7190
Sök

Tuta låter dåligt

5 Inlägg
19 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hejsan har en opel tigra med dåligt fungerande tuta, den fungerar men låter kasst. Jag trodde att de va själva signalhornet det var fel på eftersom att den va ganska rostig, så jag bytte mot en annan begagnad tuta, kopplade in och provade. Den fungerade utmärkt tills jag skruvade fast den. hmm Då lät den likadant som den gamla. Alltså fungerar den inte som den ska när den sitter fast skruvad men hänger den löst i kablarna är det inga problem alls, samma med den gamla tutan. Någon som vet varför?

1 661 Inlägg
19 augusti 2016
#2
Hur jordade du tutan då du testade den innan den var monterad?

5 Inlägg
19 augusti 2016
Trådstartare
#3
Ja alltså det sitter ju en brun kabel till tutan och är väl jord? Annars låg den på kofångarn vilken är plast

5 Inlägg
19 augusti 2016
Trådstartare
#4
Strippade fast tutan och då funkar den utmärkt också så nu sitter den fast strippad

7 832 Inlägg
19 augusti 2016
#5
potatisjaveln skrev:
Hejsan har en opel tigra med dåligt fungerande tuta, den fungerar men låter kasst. Jag trodde att de va själva signalhornet det var fel på eftersom att den va ganska rostig, så jag bytte mot en annan begagnad tuta, kopplade in och provade. Den fungerade utmärkt tills jag skruvade fast den. hmm Då lät den likadant som den gamla. Alltså fungerar den inte som den ska när den sitter fast skruvad men hänger den löst i kablarna är det inga problem alls, samma med den gamla tutan. Någon som vet varför?

Kollade du de båda "tutorna" löst med kablar till plus- resp minuspol på batteriet?
Och då funkade dom?
Då återstår väl att kolla ledningen från "tutknappen".roll

6 630 Inlägg
19 augusti 2016
#6
Hej!
Intressant!!
Jag råkade ut för samma grej med Brorsans Audi 100 Turbo -91:a (C3 modellen) . Tutan bara brummade (Hella original) när den satt fastskruvad i chassit under bilen (på tutans originalplats), hängde den löst i de två kablarna  fungerade den perfekt.
Tog bort tutan och satte dit en annan Audi original tuta,  men begagnad, Det lät lika dåligt den när den satt fast men hängde den löst fungerade den perfekt. Plockade isär den första tutan för att se hur den så ut innuti och satte sedan ihop den igen, inget var fel innut i men den fungrade lika dåligt efter isärplockningen ,men perfekt när den hängde löst...
Köpte två nya tutor på Biltema...Bägge bara bara brummade når jag skruvade fast dem på bilen men bägge fungerade perfekt när de hängde löst.
Va f...vad var fel??? Kunde inte begripa.
Så fort jag skruvade fast tutorna bara brummade de!

Kom på att satt tutorna för stumt fast bara brummade de så till slut satte jag dit en extra stålplatta så tutorna inte satt så stumt monterade, då funkade alla perfekt.
Ska säga att jag först trodde att det var ett el-fel men det fanns bara två anslutningar på varje tuta så el-fel kunde jag bortse ifrån.
Men tycker fortfarande att det var konstigt att tutorna var så känsliga för att sitta stumt...
Senast redigerat av jaka54 (19 augusti 2016)


Evildan
20 augusti 2016
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Intressant!!
Jag råkade ut för samma grej med Brorsans Audi 100 Turbo -91:a (C3 modellen) . Tutan bara brummade (Hella original) när den satt fastskruvad i chassit under bilen (på tutans originalplats), hängde den löst i de två kablarna  fungerade den perfekt.
Tog bort tutan och satte dit en annan Audi original tuta,  men begagnad, Det lät lika dåligt den när den satt fast men hängde den löst fungerade den perfekt. Plockade isär den första tutan för att se hur den så ut innuti och satte sedan ihop den igen, inget var fel innut i men den fungrade lika dåligt efter isärplockningen ,men perfekt när den hängde löst...
Köpte två nya tutor på Biltema...Bägge bara bara brummade når jag skruvade fast dem på bilen men bägge fungerade perfekt när de hängde löst.
Va f...vad var fel??? Kunde inte begripa.
Så fort jag skruvade fast tutorna bara brummade de!

Kom på att satt tutorna för stumt fast bara brummade de så till slut satte jag dit en extra stålplatta så tutorna inte satt så stumt monterade, då funkade alla perfekt.
Ska säga att jag först trodde att det var ett el-fel men det fanns bara två anslutningar på varje tuta så el-fel kunde jag bortse ifrån.
Men tycker fortfarande att det var konstigt att tutorna var så känsliga för att sitta stumt...

Du och din bror kan omöjligen vara nöjda med era gamla hundror då ni verkar ha haft alla tänkbara fel på dom då du och dom dyker upp i en mängd trådar med dom här ofta defekta kärrorna som referens?

Ts: Har du känt på förbandet mellan signalhornet och fästjärnet?

5 Inlägg
20 augusti 2016
Trådstartare
#8
torsen skrev:
potatisjaveln skrev:
Hejsan har en opel tigra med dåligt fungerande tuta, den fungerar men låter kasst. Jag trodde att de va själva signalhornet det var fel på eftersom att den va ganska rostig, så jag bytte mot en annan begagnad tuta, kopplade in och provade. Den fungerade utmärkt tills jag skruvade fast den. hmm Då lät den likadant som den gamla. Alltså fungerar den inte som den ska när den sitter fast skruvad men hänger den löst i kablarna är det inga problem alls, samma med den gamla tutan. Någon som vet varför?

Kollade du de båda "tutorna" löst med kablar till plus- resp minuspol på batteriet?
Och då funkade dom?
Då återstår väl att kolla ledningen från "tutknappen".roll

Precis som jaka54 så kollade jag med kablarn som går till tutknappen alltså original kablarna på bilen men så fort man skruvar fast dom så lät dåligt. Men nu tog ja en dubbeltuta och strippade fast den och då funkar den utan problem så då får de va


Sök