Mercedes OM606.962 Kamaxel från sugmotor eller turbomotor?

surdiesel
8 augusti 2013 · 6 Inlägg

Jag är i bråda dagar med att renovera toppen på min mercedesmotor. OM.606.962
Nu till frågan är om jag ska passa på att stoppa dit kamaxlarna från en sugtopp OM.606.910 eller om jag skall ha kvar original turbokammar.

Vad jag har mätt mig till så skiljer avgassidan ingenting men däremot är det 1mm skillnad över nockarna på insugskammen.

Alltså större öppning och mer luft. Men jag funderar då om mina ventiler som ska börja lyfta 1mm till kanske inte mår bra av detta och då är frågan om jag skall lyfta över de ventilerna också.

Vill påpeka att jag inte kan ta sugtoppen för den är förstörd, men ventilerna och allt annat är helt.

Tacksam för alla svar!

BMW 535i "BMW med kraftverk från mynä" (1988)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
29 januari 2016 · 233 Inlägg

Eftersom att de är flera år sedan du fråga så antar jag att det har de löst sig åt dig, men min fråga till dig är om du kommer ihåg vilken av topparna som hade kammen som lyfte högst (störst nockar) var de sugmotorn? Mvh Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
RallyJonas69
31 januari 2016 · 78 Inlägg

Det finns många värden  som man kan kolla på en kam, men på en turbo motor så är inte lyftet det mest väsentliga utan nockvinkeln.

Mvh Jonas E

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 januari 2016 · 233 Inlägg

RallyJonas69 skrev:
Det finns många värden  som man kan kolla på en kam, men på en turbo motor så är inte lyftet det mest väsentliga utan nockvinkeln.

Mvh Jonas E

Alltså att ventilen öppnas fort och är öppen en längre stund innan den stänger igen snabbt? är de så du menar än att den öppnar sakta men långt och tillbaka samma väg. smile Mvh Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
3 februari 2016 · 469 Inlägg

Eddie-johansson skrev:

RallyJonas69 skrev:
Det finns många värden  som man kan kolla på en kam, men på en turbo motor så är inte lyftet det mest väsentliga utan nockvinkeln.

Mvh Jonas E

Alltså att ventilen öppnas fort och är öppen en längre stund innan den stänger igen snabbt? är de så du menar än att den öppnar sakta men långt och tillbaka samma väg. smile Mvh Eddie

Njae, det är lite svårt att förklara men i princip är det skillnaden i grader mellan punkterna för maximalt lyft för avgas- och insugskammen. Ett större värde ger bredare effektkurva, bättre tomgång och större spel mellan kolv och ventiler. En mindre värde ger en kortare men rivigare effektkurva, högre komp, mer överlappning med mera.

Kolla den här så kommer det att klarna, han kan det mycket bättre än jag:

https://www.youtube.com/watch?v=4s2X3VUwADA

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
5 februari 2016 · 233 Inlägg

-Westerlund- skrev:

Eddie-johansson skrev:

RallyJonas69 skrev:
Det finns många värden  som man kan kolla på en kam, men på en turbo motor så är inte lyftet det mest väsentliga utan nockvinkeln.

Mvh Jonas E

Alltså att ventilen öppnas fort och är öppen en längre stund innan den stänger igen snabbt? är de så du menar än att den öppnar sakta men långt och tillbaka samma väg. smile Mvh Eddie

Njae, det är lite svårt att förklara men i princip är det skillnaden i grader mellan punkterna för maximalt lyft för avgas- och insugskammen. Ett större värde ger bredare effektkurva, bättre tomgång och större spel mellan kolv och ventiler. En mindre värde ger en kortare men rivigare effektkurva, högre komp, mer överlappning med mera.

Kolla den här så kommer det att klarna, han kan det mycket bättre än jag:

https://www.youtube.com/watch?v=4s2X3VUwADA

Tack så mycket!! tongue

FRIDAY is my second favorite F word ;)
torpis Forummoderator
5 februari 2016 · 10 572 Inlägg

Man kan väl generellt säga att sugmotorkammar är att föredra, självklart om man bygger sugmotor, men även om man turbokonverterar.  Pratar vi att återanvända standardkammar så är de alltid(?!) så snälla att det inte går åt skogen med en turbo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang