Dehär med kondens i oljan

Celeron
8 mars 2016 · 1 322 Inlägg

kondensvatten i oljan är ju vanligt nu på vintern vid kortkörning som dom flesta nog ninst hört talas om. men jag har en annan fråga, kan de bli kondens om bilen bara står över vintern också? kom å tänka på de nu..cool

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
jaka54
8 mars 2016 · 5 759 Inlägg

Hej!
Det kan säkert komma lite fuktstänk  i oljan. Men vatten Nej!
Så vad menar du med "vatten i oljan"? Set du vatten i oljan du tappat ur oljetråget? Eller  är det bara lite kletigt skum runt oljepåfyllningslocket?

torsen
9 mars 2016 · 7 264 Inlägg

Celeron skrev:
kondensvatten i oljan är ju vanligt nu på vintern vid kortkörning som dom flesta nog ninst hört talas om. men jag har en annan fråga, kan de bli kondens om bilen bara står över vintern också? kom å tänka på de nu..cool

Beror nog lite hur bilen står under vintern och hur länge.
Står bilen i varmgarage med en lägsta temperatur på som lägst +10 grader är risken obefintlig.
Står bilen utomhus under skärmtak och med en pressening under är risken liten.
Står den däremot på en gräsmatta kan fukten komma att resultera i kondens, speciellt under vårvintern när temperaturen pendlar mellan några plusgrader och några minusgrader.
Men hur mycket kondens som utfälls är svårt att veta exakt.

Celeron
9 mars 2016 · 1 322 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det kan säkert komma lite fuktstänk  i oljan. Men vatten Nej!
Så vad menar du med "vatten i oljan"? Set du vatten i oljan du tappat ur oljetråget? Eller  är det bara lite kletigt skum runt oljepåfyllningslocket?

har ingen bil  med detta problem. kom bara å tänka påt!smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Celeron
9 mars 2016 · 1 322 Inlägg

torsen skrev:

Celeron skrev:
kondensvatten i oljan är ju vanligt nu på vintern vid kortkörning som dom flesta nog ninst hört talas om. men jag har en annan fråga, kan de bli kondens om bilen bara står över vintern också? kom å tänka på de nu..cool

Beror nog lite hur bilen står under vintern och hur länge.
Står bilen i varmgarage med en lägsta temperatur på som lägst +10 grader är risken obefintlig.
Står bilen utomhus under skärmtak och med en pressening under är risken liten.
Står den däremot på en gräsmatta kan fukten komma att resultera i kondens, speciellt under vårvintern när temperaturen pendlar mellan några plusgrader och några minusgrader.
Men hur mycket kondens som utfälls är svårt att veta exakt.

ahaa tack!smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Eliasson93
9 mars 2016 · 91 Inlägg

kondens uppstår ju när värme möter kyla. så startas inte motorn så är den ju samma temperatur som utomhus. så nä det borde inte bli någon kondens

Skoda Octavia scout "Adventure edition" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang