5 november 2015
Hej!
Så här ser ytan ut på Audi 100 fälgar med "rundat säte".

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-60d0d28aab7c98adf59dd78cce57ebfb.jpg
Audi 100 aluminiumfälg (Ronal) från 1990.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-bf3afc04ec38d7c3add0726c627696f5.jpg
Senast redigerat av jaka54 (5 november 2015)

164 Inlägg
7 november 2015
jaka54 skrev:
Hej!
Vilken kona man har på hjulbultarna (skruvarna ;)beror på vilken fälgfabikat  du har. T. ex äldre Audi års modell 81-96 har rundad kona på skruvarna medan många andra bilmärken har 60 graders rak kona. Så kolla vad du har!

Även nyare har rundad kona. Min A4 B6 har rundad kona på originalfälgar, och mina vinterhjul sitter på A4 B7-fälgar från en 2007:a och de har oxå rundad kona.

Sök