4266
Sök

Olja ovanpå tändstiften, Audi A4 1,8t -98?

416 Inlägg
19 december 2015
Trådstartare
Bytte tändstiften på min A4 idag och fick se att det var olja på stiftens ovansida (där tändspolarna/hatten sitter), själva gängorna var torra.

Är det möjligtvis ventilkåpspackningen som läcker eller finns det en annan vanlig orsak till detta?

Tacksam för all svar smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 december 2015
Jag tror din bil har COP (enkelt uttryck en tändspole/cylinder), iaf det skall inte vara nån olja högst upp på stiften om nu föregående ägare inte varit där o "smort lite"? Jag har rätt svårt att tänka mig att spolarna skulle vara "oljefyllda för kylningens skull" men jag vet inte....
Senast redigerat av dawwe (19 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
19 december 2015
Raggarn84 skrev:
Bytte tändstiften på min A4 idag och fick se att det var olja på stiftens ovansida (där tändspolarna/hatten sitter), själva gängorna var torra.

Är det möjligtvis ventilkåpspackningen som läcker eller finns det en annan vanlig orsak till detta?

Tacksam för all svar smile

Det är inte superovanligt att packningen runt just "tändstiftsbrunnarna" läcker.

Kostar några tjugor på tyska ebukten.
Senast redigerat av it_mutt (19 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 december 2015
Vad menar du med stiftens ovansida egentligen? Är det där sexkants-fattningen börjar? Eller mer porslins-delen högre upp? Lite olja (nu snackar vi nån enstaka ml max) längst ner vid sexkants-fattningen är troligen brunnpackningarna, men byter man de byter man samtliga packningar till ventilkåpan. Har stiften stått i olja så oljan nått upp till "tändrören" dvs den del som "sitter på stiftens ovansida" så är det ordentligt läckage, och/eller ett långvarigt. Olja längst upp på stiften, inne i "tändrörsdelen" kan inte komma från läckande brunnspackningar, ja om de nu inte läckt så mycket att det stått olja flera cm upp i brunnarna, men så verkar ju fallet inte vara. Dessutom hade man märkt detta då tändrören skulle drypt av olja, samma sak med verktyget vilket du lossar stiften med, för att inte prata om stiften i sig...
Senast redigerat av dawwe (19 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök