Högtalarkit och stereo installation

nkewk
7 januari 2016 · 47 Inlägg

Tjena!
Det är så att jag skaffade mig ett högtalarkit och en stereo till min nya 740, (-87 utan kat, b230e, vx3cam för er som undrar)

Jag åkte till brl, fick väldigt bra hjälp av en snubbe där som hette Mats. Jag fick denna stereo: http://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kd-r961bt.html

Han löste så att jag endast fick den för 990:- vilket var trevligt.

Högtalarna var av detta märke: http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dsk-1653-.html

Nu till min fråga, hur ska jag koppla detta? Jag har aldrig kopplat in högtalare av någon sort innan och inte med diskanten etc heller.

Lite hjälp här skulle uppskattas väldigt mycket!

Mvh

Lowpass
7 januari 2016 · 1 224 Inlägg

Enklast är väl att åka förbi Mats så kan han förklara direkt hur du ska göra på din bil.

Nu vet jag inte om du ska byta kablar osv.
Var ska du montera högtalarna? I dörrarna eller dra nya kablar till hatthylla tex?

Stereon monteras oftast med en ISO-kontakt bakom din befintliga stereo.
Detta ska ge ljud i dina nuvarande högtalare.

Ska du nu bara ersätta dina högtalare, säg i dörrarna. Så kopplar du bort dina gamla och kopplar in de nya.
Angående filter och diskanterna brukar det finnas en skiss i förpackningen som du kan kolla på.

i-vtec Do you?
nkewk
7 januari 2016 · 47 Inlägg

Lowpass skrev:
Enklast är väl att åka förbi Mats så kan han förklara direkt hur du ska göra på din bil.

Nu vet jag inte om du ska byta kablar osv.
Var ska du montera högtalarna? I dörrarna eller dra nya kablar till hatthylla tex?

Stereon monteras oftast med en ISO-kontakt bakom din befintliga stereo.
Detta ska ge ljud i dina nuvarande högtalare.

Ska du nu bara ersätta dina högtalare, säg i dörrarna. Så kopplar du bort dina gamla och kopplar in de nya.
Angående filter och diskanterna brukar det finnas en skiss i förpackningen som du kan kolla på.

Högtalarna ska vara i dörrarna och förra ägaren skar ut högtalarhålen det är därför jag köpte 6,5 tum. Stereon är inte så svårt det vet jag men det är mer diskanterna och filtrerna som är problemet. Jag hittade ingen skiss i förpackningarna tyvärr.
Han sålde dock på mig en sån isokontakt som jag inte behöver (visste inte det då), som skulle komma imorgon. Så jag får fråga han om lite tips när jag åker ner imorgon helt enkelt. Tack för snabbt svar!

Senast redigerat av nkewk (7 januari 2016)

Nausea Avstängd
7 januari 2016 · 598 Inlägg

Jag trodde det var 5,25" i framdörrarna på 740. Ska du ha högtalarna i dörren? Talade du om för Mats vilken bil du har? Frågade han om det satt en Volvo original eller eftermarknadsstereo i den nu? Om det inte är original ska det redan vara ISO-kontakt, i så fall är det bara plug and play. Jag vet inte vilken nytta du har av att åka förbi Mats. Jag vet att det är populärt att göra donuts med en gammal 740, men jag tycker du ska stanna och prata med han så ni förstår varandra. Annars kan du ju ringa också. Ett tips är att ha delningsfilter bakom panelen under ratten och handsfacket så du slipper filterskrammel i dörren.

nkewk
7 januari 2016 · 47 Inlägg

Nausea skrev:
Jag trodde det var 5,25" i framdörrarna på 740. Ska du ha högtalarna i dörren? Talade du om för Mats vilken bil du har? Frågade han om det satt en Volvo original eller eftermarknadsstereo i den nu? Om det inte är original ska det redan vara ISO-kontakt, i så fall är det bara plug and play. Jag vet inte vilken nytta du har av att åka förbi Mats. Jag vet att det är populärt att göra donuts med en gammal 740, men jag tycker du ska stanna och prata med han så ni förstår varandra. Annars kan du ju ringa också. Ett tips är att ha delningsfilter bakom panelen under ratten och handsfacket så du slipper filterskrammel i dörren.

Jag mätte innan jag åkte ner och skulle köpa högtalarna och stereon och sa det till han när jag kom. Men det stämmer att det är 5,25" i framdörrarna, och så behövs en adapterring till, men det gäller ju inte mig eftersom jag har 6,5. Som jag skrev innan så hade förra ägaren 6,5" i framdörrarna så jag slipper mixa med dörrsidorna etc.

Tack för tipset om panelen under ratten och handskfacket! Hur kan jag koppla när filtrena ligger där då? .

Kan tillägga att jag är inte mycket för en "donutare" även fast jag bara är 18.. Haha!
Tack för tipsen smile

Nausea Avstängd
7 januari 2016 · 598 Inlägg

nkewk skrev:

Nausea skrev:
Jag trodde det var 5,25" i framdörrarna på 740. Ska du ha högtalarna i dörren? Talade du om för Mats vilken bil du har? Frågade han om det satt en Volvo original eller eftermarknadsstereo i den nu? Om det inte är original ska det redan vara ISO-kontakt, i så fall är det bara plug and play. Jag vet inte vilken nytta du har av att åka förbi Mats. Jag vet att det är populärt att göra donuts med en gammal 740, men jag tycker du ska stanna och prata med han så ni förstår varandra. Annars kan du ju ringa också. Ett tips är att ha delningsfilter bakom panelen under ratten och handsfacket så du slipper filterskrammel i dörren.

Jag mätte innan jag åkte ner och skulle köpa högtalarna och stereon och sa det till han när jag kom. Men det stämmer att det är 5,25" i framdörrarna, och så behövs en adapterring till, men det gäller ju inte mig eftersom jag har 6,5. Som jag skrev innan så hade förra ägaren 6,5" i framdörrarna så jag slipper mixa med dörrsidorna etc.

Tack för tipset om panelen under ratten och handskfacket! Hur kan jag koppla när filtrena ligger där då? .

Kan tillägga att jag är inte mycket för en "donutare" även fast jag bara är 18.. Haha!
Tack för tipsen smile

Du får väl ta reda på vilken färg kablarna har, sen koppla enligt anvisningen. Du behöver förmodligen dra en kabel från filtret till diskanten och använda originalkabeln till 6,5". Diskanten kan du ha vid a-stolpen, riktad inåt, uppåt mot innerbackspegeln för att få rätt vinkel på den. Det ger bäst ljudbild med lite mindre off-axis än om du skulle ha den liggande eller monterad i dörren.

nkewk
8 januari 2016 · 47 Inlägg

Nausea skrev:

nkewk skrev:

Nausea skrev:
Jag trodde det var 5,25" i framdörrarna på 740. Ska du ha högtalarna i dörren? Talade du om för Mats vilken bil du har? Frågade han om det satt en Volvo original eller eftermarknadsstereo i den nu? Om det inte är original ska det redan vara ISO-kontakt, i så fall är det bara plug and play. Jag vet inte vilken nytta du har av att åka förbi Mats. Jag vet att det är populärt att göra donuts med en gammal 740, men jag tycker du ska stanna och prata med han så ni förstår varandra. Annars kan du ju ringa också. Ett tips är att ha delningsfilter bakom panelen under ratten och handsfacket så du slipper filterskrammel i dörren.

Jag mätte innan jag åkte ner och skulle köpa högtalarna och stereon och sa det till han när jag kom. Men det stämmer att det är 5,25" i framdörrarna, och så behövs en adapterring till, men det gäller ju inte mig eftersom jag har 6,5. Som jag skrev innan så hade förra ägaren 6,5" i framdörrarna så jag slipper mixa med dörrsidorna etc.

Tack för tipset om panelen under ratten och handskfacket! Hur kan jag koppla när filtrena ligger där då? .

Kan tillägga att jag är inte mycket för en "donutare" även fast jag bara är 18.. Haha!
Tack för tipsen smile

Du får väl ta reda på vilken färg kablarna har, sen koppla enligt anvisningen. Du behöver förmodligen dra en kabel från filtret till diskanten och använda originalkabeln till 6,5". Diskanten kan du ha vid a-stolpen, riktad inåt, uppåt mot innerbackspegeln för att få rätt vinkel på den. Det ger bäst ljudbild med lite mindre off-axis än om du skulle ha den liggande eller monterad i dörren.

Okej! Var blir bäst att lägga filtrerna då? Det är två stycken. Tack för svaret/n uppskattas till tusen!

Nausea Avstängd
8 januari 2016 · 598 Inlägg

Demontera panelen vid knäna på båda sidor var vi väl överens om? Bakom borde du hitta kabelhärvan, sen får du ta reda på vilken färg kabeln har genom att kolla hur allt är kopplat till ISO-kontakten.

nkewk
8 januari 2016 · 47 Inlägg

Nausea skrev:
Demontera panelen vid knäna på båda sidor var vi väl överens om? Bakom borde du hitta kabelhärvan, sen får du ta reda på vilken färg kabeln har genom att kolla hur allt är kopplat till ISO-kontakten.

Nu förstår jag! Är det ok att lägga filtrerna vid kabelhärvan då?

Nausea Avstängd
8 januari 2016 · 598 Inlägg

nkewk skrev:

Nausea skrev:
Demontera panelen vid knäna på båda sidor var vi väl överens om? Bakom borde du hitta kabelhärvan, sen får du ta reda på vilken färg kabeln har genom att kolla hur allt är kopplat till ISO-kontakten.

Nu förstår jag! Är det ok att lägga filtrerna vid kabelhärvan då?

Det finns kablar, inte så mycket elektronik i en 740, överallt i bilen om du tänker på störningar. Var hade du tänkt ha filtren annars då? Diskantens placering avgör, annars får du dra en kabel från dörren t ex om du har filtret där.

nkewk
10 januari 2016 · 47 Inlägg

Nu är allt inkopplat och fungerar nästan som det ska.
Det är ett surrande ljud som hörs sålänge stereon är på. Det hörs inte så mycket när det är musik på, bara lite om man lyssnar efter just det ljudet. Sen så har jag inte riktigt fått ordning på ljudet. Jag vill ha det mer "fylligt" än vad det är nu. Just nu så är det ganska "tunnt" ljud vilket är tråkigt..
Allt är ihopkopplat med ett slutsteg som ligger i skuffen.

Ang. Surrandet så kanske det kan vara dålig jord eller lågnivåkabel som stör? Om någon kan hjälpa mig med dessa problem eller bara tipsa om något så uppskattas det.

Lowpass
12 januari 2016 · 1 224 Inlägg

Kolla dina jordningar först. Kolla sedan om din lågnivåkabel ligger nära en strömsladd.
Lågnivå och strömsladd ska helst inte dras längs samma tröskel

i-vtec Do you?
Nausea Avstängd
12 januari 2016 · 598 Inlägg

Kolla slutstegets signal/brusförhållande, sen stereons och jämför, och vänta med att bedöma ljudet och göra nåt drastiskt som att köra det till tippen innan högtalare och allt har spelats in. Billiga steg lyfter inte ljudet direkt, oavsett vad SPL experter säger som menar att effekt är allt.

Senast redigerat av Nausea (12 januari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang