Bästa rostskydd för ytrostiga bärarmar?

BockenBruse livsnjutare
15 februari 2016 · 52 Inlägg

Ska fixa till bärarmarna på min dotters gamla SAAB 9-5 kombi. Bärarmarna är väldigt ytrostiga men inget allvarligt som resulterade i att bilprovningen slog ner på det i förra veckan. Eftersom bilen för övrigt är ok tänkte jag fixa bärarmarna så fort det blir lite varmare ute så jag kan ligga på gräsmattan i vårsolen.

Är otroligt oteknisk men jag tänkte bara stålborsta och slipa lite med smärjelduk och sedan stryka på rå linolja och låta det torka några veckor och sedan dra på ett lager med BILTEMA - Rostskyddsmassa för underrede.

Eftersom bilen är 17 år gammal så hade jag inte tänkt lägga ner hundratals kronor alt mängder med timmar utan vill bara få ett hyfsat godkänt resultat som kommer att hålla bilen vid liv ytterligare några år.

Några tips och råd?

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Helt rätt med först stålborste där man kommer åt, men slipa kan du strunta i..
Men sen kan du offra 140 kr på en rostomvandlare från jula och pensla på och så väntar du en dag eller 2 och därefter på med underredsmassa eller vad som passar..

Senast redigerat av tommen1 (15 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BockenBruse livsnjutare
15 februari 2016 · 52 Inlägg

tommen1 skrev:
Helt rätt med först stålborste där man kommer åt, men slipa kan du strunta i..
Men sen kan du offra 140 kr på en rostomvandlare från jula och pensla på och så väntar du en dag eller 2 och därefter på med underredsmassa eller vad som passar..

Tack för tipset. Så tågordningen blir alltså...

1. stålborsta
2. rostomvandlare
3. rå linolja
4. rostskyddsmassa

TACK smile

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Linoljan kan du skippa..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BockenBruse livsnjutare
15 februari 2016 · 52 Inlägg

tommen1 skrev:
Linoljan kan du skippa..

Har läst vid ett flertal tillfällen att just rå linolja ska ha en oerhört bra krypförmåga och kunna tränga in oerhört bra i plåt och järn. Har letat efter den artikel jag tänkte på men kan inte hitta den (just nu) men här är två andra artiklar.

Linolja skyddar bilen

Rostskydd med linolja - Bäst för både bil och miljö!

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Detdär med linolja gäller bara om rosten är helt borta..
Det  blir som att spruta på underredsmassa direkt på ytrost, inte bra..
Man ska inte stänga in rosten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
16 februari 2016 · 4 020 Inlägg

Linoljan är mycket bra på att tränga in, men torkar och blir relativt hård

För att förbehandla rostiga ytor kan ett tynnflytande rostskydd vara lämpligare
tex. Dinitrol ML, Mercasol 1, Carosol TO3  etc. var att föredra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Askelius VW NÖRD
16 februari 2016 · 409 Inlägg

Har oxå goda erfarenheter av kallpressad linolja på rost, en kniv att skava bort all lös rost är är ett måste, stålborste är inte heller fel men den tar inte bort lika mycket utav rosten. Dinitrol ML är oxå en trevlig produkt, upplever den som mer tunnflytande än typ mercasol och Biltemas tunnflytande rostskyddsprodukt vilket är bra då den skall tränga in i rostporerna ordentligt.

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 februari 2016 · 4 917 Inlägg

<tränga in i ROSTPORERNA>?
Nej du, ingen rost ska man täcka..
Rätta mig om jag har fel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
16 februari 2016 · 4 020 Inlägg

Ska man ta bort all rost särskilt om bilen har några år på nacken är ett mycket omfattande jobb

man får koncentrera sig på löst sittande underedsmassa  och en ordentlig rengörning med en högtryckstvätt föratt få bort all löst sittande smuts

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
BockenBruse livsnjutare
20 februari 2016 · 52 Inlägg

tommen1 skrev:
Detdär med linolja gäller bara om rosten är helt borta..
Det  blir som att spruta på underredsmassa direkt på ytrost, inte bra..
Man ska inte stänga in rosten..

Att rå linolja enbart fungerar på rostfria ytor är jag tveksam till åtminstone om man läser följande...

Underredesbehandling av bil med rå kallpressad linolja.

Gäller det enstaka rostiga småprylar så kan man ju lägga ner dom i ett "bad" och få bort rosten med hjälp av ex Smedjans Rostlösare men för egen del är det knappast aktuellt att skruva bort bärarmarna och lägga dom i syrabad för att på det sättet få dom rostfria.

Självfallet står man ju alltid i frågeställningen... rostskydda eller INTE rostskydda? Alla bilar som säljs i Sverige har ju någon form av rostskydd pålagt från fabrik. Men när detta rostskydd börjar bli dåligt och kanske tom falla av så är ju frågan om det är bättre att bara fortsätta köra bilen år efter år och till slut köra med ett underrede som totalt saknar rostskydd? De yttre delarna kan man ju hyfsat besiktiga själv. Värre är det ju med rosten som kommer inifrån.

