4857
Sök

Känslan att sätta sig bakom ratten igen efter en trafikolycka.

Örebroare i exil
970 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
Jag stannar till vid en rondell för att släppa fram trafiken som befinner sig i den. Hinner stå still i ca 2 sekunder, då det blir knalljust inne i bilen, sen smäller det. Det lät precis som ett gevärsskott och det tog en stund att fatta vad som hade hänt.

Kliver ut bilen och möts av en förbannad taxichaufför (kvinna), som (enligt min uppfattning då) försökte få allt att låta som det var mitt fel. Kände att jag verkligen inte orkade med detta, så jag konstaterade skador, tog hennes nummer osv och åkte vidare. Flera bekanta som fått höra om smällen ringer och kollar så jag mår bra. Jag känner inte av något, men alla säger att det är lika bra att du åker ner till akuten så dom får kolla så du inte är skadad.

Nej då tänker jag, jag mår ju hur bra som helst. Efter en stund börjar jag känna mig mer och mer stel, värken tilltar i framförallt ryggen, men även nacken. Bestämmer mig för att åka hem och lägga mig. Kommer hem, fixar lite kvällsfika, sen rasar jag ihop på golvet. Först då inser jag att det här är inte bra. Sliter fram mobiltelefonen och ringer 112. Det blir transport på splineboard och med nackkrage i ambulans in till akuten där dom genast skickar upp mig på magnetröntgen.

Där konstateras att en ryggkota har flyttat på sig i nedre bröstryggen och det såg även "tveksamt" ut på kotan ovanför. Vid det här laget är smärtan nästan olidlig och dom trycker i mig både muskelavslappnande och tunga smärtstillande mediciner.

Nu 4 veckor senare satte jag mig bakom ratten igen för första gången sedan det hände. Jag fick panik direkt när jag såg en bil och hela olycksförloppet spelades upp igen i mitt huvud. Åkte ett par kilometer sen bestämde jag mig för att åka hem och parkera igen.

Ni andra här på forumet som vart inblandade i trafikolyckor, hur har det vart för er första gången ni sitter bakom ratten igen? Är det bäst att försöka komma igång igen så fort som möjligt, eller ska man dra ut på det för att tja lugna sig själv på nåt sätt?

Mycket text blev det, vilket inte var tanken från första början. Är även tveksam till om rubriken är passande för innehållet.

Till sist kan jag bara säga som mina vänner gjorde. Har ni vart inblandade i en trafikolycka, även om ni tycker att ni mår bra. Åk förbi sjukhuset och låt en läkare avgöra om du verkligen mår bra

Hej FRA!

1 489 Inlägg
6 juni 2007
Hej

Vilken bil var det du krockade med ? Var det samma bil du satte dig i igen och körde ?

Jag har varit med om en smäll en gång när jag hade en gammal bil. Det slutade med att jag inte "vågade" köra den bilen igen och jag fick sälja den för en struntsumma. Jag var helt enkelt rädd för bilen konstigt nog. Så sålde den och körde mina föräldras sålänge. Då var det inga problem och köra bil. Sen köpte jag min nya och nu bryr jag mig inte om det som hände alls..

Svårt är det, jag vet. Men det går till slut..

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
6 juni 2007
Läskigt det där med hur man inte kan känna nått pga chock. Kroppen är bra underlig alltså.
Skönt att höra att du klarade dig iaf.
Har ju hört berättelser om folk som klivit ur sitt vrak och irrat runt för att sen falla ihop och sedan konstateras att nacken är bruten osv. X_x

Så till alla g.org'are:
Är det en lite fetare krock, STANNA I BILEN, ambulansfolket kommer säga åt dig om det är ok eller inte att gå ut. Är det inte ok så kommer du snart se att brandkåren cabriolet-moddar bilen åt dig på ett par minuter. Bättre det än att sitta i rullstol resten av livet pga en sån miss som att kliva ur bilen!
Dock kan det vara värt att kliva ur bilen om nån märker att soppatanken fått sig en smäll och börjat läcka.

Örebroare i exil
970 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
MarcusL skrev:
Hej

Vilken bil var det du krockade med ? Var det samma bil du satte dig i igen och körde ?

Jag har varit med om en smäll en gång när jag hade en gammal bil. Det slutade med att jag inte "vågade" köra den bilen igen och jag fick sälja den för en struntsumma. Jag var helt enkelt rädd för bilen konstigt nog. Så sålde den och körde mina föräldras sålänge. Då var det inga problem och köra bil. Sen köpte jag min nya och nu bryr jag mig inte om det som hände alls..

Svårt är det, jag vet. Men det går till slut..

Mvh Marcus

Tja.

Yes, det var samma bil jag körde senare igen. Har redan bestämt mig för att göra mig av med den. Det känns bara jättejobbigt att veta av den bilen över huvud taget just nu. Har inte ens orkat bry mig om att ta den till verkstan än.

Mvh

Hej FRA!

Örebroare i exil
970 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
FL3JM skrev:
Läskigt det där med hur man inte kan känna nått pga chock. Kroppen är bra underlig alltså.
Skönt att höra att du klarade dig iaf.
Har ju hört berättelser om folk som klivit ur sitt vrak och irrat runt för att sen falla ihop och sedan konstateras att nacken är bruten osv. X_x

Så till alla g.org'are:
Är det en lite fetare krock, STANNA I BILEN, ambulansfolket kommer säga åt dig om det är ok eller inte att gå ut. Är det inte ok så kommer du snart se att brandkåren cabriolet-moddar bilen åt dig på ett par minuter. Bättre det än att sitta i rullstol resten av livet pga en sån miss som att kliva ur bilen!
Dock kan det vara värt att kliva ur bilen om nån märker att soppatanken fått sig en smäll och börjat läcka.

Ja det är verkligen läskigt. Det är väl både chocken och adrenalinet som pumpar i den situationen. Ja jag är glad att det gick så bra som det gick. Hellre skadar jag ryggen som nu än bryter nacken om man nu skulle få välja.

Hej FRA!

4 506 Inlägg
6 juni 2007
Jag var med i en hyffsad krock för ett halvårsedan nu. Visserligen satt jag i baksätet. Vi krockade ganska rejält in i ett berg. Tur att inte bilar börjar brinna som i filmer för då hade jag varit en kolbit nu. Mitt säkerhetsbälte fastnade och det tog 10min innan någon kom med en kniv och skar loss mig. Jag kände inga smärtor inte heller någon annan i bilen, Inte förens senare på kvällen då 3 av 4 hade ont i rygg&nacke. Inget som vi lider av längre som tur är, Men det är nog inte fel att åka in direct eller bli kollad på platts om det är krafftigare. Jag har själv inte märkt av någon ångest eller liknande när jag kör, Dock är det obekvämt när någon annan kör och man märker att dom drar på lite.. (Finns bilder i mitt galeri på bilen vi small med)

Hoppas det blir bättre när du fått bytt bil.

MVH Wallis

Kan du andas kan du dö.

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
6 juni 2007
Krockade riktigt rejält för 5 år sedan. Bryt nacken och skadade några kotor i ryggen, som självläckte.
Efter den smällen hade jag också lite svårt att sitta i en bil.
Rådet jag kan ge är att sätta sig i en bil så fort som möjligt efter att kroppen återhämtat sig. Ju längre man väntar desto svårare och jobbigare blir det.

Det jag märkt som man förändrat sig på i trafiken, är att man blir riktigt irriterad på folk som varken blinkar innan dom svänger, inte planerar sin körning, visa respekt för medtrafikanterna och bilar som ligger nära bakom mig på vägarna. Sånt gör mig jävligt förbannad p.g.a att det räcker nån dålig förare ligger för nära bakom mig då jag bromsar, så han åker rätt in i mig på en 90-väg. Detta kan räcka för att göra mig förevigt förlamad:( Har en platta i nacken med 5 skruvar som ska stadga upp nacken. Hur bra den skulle hålla i en krock vet jag inte, inte heller läkarn.

Du kommer nog också upptäcka hur DÅLIGT många kör i trafiken när du börja ge dig ut. Så länge man vet om det så kör man därefter och är gärna övertydlig i trafiken istället.
Kort och gott, sätt dig i bilen och kör i trafiken igen, utan att pressa dig för hårt.

Lycka till!

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

2 751 Inlägg
6 juni 2007
För ett halvår sedan plockade en kille upp mig o en polare, killen som körde kände jag inte men det gjorde polarn, han körde en 2xxx Mercedes E240 "ganska säker bil" men iaf vi körde enrunda genom stan och det duggade lite grann men han bestämde sig att gasa på efter ca 50m fick han sladd o då va vi i typ 60km/h och han försökte räta up bilen men den fick bara ännu bredare ställ o vi flö rätt in i en Mur med ett stengärd bakom bilen bara studsade ifrån muren och vände sig ett varv typ..... Kom ut ganska snabbt o oskad men de kändes som om jag hade fått en fete smäll på bröstet, o de värkte i nacken en vecka efteråt.... Killen som smällde mercan, hans fassa hade precis gjort ett avtal och hade typ sålt den, han skulle köra upp till sthlm dagen efter, kan säga han var inte glad när han såg bilen :smile...... Dagen efter när ja gick förbi stället så tänkte jag fyfan om någon hade gått där, de hade blivit mos av den personen sad.... Men iaf efter det så är man rätt nojjig när någon annan kör....
Senast redigerat av n0b0dy_ (6 juni 2007)

Who Djaa bless no man curse

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 juni 2007
Kanske redan skrivet av någon annan, men jag rekomenderar att söka vård snarast möjligt efter trafikolycka för att få dokumentation. Kan vara bra att ha om det skulle bli problem senare.
kanske inte behövs för "bara en liten touchning" men vid grövre grejer.

Miklen
6 juni 2007
..Vart ett tag sen nu men ja å min polare vart på väg hem från bion sent.. stog snällt vid ett rödljus å jag uppfattade att ja fick grönt å naturligtvis körde jag..

.. kommer fortfarande ihåg idag d vansinniga plingandet från spårvagnen på ca 60ton som kom åkandes..

..resultatet.. som tur var.. inga kroppskador (alltid viktigast)..http://miklen.net/pics/mercan.jpg..PS! C stolpepartiet på en merca tål en del den va i bra skick...

..kan säga att det tog ett tag innan jag körde avslappnat i stan igen..
Senast redigerat av Miklen (6 juni 2007)

Sök