Intorkat skräp i lack, få bort hur?

TobbeTT
20 juli 2016 · 948 Inlägg

Hej!

Skulle igår hjälpa en annhörig att tvätta bilen (vit kia ceed c:a 1år gammal). Ser att den är rätt så skräpig, skitig fram på huven och fronten, då av insekter och av bär och skräp då den stått under ett träd/buske mkt, även en hel del asfalt/tjär prickar. Avfettar bilen ordentligt med Turtlewax nanotech, då jag tycker den är bra. Spolar av med högtrycken men tyvärr orkar den inte ta det sk "skräpet" på huven från det som blev från busken och inte heller dom intorkade insekterna som är i hela fronten. Försökte gnugga bort med tvättsvamp med både vanlig bilschampo och avfettning utan att det gick att få bort. Det mesta av asfaltfläckarna försvann men inte det andra. Ska man försöka avfetta igen och låta den få stå ett bra tag en natt eller så? Eller är det polering som gäller?

Bild på huven

http://www.forumbilder.se/FAFAE/img-1956.JPG



Tack för svar


Mvh


Tobbe

Muttley
20 juli 2016 ·

Mot insekter alkalisk avfettning.  Asfaltlösare är väl kallavfettning och fungerar dåligt på kryp smile

Låt absolut inte avfettning stå över natten.

TobbeTT
20 juli 2016 · 948 Inlägg

Vet inte om "prickbort" är en alkalisk avfettning, iallaf den prövade jag med igår men det orkade inte ta det heller.

Om avfettning är som gel i konsistensen så tar det ju väldigt lång tid innan det torkar, så då tänkte jag om avfettning fick verka längre så kanske man kan få bort det

Muttley
20 juli 2016 ·

TobbeTT skrev:
Vet inte om "prickbort" är en alkalisk avfettning, iallaf den prövade jag med igår men det orkade inte ta det heller.

Om avfettning är som gel i konsistensen så tar det ju väldigt lång tid innan det torkar, så då tänkte jag om avfettning fick verka längre så kanske man kan få bort det

De är kallavfettning.

Avfetta flera gånger. Använd kallavfettning för asfalt och alkalisk för insekter.

Jag hade inte tagit chansen och låta de torka in över en natt.

TobbeTT
20 juli 2016 · 948 Inlägg

Känns som inte avfettning orkar ta det men får försöka få tag i nått starkare då, för bilden jag la upp är efter man tvättat bilen och det är rätt mkt skit kvar.

Evildan
20 juli 2016 ·

Sonax har en alkalisk avfettning som jag har använt vid samma klägg och det fungerar utmärkt. Finns i en praktisk sprayburk hos OKQ8, låt det verka 10-15 minuter och då bör proteinerna vara upplösta.

TobbeTT
20 juli 2016 · 948 Inlägg

Tack Evildan smile det ska testas

Evildan
20 juli 2016 ·

DeNada.
Hoppas det släpper.

TobbeTT
20 juli 2016 · 948 Inlägg
JFfoto
20 juli 2016 ·

Känns det med fingrarna? Kan prova med lera isåfall, men risk att det repar. Om du inte vill polera efteråt så ha mycket smörjmedel och tvätta rent leran efter varje drag och inga cirklar.

TobbeTT
20 juli 2016 · 948 Inlägg

Japp och det går att pilla bort med nagel efter lite pill. Dum fråga, lera? Du menar en sån lerkloss man använder? Har tyvärr aldrig använt lera så kan du förklara lite mer vad det innebär?

Evildan
20 juli 2016 ·

Vill minnas att det är den.
Det står på baksidan om den är alkalisk.
Hittade inte min, vi flyttade nyligen så den ligger "på ett bra ställe" i kaoset.

JFfoto
20 juli 2016 ·

TobbeTT skrev:
Japp och det går att pilla bort med nagel efter lite pill. Dum fråga, lera? Du menar en sån lerkloss man använder? Har tyvärr aldrig använt lera så kan du förklara lite mer vad det innebär?

Ja precis, funkar väldigt bra mot bromsdamm och asfaltsfläckar på sidan av bilen iaf. Blir hur len som helst efter lera, men som sagt, stor risk för repor.

Här kan du kika lite, han är lite nördig av sig men man lär sig mycket smile

https://www.youtube.com/user/AMMONYCdot … query=clay

Muttley
20 juli 2016 ·

Prova först alkalisk avfettning. Lera är mer aggressiv, och man använder minst aggressiva metoden att börja med smile Speciellt på en 1 år gammal bil.

TobbeTT
20 juli 2016 · 948 Inlägg

Ja det är nog bäst, ska kolla efter en alkalisk avfettning. Tack för svar alla smile


/ Tobbe

mb_pucken
20 juli 2016 · 5 087 Inlägg

Kan tipsa om biltemas gröna bio avfettning. Använder den själv och den funkar kanon på insekter, fågelbajs m.m. låter den ligga i ca 10-15min och lägger på lite mera om det börjar torka :-)
Har även hört att spolarvätska löser insekter bra. Dock ej behövt pröva detta.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Evildan
20 juli 2016 ·

mb_pucken skrev:
Kan tipsa om biltemas gröna bio avfettning. Använder den själv och den funkar kanon på insekter, fågelbajs m.m. låter den ligga i ca 10-15min och lägger på lite mera om det börjar torka :-)
Har även hört att spolarvätska löser insekter bra. Dock ej behövt pröva detta.

Koncentrerad spolarvätska gör soperent i kröken som Christer Mattson skulle utryckt det. Men det fungerar enligt min erfarenhet, däremot blir bättringar lite matta erfor jag.

TobbeTT
20 juli 2016 · 948 Inlägg

Hej lite snabb update: Hittade inte tyvärr den flaskan som Evildan rekommenderade på den lokala OKQ8 macken, men hittade iallaf alkalisk avfettning så det tog iallaf dom intorkade insekterna men inte fläckarna efter torkade bär och skit på motorhuven, så det får nog bli nån rubbning polering av nån slag av nån rekondare för jag vågar nog inte ge mig på med lerkloss.

CC72
21 juli 2016 · 1 661 Inlägg

Att köra med lera är helt ofarligt förutom att man kan få mindre repor som dock är lätta att polera bort.

Evildan
21 juli 2016 ·

TobbeTT skrev:
Hej lite snabb update: Hittade inte tyvärr den flaskan som Evildan rekommenderade på den lokala OKQ8 macken, men hittade iallaf alkalisk avfettning så det tog iallaf dom intorkade insekterna men inte fläckarna efter torkade bär och skit på motorhuven, så det får nog bli nån rubbning polering av nån slag av nån rekondare för jag vågar nog inte ge mig på med lerkloss.

Nästa sväng till macken så ska jag komma med artikelnumret.
Klokt att inte övningsköra lera på en bil som inte är din.
Putsa av huven ska inte kosta många kronor hos ett proffs.
Hoppas det släpper och inte bränt in i lacken allt för jävligt. Just träck är starkt och får det sitta ett tag genom några regnväder och torka in flertalet gånger kan det fräta igenom ytskicktet. Hade en Valiant för evigheter sedan där ägaren före mig hade låtit den stå med träck på över sommaren och vintern, efterföljande sommar när jag tog över bilen och grundligt tvättade av den hade träcket frätit sig igen klarlacken så det var en liten mjuk fördjupning efter den. Gick inte alls att polera bort mao. sad
Hoppas du har bättre tur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang