5499
Sök

Aktiv bas startar men spelar ej

198 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
Hej! Har köpt en aktiv baslåda som lampan tänds på men som ej spelar. Har även ett slutsteg på 600w/4 kanaler som spelar fyra högtalare. Den fungerade helt rätt i början men högtalarna låter väldigt fult nu, speciellt om man skruvar upp basen i dom. Den aktiva lådan startar och beter sig som vanligt, man hör att den fungerar när man till exempel drar ur remotekabeln (3.5 mm, alltså en som är på till exempel hörlurar) som går till en fjärrkontroll. Funderade först om det var något brott på remotekabeln från stereon, men då skulle väl inte stereon starta ens? Jorden är bra, har dessutom testat på flera ställen i bilen. Ingen säkring har gått, varken på strömkabeln 10mm2 eller lådans egna. Har testat dom olika att ändra på dom olika reglagen på lådan samt att ändra i stereons inställningar. Vad tror ni det kan vara som gör detta? Baslådan ger inte från sig ett ljud som sagt och slutsteget (högtalarna) låter, men inte klart och fint som de gjorde i början. Har testat att skifta lågnivåkablar mellan lådan/slutsteget utan framgång. Stereon har bara 2 lågnivåutgångar så jag har satt rca-förgreningar vid slutsteget för att kunna spela 4 högtalare. Men det borde inte göra något för baslådan då den ändå har en helt egen lågnivåutgång.

Lådan är en rockford fosgate p300-12
http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … slada.html

Slutsteget är ett Marquant 600 watt/4kanaler.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … eg-610098/

Stereon är en Alpine UTE-72BT
http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ute-72bt.html

Väldigt oklart inlägg men är tacksam för all hjälp som kan fås!
MVH MIG cool
Senast redigerat av Noobnisse (23 december 2015)

BASS GLAD
1 382 Inlägg
23 december 2015
Noobnisse skrev:
Hej! Har köpt en aktiv baslåda som lampan tänds på men som ej spelar. Har även ett slutsteg på 600w/4 kanaler som spelar fyra högtalare. Den fungerade helt rätt i början men högtalarna låter väldigt fult nu, speciellt om man skruvar upp basen i dom. Den aktiva lådan startar och beter sig som vanligt, man hör att den fungerar när man till exempel drar ur remotekabeln (3.5 mm, alltså en som är på till exempel hörlurar) som går till en fjärrkontroll. Funderade först om det var något brott på remotekabeln från stereon, men då skulle väl inte stereon starta ens? Jorden är bra, har dessutom testat på flera ställen i bilen. Ingen säkring har gått, varken på strömkabeln 10mm2 eller lådans egna. Har testat dom olika att ändra på dom olika reglagen på lådan samt att ändra i stereons inställningar. Vad tror ni det kan vara som gör detta? Baslådan ger inte från sig ett ljud som sagt och slutsteget (högtalarna) låter, men inte klart och fint som de gjorde i början. Har testat att skifta lågnivåkablar mellan lådan/slutsteget utan framgång. Stereon har bara 2 lågnivåutgångar så jag har satt rca-förgreningar vid slutsteget för att kunna spela 4 högtalare. Men det borde inte göra något för baslådan då den ändå har en helt egen lågnivåutgång.

Lådan är en rockford fosgate p300-12
http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … slada.html

Slutsteget är ett Marquant 600 watt/4kanaler.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … eg-610098/

Stereon är en Alpine UTE-72BT
http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ute-72bt.html

Väldigt oklart inlägg men är tacksam för all hjälp som kan fås!
MVH MIG cool

förlåt mej men hur har du kopplat in lådan från sterion ?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

198 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
Yes box, ett lågnivåpar till lådan och ett par till slusteget som förgrenas in i steget. Har bara två utgångar på stereon! Sen en remote till vardera!

BASS GLAD
1 382 Inlägg
23 december 2015
Noobnisse skrev:
Yes box, ett lågnivåpar till lådan och ett par till slusteget som förgrenas in i steget. Har bara två utgångar på stereon! Sen en remote till vardera!

Röd / är ju hötalar/signal in i lådan
Blå / remot
Gul / plus & minus är detta väll ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/3/2564/2564-baf978279a70b5ed04fb81027e6fa1ce.jpg

Var har du kopplat in din RCA ...
Senast redigerat av birka76 (23 december 2015)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

198 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
RCA är kopplade till den röda genom en koppling som följde med lådan. Kom dock på att jag dragit RCA och strömkablarna tillsammans vilket jag visste redan innan att man inte skulle, kortslutning i hjärnan. Hursomhelst så har jag iaf kollat att alla kablar har ström, vilket de har. Rca har kontakt, strömmen är bra, jorden är bra och remoten fungerar som den ska. Jag får ju störningar på högtalarna eftersom RCA och ström är dragna tillsammans. Samtidigt så tvivlar jag starkt på att basen inte skulle fungera alls om man drar RCA och ström för nära varandra och jag börjar misstänka att slutsteget i baslådan är paj från fabrik. Känns som att jag har uteslutit allt annat. Lådan får över 12 volt ström, är jordad i olackat chassi, RCAn vet jag fungerar eftersom slutsteget med högtalarna fungerar. Lådan går ju igång = remoten är bra. Ska dra om RCAn på andra sidan bilen imorgon och se om det hjälper! Tack för all hjälp dock. Allting fungerar förutom det faktum att slutsteget inte får signalerna från stereon, men jag vet ju att rca-kablarna fungerar. Kollat både med multimeter och genom att koppla in dom i slutsteget. Mycket underligt

9 150 Inlägg
23 december 2015
birka76 skrev:
Noobnisse skrev:

Röd / är ju hötalar/signal in i lådan
Blå / remot
Gul / plus & minus är detta väll ..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6fa1ce.jpg

Var har du kopplat in din RCA ...

I den gula där har du 3 kontakter. I någon av dom, skulle gissa på mitten ska du sätta remote. Den blå som det står remote på är till en "volymratt" så du kan styra basen från förarplatsen.

198 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Dag 7, problemet kvarstår! Det stämmer Putteliten, det går in en remote där! Är i princip 110% säker på att allting är rätt kopplat, drog också om Rca-kablar så dom ligger långt borta från alla sorters strömkablar just nu. Har kollat med multimeter och alla kablar har som sagt ström! Ska åka till en kompis ikväll och testa baslådan, hoppas att den är trasig så det inte är felkopplat i bilen.

Sammanfattning: Baslådan får jag inget liv i alls, den brummar till när jag drar ur/in 3.5 mm remoten som går till en volymratt vid förarsätet dock. Alla kablar har ström, remoten är kopplad rätt och Rca-kablarna är kopplade långt från alla strömkablar. Väldigt konstigt och jag tror nästan att baslådan jag fått är trasig.

Slutsteget fungerar bra så länge bilen är av, ljudet låter klart och fint så länge bara tändningen är på. Så fort man slår igång bilen så börjar högtalarna låta väldigt illa. Det låter inte som generatorvinande och varvtalet på motorn spelar ingen roll. Det är också väldigt konstigt då Rca-kablarna är långt ifrån strömkablarna. Bilen är en Nissan Sunny från 92, misstänker att det är generatorn som inte orkar med kanske? Men det är som sagt inget vinande ljud, utan det låter mer som att högtalarna är sprängda! Någon som har någon idé vad det kan vara? Är det generatorns fel? Kan lägga ut videoklipp om så önskas!

BASS GLAD
1 382 Inlägg
30 december 2015
Noobnisse skrev:
Dag 7, problemet kvarstår! Det stämmer Putteliten, det går in en remote där! Är i princip 110% säker på att allting är rätt kopplat, drog också om Rca-kablar så dom ligger långt borta från alla sorters strömkablar just nu. Har kollat med multimeter och alla kablar har som sagt ström! Ska åka till en kompis ikväll och testa baslådan, hoppas att den är trasig så det inte är felkopplat i bilen.

Sammanfattning: Baslådan får jag inget liv i alls, den brummar till när jag drar ur/in 3.5 mm remoten som går till en volymratt vid förarsätet dock. Alla kablar har ström, remoten är kopplad rätt och Rca-kablarna är kopplade långt från alla strömkablar. Väldigt konstigt och jag tror nästan att baslådan jag fått är trasig.

Slutsteget fungerar bra så länge bilen är av, ljudet låter klart och fint så länge bara tändningen är på. Så fort man slår igång bilen så börjar högtalarna låta väldigt illa. Det låter inte som generatorvinande och varvtalet på motorn spelar ingen roll. Det är också väldigt konstigt då Rca-kablarna är långt ifrån strömkablarna. Bilen är en Nissan Sunny från 92, misstänker att det är generatorn som inte orkar med kanske? Men det är som sagt inget vinande ljud, utan det låter mer som att högtalarna är sprängda! Någon som har någon idé vad det kan vara? Är det generatorns fel? Kan lägga ut videoklipp om så önskas!

japp gör de samt ta kort på alla kopplinga du gort.. hur de kopplat

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Sök