Låna pengar, hjälp att välja!

volvo940power4ever
18 februari 2016 · 6 Inlägg

Okej! Våren kommer snabbare och snabbare och bilen står halvfärdig i garaget och väntar på mig... Nu fick jag ett ryck och vill bli klar asap! Jag har en knepig ekvation, jag har lite dödtid p.g.a. paus i jobbet under mars månad, och sen kommer det bli mer jobb i april och maj. Så jag har gott om tid att meka. Men inga pengar just nu... Alltså tänkte jag så här! Jag tar ett litet lån nu (typ 20k) så att jag får i ordning bilen hyfsat till sommarens träffar, och så betar jag av lånet på all övertid jag får under de kommande månaderna! Men problemet då, var lånar man pengar på bäst sätt egentligen? Är det en "vanlig" bank eller nånstans på nätet? Vet att en polare tog ett sms-lån men det var bara på några tusen, så det känns ju inte riktigt som rätt grej kanske? Jag googlade och hittade den här sajten (www.alltomlankrediter.se) bland många andra, och den verkar lista olika lån. Men jag fattar ändå inte mycket, det finns ju en miljon olika grejer att välja på. Var har ni era lån? Hur är det med räntor och allt sånt, hur funkar det? Vad är bäst att göra?


edit: satt och funderade, teoretiskt kan man väl panta saker också på pantbank... hur funkar det?

Senast redigerat av volvo940power4ever (18 februari 2016)

CupRacing
18 februari 2016 · 55 Inlägg

Låne på någon av de stora bankerna, välj en rimlig återbetalningstid, 24mån förslagsvis. Du kan alltid betala tillbaka snabbare, men skiter det sig med jobb och övertid slipper du betala ~2000kr/mån. Eller 200EUR iom att du verkar bo i finland.

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
DasAuto
18 februari 2016 · 2 751 Inlägg

Ica Banken har bra lån. Som är relativt billiga.
Låna absolut inte på några andra banker av typen Ikano, SMS lån etc etc.

Antingen stora etablerade bankerna eller Ica Banken. Vet en som lånat av Ikano och hade 10.5% ränta. Dumt att han inte läste kan man tycka, men av den informationen han presenterades med så var det väldigt fina siffror och billigt lån. Alla är inte så insatta.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Muttley
18 februari 2016 ·

Jag vill inte vara helt taskig. Men om du har absolut noll koll på ekonomin och ska låna för att reparera en gammal bil är detta länken du söker http://www.tv3.se/sok-till-lyxfallan-formular


Alltid är de din egna bank som gäller eller med lägst ränta.

Sms lån gör bara folk som är "lite" dumma.

BockenBruse livsnjutare
20 februari 2016 · 52 Inlägg

Att låna 20K kronor och betala av hela lånet efter ca 4 - 5 månader är väl knappast något som affärsbankerna står i kö för att erbjuda något för dig intressant låneavtal.

Skippa allt... jag upprepar ALLT som har med tveksamma internet- och SMS-lån. Det finns alltför mycket bedragare som lånar ut till ockerräntor.

Äger du fastighet eller bostadsrätt? Bästa tipset i så fall är att du helt enkelt kontaktar din bank där du har bostadslånet och förklarar din situation och frågar om du kan få ett lån på så litet belopp under så kort tid. Alt är att du kontaktar din bank där du har dina affärer (får din månadslön insatt) och kollar med dom.

Annars finns ju nischbankerna typ ICA-banken, Skandiabanken, Danske Bank, IKANO-banken osv. Problemet i ditt fall är att det är ett väldigt litet belopp under väldigt kort tid och det brukar inte vara något som bankerna gör några större vinster på.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Kollan
20 februari 2016 · 618 Inlägg

Alla stora banker (seb, nordea, swedbank, handelsbanken) har privatlån/fritidslån till relativt låg ränta. Då lägger du upp det på 1-2 år sen kan du alltid betala av krediten tidigare utan kostnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang