ABS givare paj? Volvo v70 -08

XeptiQ Whatever :)
26 mars 2016 · 1 652 Inlägg

Tja,

Fick hjälp med att pressa i och ur lagret på bilen i helgen, gjorde det mesta själv med att ta loss allt så "Navet" var löst och åkte bort till en verkstad där de pressa ur de gamla lagret och i med det nya..
Men efter pressningen så funkar inte ABS efter det, kan det vara så att dom inte pressa lagret tillräckligt långt eller hade de sönder givaren?

Bilen reggar ju felkod på givaren, men frågan är om den är trasig eller att den inte "når" kransen vid lagret?
Tänkte mest på om det är värt att lägga 800-1000kr på en ny givare och byta och så får man samma fel..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
zzr94092
26 mars 2016 · 4 391 Inlägg

Har du den "nya" karossen,efter N karossen.så sitter väl "kransen i lagret,meken kan ha vänt lagret fel,satt givaren kvar vid demo och mont? Man kan ju ohm mäta givaren och se om den är hel..

XeptiQ Whatever :)
28 mars 2016 · 1 652 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du den "nya" karossen,efter N karossen.så sitter väl "kransen i lagret,meken kan ha vänt lagret fel,satt givaren kvar vid demo och mont? Man kan ju ohm mäta givaren och se om den är hel..

Tja. Det är nya karossen.  Ja givaren satt kvar vid demontering, det är ett kompaktlager så går inte att vända fel smile som tur är hehe.
Hur ohm mäter jag den då?  För när jag kommer upp i typ 40kmh så tickar de bra i broms pedalen sen tänder den felkod på ABS/DSTC. 
Vad ska den ge i ohm? 

Mvh

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
zzr94092
28 mars 2016 · 4 391 Inlägg

1200 ohm...ska gå att byta lagret utan att ta bort givaren,,men går ju att ha sönder givaren åxxå om man gör fel.

XeptiQ Whatever :)
28 mars 2016 · 1 652 Inlägg

Dessa givare går tydligen inte att mäta med omh, utan med oscilloskop, men har fått det ordnat nu.
Tydligen kan inte en del mekaniker vi har i landet pressa ett lager riktigt smile saknades ca 2.2mm så felet var att givaren fick ingen kontakt med magnetremsan i lagret.

zzr94092 skrev:
1200 ohm...ska gå att byta lagret utan att ta bort givaren,,men går ju att ha sönder givaren åxxå om man gör fel.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Xuri One Man Clan
29 mars 2016 · 4 287 Inlägg

XeptiQ skrev:
Dessa givare går tydligen inte att mäta med omh, utan med oscilloskop, men har fått det ordnat nu.
Tydligen kan inte en del mekaniker vi har i landet pressa ett lager riktigt smile saknades ca 2.2mm så felet var att givaren fick ingen kontakt med magnetremsan i lagret.

zzr94092 skrev:
1200 ohm...ska gå att byta lagret utan att ta bort givaren,,men går ju att ha sönder givaren åxxå om man gör fel.

De är en induktiv  givare... en vanlig koppar spole som berörs av ett magnetfält från triggerhjulet i lagret.
går den inte att ohm mäta så är de avbrott i kretsen å givaren är skrot.

Går för övrigt utmärkt att även mäta med en vanlig multimeter inställd på AC och man roterar hjulet, då skapas en växelström, inte mycke men fullt mätbar.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
XeptiQ Whatever :)
29 mars 2016 · 1 652 Inlägg

Xuri skrev:

XeptiQ skrev:
Dessa givare går tydligen inte att mäta med omh, utan med oscilloskop, men har fått det ordnat nu.
Tydligen kan inte en del mekaniker vi har i landet pressa ett lager riktigt smile saknades ca 2.2mm så felet var att givaren fick ingen kontakt med magnetremsan i lagret.

zzr94092 skrev:
1200 ohm...ska gå att byta lagret utan att ta bort givaren,,men går ju att ha sönder givaren åxxå om man gör fel.

De är en induktiv  givare... en vanlig koppar spole som berörs av ett magnetfält från triggerhjulet i lagret.
går den inte att ohm mäta så är de avbrott i kretsen å givaren är skrot.

Går för övrigt utmärkt att även mäta med en vanlig multimeter inställd på AC och man roterar hjulet, då skapas en växelström, inte mycke men fullt mätbar.

Ah okej, svårt att "tro" på vad många skriver idag om allt tongue En del säger att det inte går en del tvärrt om, men är väl delade meningar där.

Fick iaf allt ordnat som tur var, plus att givaren var hel efter allt bankande smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang