Köpråd vw passat 1.8t-99, även bränsleförbrukning

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Om din Passat är så tråkig så att du ger mig den absolut smile. Eller vänta, den är kanske inte tråkig nog o skänka bort big_smile ? Att du blir av med ledan kan kanske uppväga penga förlusten med att skänka den smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Goffen Administratör
1 november 2015 · 2 974 Inlägg

Min A4a 99a med 1.8T motorn är som ny innuti o den har gått 26k mil det va väl inte longlife service på dom gamla? I övrigt stämmer det väl som alla skriver. En gammal bil får man reparera så är det ju. Vevhusventilationen brukar beka igen. tempgivare som ger upp osv kan läggas till listan men funkar för det mesta!

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Muttley
1 november 2015 ·

dawwe skrev:
Om din Passat är så tråkig så att du ger mig den absolut smile. Eller vänta, den är kanske inte tråkig nog o skänka bort big_smile ? Att du blir av med ledan kan kanske uppväga penga förlusten med att skänka den smile ?

Haha. Tyvärr går inte bussen till mitt jobb så jag får nog behålla den och ha roligt på annat sätt än så länge;)

Äh.  TS gör väl rätt i att köpa en passat som brukis.

Evildan
1 november 2015 ·

Fjellner skrev:

Evildan skrev:
Passat -99, hur upplever jag en sådan?
Förvänta dig, rost, klapprande framvagn, små lustiga elfel, trasslande/kärvande bromsok samt oilsludge om den är servad enligt intervall.

Bilen är lika rolig att köra som att sitta i telefonkö 30 minuter till försäkringskassan och precis när det är din tur i kön så kopplas du bort.
Interiörmässigt är det ett hav av svart plast och svarta plastknappar inramade av svart plast i en design av en före detta östtysk statstjänsteman som inspirerats av ett stasikontor.
Den blå instrumentbelysningen piggar dock upp lite grann, men inte så det uppväger.
Exteriört är bilen tämligen oinspirerad med släta intetsägande linjer och mer av den svarta plasten i bla grillen, men med några år på nacken så är den sällan svart utan snarare i en grådassig blekt ton av svart.

Men, gillar man detta så är det ett klockrent köp och då råder dig jag att skippa en version med turbo då just dessa återkommande figurerar i forumsdelen "Generell felsökning (Motorteknik)" förvisso med mer problematik än vad som är just motorrelaterat.

Kul att någon som åker och förespråkar Prius kallar Passat 1.8T för tråkig och oinspirerad, nästan lite ironiskt!

Men, det är så som jag upplever Passaten oavsett vad jag kör, vilket inte spelar någon som helst roll för vad jag anser om en Passat, så kan man väl knappast kalla en -99 1.8t för en inspirerande kul körmaskin?
Jag tycker Passat är fruktansvärt slätstruken och ointressant som bil.
Men kan man ta alla småfel så är det inte ett dumt köp, som jag skrev i inlägget.
Finns många andra bilar i prisklassen 10-15000kr med liknande utrymmen och bättre driftsäkerhet att köpa.
Exempelvis: C5, Xantia, V70 I, Mondeo, Mazda 626, Vectra, Omega för att nämna några.
Men, det är min personliga åsikt efter ägandet av några Passater med bla 1.8t och 2.8.

Celeron
11 november 2015 · 1 322 Inlägg

va där och kollade, börjar med att ratten va sned, så en framvagnsinställlning behöver göras, min volvo 740 med sina 115hk var piggare.. så troligt rät slut passat (?)  en drivknut lät, samt att hela instrumentet blev helt svart när jag körde.. så väntar på nästa bil istället

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Evildan
11 november 2015 ·

Celeron skrev:
va där och kollade, börjar med att ratten va sned, så en framvagnsinställlning behöver göras, min volvo 740 med sina 115hk var piggare.. så troligt rät slut passat (?)  en drivknut lät, samt att hela instrumentet blev helt svart när jag körde.. så väntar på nästa bil istället

Där fick jag ytterligare vatten på min kvarn.

CC72
11 november 2015 · 1 661 Inlägg

För att han hittar ett objekt som besvisligen var i rätt uselt skick?

Muttley
11 november 2015 ·

CC72 skrev:
För att han hittar ett objekt som besvisligen var i rätt uselt skick?

Provade han en utan turbo så lär de ha varit dödstråkigt att köra den :p

CC72
12 november 2015 · 1 661 Inlägg

Ja dom är inte så spännande!

Evildan
12 november 2015 ·

CC72 skrev:
För att han hittar ett objekt som besvisligen var i rätt uselt skick?

För att det objektet hade några av dom typfel jag tidigare skrev om.

CC72
12 november 2015 · 1 661 Inlägg

Visste inte att glappa instrumenthus, drivknutar och hjulinställning var något specifikt för just passat men då har man lärt sig det också.

Du är rolig du wink haha

Senast redigerat av CC72 (12 november 2015)

Evildan
14 november 2015 ·

CC72 skrev:
Visste inte att glappa instrumenthus, drivknutar och hjulinställning var något specifikt för just passat men då har man lärt sig det också.

Du är rolig du wink haha

Elfel (svart instrumenthus) och framvagnsproblem (ratten står snett av okänd anledning) var två av de ting som enligt mina erfarenheter är specifikt för modellen.

Men du kan givetvis ha stött på enbart välreparerade exemplar som då kan sakna den av mig och många fler beskrivna vanliga problematiken.

CC72
14 november 2015 · 1 661 Inlägg

En hjulinställning behöver ALLA bilar göra förr eller senare, även sprillans nya bilar.
Svarta instrumenthus har jag aldrig ens hört talas om på passat. Däremot Nissan hade lite problem med det men det var rätt länge sen. Drivknutar drabbar också alla bilar så jag vet inte riktigt varför du försöker klanka ner så mycket på passat?

Det är absolut inte den "bästa" bilen men ändå en bra bil där man får mycket för pengarna.

Evildan
15 november 2015 ·

CC72 skrev:
En hjulinställning behöver ALLA bilar göra förr eller senare, även sprillans nya bilar.
Svarta instrumenthus har jag aldrig ens hört talas om på passat. Däremot Nissan hade lite problem med det men det var rätt länge sen. Drivknutar drabbar också alla bilar så jag vet inte riktigt varför du försöker klanka ner så mycket på passat?

Det är absolut inte den "bästa" bilen men ändå en bra bil där man får mycket för pengarna.

Hjulinställning behöver i regel göras förr eller senare och enligt min erfarenhet med dom klena Passatframvagnarna är det inte sällan förr.
Svarta instrumenthus är ett...elfel som jag menar är vanligt på Passat, dessa visar sig på fler vis med krånglande C-lås, slocknad innerbelysning med mera, "små lustiga elfel" var väl vad jag kallade det utan att specificera mig?
Drivknutar är en förslitningsvara och är på olika bilar något som byts vid olika tidpunkter, Passat återigen är en sådan bil där det ofta görs förr.

Men hatten av för VAG som i så många år har lyckats kränga tämligen mediokert hållbara bilar till höga priser, tar även av mig hatten för teknikerna som återkommande lyckas med sina materialberäkningar/tester så att bilarna i regel havererar utom garantitiden så VAG själva slipper stå för dom huvudsakliga kostnaderna.
Exempelvis: DSG säljsinte till Taxi eller Polis längre. Varför då kan man fråga sig? En tanke kan vara att den stora mängden havererade lådor gjorde så inom garantitiden då både Polis och Taxi kör många gånger längre/år än Svensson för inte kan samtliga Poliser eller Taxiförare köra bilarna på samma felaktiga vis då det är både landsort och tätortsbilarna som drabbats.
När (inte om) Svenssons låda havererar efter en tid så är det utom garantitiden och kunden får istället ta kostnaden då "Good Will" är sällsynt inträffande inom VAG.

Det instämmer jag i att Passat är inte den bästa bilen, jag föreslog tidigare en mängd andra fordon med statistiskt bättre driftsäkerhet.

Men kan man stå ut med alla irriterande grejor som det innebär att äga en Passat så visst , den är både rymlig, säker och rätt bekväm för pengen som man betalar, det finns väl anledningar till att dom är ganska billiga på begmarknaden när dom är 15år eller så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang