Stereo i Saab 95 Aero Sedan -00?

robinc97
25 december 2015 · 173 Inlägg

Vet att jag slängt upp ett par inlägg här men måste tyvärr fråga igen då jag inte hittar nå bra svar.... Antar att de flesta av er har kopplat nån form av baslåda med ett slutsteg till den baslådan i en 95:a från -00 med AS3 paketet? Problemet jag har är att original systemet spelar mycket högre än vad basen gör vid låg volym. Och jag kan inte skruva upp basen så mycket med min budget stereo som är en Kenwood KMM 101-GY. Den går max till typ 50 i volym tror jag och grejen är att vid typ 20 i volym så spelar basen på 20 men det känns som original systemet spelar på 45 och och man kan inte dra upp mer utan att spränga original systemet eller att bli döv på kuppen..... Har någon nå susning om vad man kan göra för att kanske sänka original och kanske eventuellt ta bort de högtalarna som sitter i intrumentbrädan och bara lämna dörr högtalare kvar? Hur ska jag gå till väga isåfall?


Tack så mycket för all hjälp man fått att få igång systemet iallafall <3

Gamer
26 december 2015 · 130 Inlägg

jag skrev detta i en tråd för ett par år sedan, men då var det ingen som ville lyssna på mig då jag enligt dom hade ''fel'' och har då skitit i att skriva om det något mer!

mycket för att förmodligen klarar vissa stereoapparater att kompensera för det internt eller att man drar upp volym på slutsteget.

men AS3 vilket om jag inte minns helt fel är kopplat på liknande sett som AS2 som jag hade så skickar original huvudenhet ut ''lågnivåsignaler'' till bilens inbyggda slutsteg via iso kablaget. och då när du kopplar in en eftermarknadsenhet på iso kablaget så skickar du ''högnivåsignaler'' via iso kablaget till original slutsteget vilket gör att volymökningen blir mycket större för varje steg du höjer volymen på HU.

jag hade köpt en adapter till min och kopplat in min eftermarknads huvudenhet via lågninvåutgångarn till isokablaget. ett par till front och ett par till rear och sub till den sista lågnivå. det fungerade hur bra som helst för mig och fick väldigt fina steg på volymökningen dvs linjärt på front/rear/sub med denna setup!

nu ser det ju tyvärr inte ut som att din huvudenhet har 3 par lågninvå ut vilket ju självklart gör att detta inte fungerar.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
robinc97
28 december 2015 · 173 Inlägg

Gamer skrev:
jag skrev detta i en tråd för ett par år sedan, men då var det ingen som ville lyssna på mig då jag enligt dom hade ''fel'' och har då skitit i att skriva om det något mer!

mycket för att förmodligen klarar vissa stereoapparater att kompensera för det internt eller att man drar upp volym på slutsteget.

men AS3 vilket om jag inte minns helt fel är kopplat på liknande sett som AS2 som jag hade så skickar original huvudenhet ut ''lågnivåsignaler'' till bilens inbyggda slutsteg via iso kablaget. och då när du kopplar in en eftermarknadsenhet på iso kablaget så skickar du ''högnivåsignaler'' via iso kablaget till original slutsteget vilket gör att volymökningen blir mycket större för varje steg du höjer volymen på HU.

jag hade köpt en adapter till min och kopplat in min eftermarknads huvudenhet via lågninvåutgångarn till isokablaget. ett par till front och ett par till rear och sub till den sista lågnivå. det fungerade hur bra som helst för mig och fick väldigt fina steg på volymökningen dvs linjärt på front/rear/sub med denna setup!

nu ser det ju tyvärr inte ut som att din huvudenhet har 3 par lågninvå ut vilket ju självklart gör att detta inte fungerar.

så om jag köper en ny huvudenhet och en sådan adapter så bör det fungera bättre? För man märker en extrem obalans i ljudet. Kan du länka en sådan adapter med så man vet vad man ska ha? smile

Detta måste även vara det första riktiga svaret man fått på ca 2 veckor som fått mitt huvud lite klarare...
Tack för infon den uppskattas!!

robinc97
28 december 2015 · 173 Inlägg

Gamer skrev:
jag skrev detta i en tråd för ett par år sedan, men då var det ingen som ville lyssna på mig då jag enligt dom hade ''fel'' och har då skitit i att skriva om det något mer!

mycket för att förmodligen klarar vissa stereoapparater att kompensera för det internt eller att man drar upp volym på slutsteget.

men AS3 vilket om jag inte minns helt fel är kopplat på liknande sett som AS2 som jag hade så skickar original huvudenhet ut ''lågnivåsignaler'' till bilens inbyggda slutsteg via iso kablaget. och då när du kopplar in en eftermarknadsenhet på iso kablaget så skickar du ''högnivåsignaler'' via iso kablaget till original slutsteget vilket gör att volymökningen blir mycket större för varje steg du höjer volymen på HU.

jag hade köpt en adapter till min och kopplat in min eftermarknads huvudenhet via lågninvåutgångarn till isokablaget. ett par till front och ett par till rear och sub till den sista lågnivå. det fungerade hur bra som helst för mig och fick väldigt fina steg på volymökningen dvs linjärt på front/rear/sub med denna setup!

nu ser det ju tyvärr inte ut som att din huvudenhet har 3 par lågninvå ut vilket ju självklart gör att detta inte fungerar.

Men det borde ju lixom finnas ett sätt man kan göra så att de sänks? koppla ur original steget och köra högtalarna i dörrarna rätt på stereon? Hur kan de bli tro?

Gamer
28 december 2015 · 130 Inlägg

nu är jag väldigt dålig insatt i högtalarelement och liknande för AS3 men tror snarare att du tappar mer på att göra det än vad du vinner.

dessutom så om det är som AS2 så är det möjligt att det är fel ''ohm'' tal på högtalarna. om jag inte minns helt fel hade jag 2 ohm på 6,5'' i framdörrarna.

jag har faktiskt kvar både huvudenheten och adaptern jag hade i min 9-5. men vill du veta mer om det så får du skriva PM

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
viccoA
29 december 2015 · 3 110 Inlägg

Gör rätt från början, ta inte bort element eller koppla bort orginalslutsteget och sätt högtalarna direkt på stereon. Skarva på lågnivå på isokablaget till högtalarna såsom gamern föreslår.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang