Mercedes 190 -86 vibrerar satan kall

DiskBengt Inte Feltema
8 januari 2016 · 156 Inlägg

Tjena! smile

Farsans 190:a 2.0 bensinare har fått ett mysko fenomen sen en vecka tillbaka, blivit värre och värre. När den är nystartad och kall har den börjat vibrera som satan och låter illa/mer, nästan som en liten avgasläcka tidigt på röret. Ligger dessutom på lägre varv kall än den gjort tidigare. Varvar man upp den till över ~1300rpm så minskar vibrationerna kraftigt även om de är klart märkbara. När den sedan är varm så märks överhuvudtaget ingenting vilket borde utesluta motorfästen och dylikt. I övrigt går den lite halvkrassligt och jag tror den får lite för mycket soppa, samt så tar den kylarvatten någonstans. Men det har den gjort flera år..

Någon som har nån tanke?

Tack på förhand! smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2016 · 17 485 Inlägg

Jag gissar på att du har förgasare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiskBengt Inte Feltema
8 januari 2016 · 156 Inlägg

Yes, det är en förgasare big_smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL
torsen
9 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Gamla/hårda motorfästen som blir ännu hårdare i kyla?roll

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2016 · 17 485 Inlägg

DiskBengt skrev:
Yes, det är en förgasare big_smile

Motorfästen som torsen säger kan det vara. Stenhårda i kyla. Annars är förgasaren känd för att bli sliten på dessa. Själv haft en -86:a som var tjurig som kall. Tyvärr är dessa då rätt eftertraktade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiskBengt Inte Feltema
13 januari 2016 · 156 Inlägg

Okej! Hade det i åtanke också, men tänkte att de inte skulle hinna mjukna så mycket på 5-10 min i -20. Men i kombination med dålig gång i motorn när den är kall så är det väl en annan femma. Nu har det varit lite mildare några dagar och då har inte det här märkts i alla fall.. Så det är ju helt klart länkat till kylan.

Mvh // DiskBengt aka GRDL
W123-76
13 januari 2016 · 72 Inlägg

Går den på alla cylindrar?

Das beste oder nichts!
DiskBengt Inte Feltema
18 januari 2016 · 156 Inlägg

Det tror jag att den gör i alla fall. Men det är en tanke. Kan ju hända att den hoppar igång på alla fyra om den kommer upp lite i varv t.ex.. Kanske skulle kolla tänddelarna.. Men de byttes för 300-400 mil sedan iaf.

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang