7150
Sök

EL fel med min opel.

3 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
Tjenare alla !
Är ny här så  hoppas att jag är inne på rätt forum, gäller ju el så det är ju en plus ikanten smile
Har ett problem med min opel vectra 89 som har nåt el problem. Satt i bilen å körde hem så när jag kom hem så bilen dog helt dog tänkte va f*n nu då ärligt så försökte starta den går inte inget händer tänkte först om nåt hade lossnat men kollade å inget var los som jag kunde se. Dagen efter laddade jag det för att se om bilen startar klart som f*n den startar och mätaren visade 11,5 - 12v sedan när den var igång lite så dör den å den dör mera om jag sätter på vindrytetorkare och andra saker. När den är dog så ska jag starta igen så så hör man startmotorn i det sista andetagen ni vet hur den låter å sen funkar det inte längre. Och när jag ändå försöker så släks hela instrumentbrädan. JJag tar in batteriet och laddar för att mätta lite så när jag startade bilen igen så mätte jag batteriet och det visade 10 sen blev det mindre och jag mätte även generatorn när bilen var igång och den  visa  7-9v om jag minns rätt. sen dog den efter 10 min så tänkte jag om det fanns tjuvström så tog av tändningen å mätte i bilen i säkringsdosan och relän så kollar lite så tar jag bort ett blå GM relä å så mätte jag i den å då visade den 9v så då tänkte jag om den ska vissa det eller om den inte ska göra det. Kan ju kolla laddkolen i generatorn om den är knäckt eller nått. 
Så nu vänder jag mig till er mina bilvänner om hjälp och råd hur jag ska gå till väga med detta:)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 januari 2016
Om du mätar över batteriet i  vila så ska den visa ca 12,5volt, med motorn igång ska den visa 13,8 till 14,5 volt beroende på batteriets laddning.Får du inte ovanstående med motorn igång då får du kolla generatorn, anslutningar och kol.Kolla så du verkligen har ordentlig kontakt på batteriet.
Men på din beskrivning att döma då siktar jag på att kolen är slut i generatorn. Det är då till att ta av generatorn och kolla kolen om de är uppslitna
Senast redigerat av tommen1 (27 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
Okej ska göra detta tack för tipset. Så får man hoppas på att det är kolet smile

4 583 Inlägg
27 januari 2016
ett vanligt fel på typ Vectra:kadett.ascona, att B+ anslutningen smälter,en plastbricka,,så känn på B+ kabeln

3 Inlägg
27 januari 2016
Trådstartare
Visst ska göra så smile

Sök