Enkät för examensarbete - användande av musikapp under bilkörning. [Tillägg] Intresseanmälan för workshop

ioswyn
6 november 2015 · 3 Inlägg

Hej! Jag skriver just nu mitt examensarbete på KTH inom människa-datorinteraktion och fokus ligger på att röststyra en musikapp under bilkörning. Målet med examensarbetet är att designa en dialog mellan bilförare och musikapp så att bilförare kan styra musiken med rösten istället för att behöva titta på mobilen - en uppenbar säkerhetsrisk.

Om ni har några minuter över att svara på min enkät skulle det vara väldigt uppskattat då era svar hjälper till att förstå användarens del av dialogen. Enkäten frågar om vilka musikkontroller ni använder i er app (Google Play Music, Spotify, iTunes, annan musikapp) när ni kör bil samt vilka kontroller ni undviker och varför.

Enkäten är på engelska och finns på denna länk: https://docs.google.com/forms/d/16jndbK … w/viewform

Uppsatsen blir klar i februari. Kan försöka komma ihåg att länka till den i vår när den ligger uppe på nätet, ifall det skulle vara av intresse. smile

Mvh,
Caroline

____________
Tillägg:

Om någon av er som bor i Stockholm är sugna på att diskutera ämnet vidare kommer jag hålla en workshop där vi ska diskutera hur användaren ska prata med musikappen, och tvärtom. Workshoppen hålls i Stockholm den 19 november kl 17.30-20.00 och det bjuds på mat.

Här är en länk till intresseanmälan med lite vidare information. https://docs.google.com/forms/d/1BxPerR … c/viewform

Senast redigerat av ioswyn (10 november 2015)

Screampipe
6 november 2015 · 159 Inlägg

Så, nu har jag fyllt i smile

Mack Forum- och sitemoderator
6 november 2015 · 26 136 Inlägg

Använder den befintliga stereon så jag klarar mig.

Edit: Men för att var snäll så fyllde jag i ändå..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Glenn9K Montör
6 november 2015 · 664 Inlägg

Ifyllt. Skall bli spännande att se en rapport på detta sedan.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 november 2015 · 14 042 Inlägg

Säger som Mack....det blir den vanliga stereon med radio eller CD-skiva. Fyllde i ändå men det blev en kort enkät eftersom jag aldrig använder någon app för musiklyssnande.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
sleepyoh
6 november 2015 · 1 319 Inlägg

Jag sitter i bilen varje dag på jobbet, har _ALLTID_ på Spotify, nästan iallafall. Har aldrig på radio, aldrig någonsin. Ska kika direkt på den här.

_----------'
mb_pucken
6 november 2015 · 5 087 Inlägg

Lyssnar nästan alltid på p4 i mina bilar. Dock i mercan så är det dålig mottagning så där används sr appen.
Annars när jag har lust eller då det är finnradio eller radioaport så spelas de via spotify.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Christian S
6 november 2015 · 4 816 Inlägg

i min V40 lyssnar nästan uteslutande på musik ifrån min ipod och den styrs via knapparna på ratten och i min Impreza är det cd skivor med mp3 på som gäller om jag nu har på stereon överhuvudtaget.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Squidspeed #GoodToBeBad
7 november 2015 · 856 Inlägg

Det är ganska blandat för min del. Ibland (beroende på var man är då det mest är rock-kanalerna på radion som lockar) är det radio som gäller - men ofta kör jag Spotify via AUX:n. Jag tycker bara att det hade varit positivt med en dylik app, utan att veta om det finns redan eller ej!

smile

Constantine
7 november 2015 · 679 Inlägg

Fyllt i smile Använder blåtand på min stereo och kan göra de flesta kommandon via knapparna på ratten.

ioswyn
10 november 2015 · 3 Inlägg

Tack för era svar! smile Väldigt snällt av er och användbart.

Tar detta ett steg längre. Om någon av er som bor i Stockholm är sugna på att diskutera ämnet vidare kommer jag hålla en workshop där vi ska diskutera hur användaren ska prata med musikappen, och tvärtom. Workshoppen hålls i Stockholm den 19 november kl 17.30-20.00 och det bjuds på mat.

Här är en länk till intresseanmälan med lite vidare information. https://docs.google.com/forms/d/1BxPerR … c/viewform

Mvh,
Caroline

sleepyoh
10 november 2015 · 1 319 Inlägg

Tja vafan, är inte upptagen då så anmäler mitt intresse under kvällen.

_----------'
ioswyn
12 november 2015 · 3 Inlägg

Stänger enkäten idag. Behöver fortfarande folk till workshopen om någon är sugen. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang