5032
Sök

Diskant problem!

7 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
Hej!
Har ett rockford fosgate p300x2 steg och ett par rockford 6,9or ur deras power serie. Har även två stycken audison av 1.1 diskanter och två stycken gas pmx pro delningsfilter till dom.
Nu till problemet, ena diskanten spelar Inte och sprakar jättemycket när man trycker på membranet lite.
Diskanterna är kopplade tillsammans med 6,9 orna till steget som är ett tvåkanaligt steg.
Ena diskanten spelar jättefint och det är helt nya grejer! Men den ena krånglar som fan.
Någon här som vet vad felet kan vara?
Tacksam för svar smile

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 mars 2016
Någon av trådarna ligger väl inte emot och orsakar detta ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
Tyvärr inte sad
Spelade bra lite i början, fattar inte varför det blir så, det var brl själva som rekommenderade den konfigurationen.

1 785 Inlägg
10 mars 2016
Enligt Audison ska det vara ett 12 db filter vid 2 khz till diskanten, du har 6 db vid 3 khz så det mest troliga är att du spelat sönder diskanten. Men om BRL har rekommenderat det filtret borde de ersätta dig för de borde fatta att det inte finns något standardfilter till någon högtalare utan alla filter måste anpassas till varje specifik högtalare. Alternativt har du kopplat filtret fel för det går att ställa in för 4 eller 8 ohm. Min rekommendation är att du börjar köra aktivt med DSP eller ett slutsteg med inbyggda filter. Googla Audison bit ten eller Mosconi D2 100.4 DSP som exempel. Alpine har också DSP beroende på vad du har för stereo. Det finns också stereo med inbyggt delningsfilter så du slipper klabba med passiva filter som du inte begriper dig på.

7 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
Tack för ett jävligt bra svar big_smile
De var lite det jag tänkte också, snubben på brl verkade ju inte direkt kunnig om man säger så smile ska dra dit i möra o klaga på dom!

Sök