Men min personliga uppfattning är nog - ja, det är bättre att rostskydda och stänga in rosten förutsatt att man kan få ett tätt rostskydd. Det är i första hand luften, luftfuktigheten och salthalten i luften som förorsakar rostskador.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
BockenBruse livsnjutare
20 februari 2016 · 52 Inlägg

spillolja skrev:
Linoljan är mycket bra på att tränga in, men torkar och blir relativt hård

För att förbehandla rostiga ytor kan ett tynnflytande rostskydd vara lämpligare
tex. Dinitrol ML, Mercasol 1, Carosol TO3  etc. var att föredra

Jag får prova mig fram. På några sajter har jag läst att rå linolja... åtminstone om man värmer upp dem till 30 - 40 grader... har en oerhörd penetreringsförmåga som slår alla andra befintliga rostskyddsmedel med råge. Dessutom står det att när väl den råa linolja torkar till så blir den "gummiliknande" i sin konsistens och det låter ju bra.  smile

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 februari 2016 · 4 917 Inlägg

JAJA, stäng in rosten bara..
Jag är ju gammal och hållt på med bilar sen tidigt 70-tal, men jag begriper väl inget..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
BockenBruse livsnjutare
20 februari 2016 · 52 Inlägg

Askelius skrev:
Har oxå goda erfarenheter av kallpressad linolja på rost, en kniv att skava bort all lös rost är är ett måste, stålborste är inte heller fel men den tar inte bort lika mycket utav rosten. Dinitrol ML är oxå en trevlig produkt, upplever den som mer tunnflytande än typ mercasol och Biltemas tunnflytande rostskyddsprodukt vilket är bra då den skall tränga in i rostporerna ordentligt.

Självfallet, ju mer rost man får bort innan man lägger på den råa linoljan desto bättre. Funderar faktiskt på att testa hur Smedens Rostlösare fungerar innan jag penslar på linoljan. 250 kronor + 150 kronor i frakt kan ju vara överkomligt förutsatt att jag får länkarmarna hyfsat rostfria.

Ett alt till den rena råa linoljan är att blanda upp linoljan med ex 10% Hammerite Hammarlack!??

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
BockenBruse livsnjutare
20 februari 2016 · 52 Inlägg

tommen1 skrev:
JAJA, stäng in rosten bara..
Jag är ju gammal och hållt på med bilar sen tidigt 70-tal, men jag begriper väl inget..

Jag har inte hållit på med bilar över huvud taget men däremot har jag ägt bilar sedan början av 70-talet och frågan återstår ju i vart fall obesvarad vad beträffar hela bilens underrede - ROSKYDDSBEHANDLA (i det här fallet med ex linolja) eller bara låta underredet vara och åka omkring med ett obehandlat underrede?

Jag kan ju avslöja att mer än 50% av underredet är helt och hållet fritt från rostskydd dvs där är det öppet "rostig" plåt. Självfallet inte genomrostat utan ytrost som det så vackert heter.   big_smile

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Askelius VW NÖRD
21 februari 2016 · 409 Inlägg

tommen1 skrev:
<tränga in i ROSTPORERNA>?
Nej du, ingen rost ska man täcka..
Rätta mig om jag har fel..

Det handlar ju om att metallen inte skall få kontakt med syre, utan syre rostar det inte. Alltså ja jag står kvar vid mitt uttryck. Självfallet håller jag med om att det är bättre att blästra bort all rost, men trådskaparen verkar inte vara ute efter just den lösningen 😊

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Askelius VW NÖRD
21 februari 2016 · 409 Inlägg

BockenBruse skrev:

Askelius skrev:
Har oxå goda erfarenheter av kallpressad linolja på rost, en kniv att skava bort all lös rost är är ett måste, stålborste är inte heller fel men den tar inte bort lika mycket utav rosten. Dinitrol ML är oxå en trevlig produkt, upplever den som mer tunnflytande än typ mercasol och Biltemas tunnflytande rostskyddsprodukt vilket är bra då den skall tränga in i rostporerna ordentligt.

Självfallet, ju mer rost man får bort innan man lägger på den råa linoljan desto bättre. Funderar faktiskt på att testa hur Smedens Rostlösare fungerar innan jag penslar på linoljan. 250 kronor + 150 kronor i frakt kan ju vara överkomligt förutsatt att jag får länkarmarna hyfsat rostfria.

Ett alt till den rena råa linoljan är att blanda upp linoljan med ex 10% Hammerite Hammarlack!??

Den från smedjans har jag faktiskt inte provat, finns ju lite såna varianter på typ mekonomen som "omvandlar rost" jag är lite skeptisk, men som sagt smedjans har jag icke provat 😊 Jag gjorde den blandningen hammarlack/linolja när jag fräschade upp min Saab 99 -84 för ett par år sedan men då la jag först ett lager ren kallpressad linolja sen typ 50/50 linolja/hammarlack. Kändes inte som ett alternativ för mig att ta bort all rost kliniskt för att sedan måla sen rostskydda, men så klart skall det bli perfekt så skall man ju satsa på de. Jag har inte sett någon förändring på det jag gjorde på min 99a ännu, iof rullar den bara på sommaren.

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
CC72
22 februari 2016 · 1 661 Inlägg

http://www.pingens.se/p/avfettning-23/s … el-1l.html

Här har du också en bra produkt för att få bort rost. Blanda ut den så har du även fälgrengöring m.m.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang