Uppgradera datorn, räcker nätagget?

Fjellner
27 december 2015 · 245 Inlägg

Tjena!

Snålade på processorn när jag byggde ihop datorn och börjar inse att jag måste ha en ny processor.
Men jag är inte jätteinne på sånt här trots att jag beställt och bygt ihop datorn själv.

Såhär ser setupen ut nu https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx … C04A8CCE53

Hade tänkt köra på en Intel i5 processor, kommer mitt 500W nätagg palla det?

valle22 Smidd i rostigt stål
27 december 2015 · 933 Inlägg

Tror det stora hela som slukar effekt är grafikkortet. Vet det av egen erfarenhet på mitt nvidia kort. Den jag har är nu på 750W men åandra sidan är dagens nya grejer mer effektiva än mina 3år gamla delar wink
I ditt fall med din setup jag sett bör det funka... ett tips är att om du kan ordna nån 120mm fläkt till som utsug så du har bra kylning av hela lådan...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Sushikocken Sleeper
27 december 2015 · 3 084 Inlägg

Du klarar dig eg med ett 300w agg för det där lilla.
Idag överdimensioneras något jävulskt. I min server så har jag ett 250W agg som driver
R7 240
6st 3,5" HDD +1st SSD
1st Aerocool touch display
4kärning Ivy bridge
6x 120 fläktar
Och ett raidkort

På den virtualiserar jag och kör Windows 10 med kodi, PFsense, och freenas..
den drar ca 120w (80w idle) mätt ifrån uttaget då jag ser 1080p film.

förresten den processorn går ju att överklocka jävligt enkelt https://www.youtube.com/watch?v=4w41XjH_Y7c
Tips: Har du ingen SSD så investera pengarna i en sådan istället!

Själv har jag en I5 4670 i min burk och inser att det är onödigt mycket kraft i den för mig hade nog inte märkt någon skillnad med en G3258.

Senast redigerat av Sushikocken (27 december 2015)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Fjellner
27 december 2015 · 245 Inlägg

valle22 skrev:
Tror det stora hela som slukar effekt är grafikkortet. Vet det av egen erfarenhet på mitt nvidia kort. Den jag har är nu på 750W men åandra sidan är dagens nya grejer mer effektiva än mina 3år gamla delar wink
I ditt fall med din setup jag sett bör det funka... ett tips är att om du kan ordna nån 120mm fläkt till som utsug så du har bra kylning av hela lådan...

Sushikocken skrev:
Du klarar dig eg med ett 300w agg för det där lilla.
Idag överdimensioneras något jävulskt. I min server så har jag ett 250W agg som driver
R7 240
6st 3,5" HDD +1st SSD
1st Aerocool touch display
4kärning Ivy bridge
6x 120 fläktar
Och ett raidkort

På den virtualiserar jag och kör Windows 10 med kodi, PFsense, och freenas..
den drar ca 120w (80w idle) mätt ifrån uttaget då jag ser 1080p film.

förresten den processorn går ju att överklocka jävligt enkelt https://www.youtube.com/watch?v=4w41XjH_Y7c
Tips: Har du ingen SSD så investera pengarna i en sådan istället!

Själv har jag en I5 4670 i min burk och inser att det är onödigt mycket kraft i den för mig hade nog inte märkt någon skillnad med en G3258.

Okej, fan vad härligt!

Tack så mycket!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang