3170
Sök

Hur koppla Laddlampa, bytt från likstöm till växelström-generator

477 Inlägg
9 januari 2016
Trådstartare
Tja

ingen raketforskning detta men måste ändå få lite klarhet innan jag blir galen tongue
söker fakta och får olika svar hela tiden.

Har en Amazon -67a med B18 som som jag hade en fullt fungerande likströmsgenerator och allt därtill med relä och laddningslampa osv.....
har nu pulat dit nån gammal 740 generator med inbyggt laddrelä och vill nu få original laddlampa i bilen att fungera ihop med nya generator

har dragit ny grov kabel till batteri +
Jordat generatorn med kabel till blocket då original fästena är gummiupphängda

Hur kopplar jag mellan tändlåset och ut till signal på generatorn? Kan original kabelhärva användas för enkelhetens skull?

tacksam för hjälp smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

360 Inlägg
9 januari 2016
En av kablarna till original laddrelä går till laddlampan. Ett enkelt sätt är att prova att jorda dom en och en och se om laddlampan tänds(ha på tändningen). Blixtrar det till är det fel kabel tongue

477 Inlägg
9 januari 2016
Trådstartare
Haha lite uteslutningmetoden, som ja hellst hade tänkt undvika 😉
Får väl ta o testa de på måndag om ingen som vet mer exakt vilken utgång på reläet skriver ett par rader 😊
Tack för svar isf

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

5 929 Inlägg
9 januari 2016
Annars kan du ju leta reda på vilken kabel som är till laddlampan och dra den kabeln direkt till D+ på generatorn, då funkar den precis som vanligt och du kan ta bort original laddrelä.

360 Inlägg
10 januari 2016
Är en röd kabel vad jag kan se enligt kopplingsscheman. Sitter på D+ på laddrelä och är även kopplat vidare till D+ på generatorn

simlar: Är ju det som var tanken

477 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118445/118445-de06ee4d45cff06dbe81b633fd61af20.jpg
Måste ju va den röda kabeln man ser tydligt på denna bild du fått fram på koppling schemat. Frågan är dock om den svarta kabeln ska jordas eller tas bort. Bör ju ha någon koppling till laddlampan som ger + eller jord för att släcka lampan när generatorn laddar
Har bilen står på jobbet så har inte kunnat testa än...

360 Inlägg
10 januari 2016
Du använder bara den röda, dom andra kan du strunta i

Laddlampan jordar ju genom generatorn när motorn är avstängd, när generatorn börjar ladda blir det 12v på D+ och då har laddlampan plus från båda hållen = ingen jord = lyser inte

477 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
Självklart är det ju så!!! Stirrade blint på det externa reläet och dess signaler in och ut hela tiden så ja krånglade till de för mig.... haha
Tack för klarhet 😊

477 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
Allt klart och funkar prima. Tack alla för hjälpen big_smile

För nästa som söker denna info:

×Röd kabel från bilens ordinarie härva till D+
×Svart kabel används ej

Sök