Söker ideér och tips ang. CAI (cold air intake) till Hyundai Coupe V6 - vill få till lite skönljud utan prestandatapp

DooMoLiTioN
6 december 2015 · 106 Inlägg

Hej (kanske igen).

Jag la nyligen ut en annan tråd ang. catback avgassystem som jag funderar på till min Hyundai Coupe V6 http://www.garaget.org/?car=373495 , och detta är då ett kopplat ärende till att jag vill installera eftermarknadsluftfilter/CAI.

Jag har svårt att hitta försäljare i Norden och till och med i Europa, och därför finns det även ideér här på att bygga eget.

Någon som har bra tips på hur och vad man behöver göra som bäst för att bygga på rätt sätt?

Som trådens ämne så vill jag få bilen att andas lite lättare men även såklart få till insugsljudet man brukar få av eftermarknadsfilter.
Dock så vet jag att vissa lösningar, såsom luftfilter med kort rör från insuget ger bilen varm-luft att suga in, vilket inte alltid skall vara så bra, dock så rör sig luften då en väldigt kort bit för att nå motorn, och på så sätt skall det enligt vissa vara bra.

Jag själv planerar att köra med CAI alltså luftfilter bakom framskärmen, med lite längre rör och snirkligare lösning, men på så sätt slipper jag försöka få till en effektiv av-skärmning.

Hur har du/ni gjort?

Jag har fått för mig att te.x polerad aluminium får en så slät väg att färda luften på som möjligt. Vissa "gör det själv"kit innefattar plaströr som är liksom "spårade" lite som ett sugrör i böjen, och det känns som luften kommer ha svårt att färdas fritt då, och därför känns inte det som en bra lösning.


Det kanske är bäst att faktiskt beställa ett färdigt kit på detta, men det skiljer rätt kraftigt i priser och har du några idéer så delge dom gärna!

Skriv gärna dina ideér/tips/länkar till kit om det är rimliga priser!

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang