[IMPORT] Tyskland och deras gula skyltar

Orkanudlar
12 november 2015 · 4 Inlägg

Hej

Är på g och ta hem en mx -5 från det fina landet i söder.
Vet att det nu är lagligt sedan den 1/4 2015 att köra på gul export skylt i Sverige [1#] men är det fortfarande olagligt att dra igenom Danmark med gul skylt?

Har hittat trådar som säger att det var fritt fram (skrivet 2010, 2011)
Sedan en annan som skrev att det är totalstopp (skrivet 2013), så vad gäller??

Det skulle nämligen underlätta då säljaren kan ordna gula plåtar innan man flyger ner för att hämta bilen.


Side note;
Någon som vet hur kräsna dagens besiktningsorgan är om man säger att man önskar en liten skylt fram till (ex vis) en mx 5.
Lär dom blåneka eller struntar dom i vilket?

Mvh
Inte nudlar igen igen -.-

[1#]http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … i-sverige/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2015 · 17 543 Inlägg

Orkanudlar skrev:
Hej

Är på g och ta hem en mx -5 från det fina landet i söder.
Vet att det nu är lagligt sedan den 1/4 2015 att köra på gul export skylt i Sverige [1#] men är det fortfarande olagligt att dra igenom Danmark med gul skylt?

Har hittat trådar som säger att det var fritt fram (skrivet 2010, 2011)
Sedan en annan som skrev att det är totalstopp (skrivet 2013), så vad gäller??

Det skulle nämligen underlätta då säljaren kan ordna gula plåtar innan man flyger ner för att hämta bilen.


Side note;
Någon som vet hur kräsna dagens besiktningsorgan är om man säger att man önskar en liten skylt fram till (ex vis) en mx 5.
Lär dom blåneka eller struntar dom i vilket?

Mvh
Inte nudlar igen igen -.-

[1#]http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … i-sverige/

Det som är lagligt här är lagligt i EU, med undantag, men i princip. Att ha med sig lite dokument som styrker detta översatt till tyska/danska kan nog låta dig slippa igenom nätet.

Jag har svårt att tänka mig att säljaren kan ordna skyltar innan du kommer då tyska vägverket vill titta på ditt pass vid utfärdandet. Hela proceduren med exportskyltar och köp av försäkring tar cirka 1-3 timmar beroende på kön till det "vägverket" du går in på. Det är inte säkert de pratar engelska!

Glöm inte att få med Fahrzugsbevis i original på bilen. Annars blir det tvärstopp i Sverige vid registrering.

Lycka till med köpet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Orkanudlar
7 januari 2016 · 4 Inlägg

Får väl återkomma till min tråd, tack för svar btw

Miatan kom hem alldeles fint, var lite klabb i Tyskland när försäkringen skulle täcknas pga servrar som låg nere så det tog en timme extra, så ca 2h så var det färdigt.

Varken dansk eller svensk polis reagerade på gula skyltar så det var bara till att köra.

Tog ca 1 ½ vecka tills jag hade godkännande på ursprungskontrollen ifrån transportstyrelsen och fick regbesiktning samt vanlig besiktning dagen efter, betalade ca 2400:- för allt inkl vägning á 500kr på Besiktiga i Halmstad.
Kan rekommenderas för dem släppte en liten regskylt fram till mig fastän jag hade en gigantisk hållare för fullstor skylt monterad i nosen.

Så, summa lagd för en importerad bil väl kommen till Sverige? ca 3500, då inräknat ursprungskontroll á 600kr, endagsförsäkring á 500kr, regbesikting á 1400, vägning (inhyrd våg, därav pris) á 500kr, besiktning ca 500kr

Hoppas tråden kan vara till hjälp för någon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang