Klarlacksläpp Hur att fixa det själv? Utan att lackera om/lämna in.

Triwa
13 maj 2016 · 3 Inlägg

Hej kära kamrater!
Vet att det finns liknade trådar men hittade ingen bra guide på att lösa problemet själv utan att behöva lacka om. Fick bilen för några tusen så att lämna in den på lackering är inte att tänka på för mig.
Så hoppas någon/några kunniga av er kunde hjälpa mig med det!

Jag har köpt en bil som har klarlacksläpp på bagageluckan. Området är ca 10x15 cm stort. (Länkat nedan)
Vill inte att det ska sprida sig och resultatet behöver inte bli perfekt, men gärna bättre an vad det är nu.
Jag har sett och hört att man ska kunna slipa/polera bort kanterna och sedan köpa klarlack och sputa på och därefter polare bort överflödig klarlack.

Men jag har ingen aning om vilken sorts klarlack, polering osv man behöver och i vilka steg man gör detta.
Hade gärna velat ha någon form av guide samt vilka redskap man behöver.

Hoppas någon vänlig kan hjälpa mig med detta, jag tackar redan för er hjälp!


http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2521061

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218988/218988-59a883d91cb3da256c7fa3bf9168deb3.jpg

Triwa
13 maj 2016 · 3 Inlägg

Superbra Guide ehedman, tack för den!
Jo abslout, kan tänka mig det.

Men du som har gjort det innan,
Hur ska man göra tidsmässigt på de olika delarna? Dvs. Hur länge bör man vänta innan man tar bort maskeringen och polera/rubbar den nya klarlacksytan?
Samt, är det någon speciell klarlack jag bör använda?

Trevlig kväll!

ehedman
13 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Triwa skrev:
Superbra Guide ehedman, tack för den!
Jo abslout, kan tänka mig det.

Men du som har gjort det innan,
Hur ska man göra tidsmässigt på de olika delarna? Dvs. Hur länge bör man vänta innan man tar bort maskeringen och polera/rubbar den nya klarlacksytan?
Samt, är det någon speciell klarlack jag bör använda?

Trevlig kväll!

Jag har inte utfört det själv ännu, men det är som sagt så jag hade gjort. Ska själv ta tag i ett klarlackssläpp på min Golf och då tänkte jag väl göra som jag skrev.

Det finns väl ingen speciell tidsram att följa. Slipa tills det blir jämnt nog att dimma klarlack, sen slipar du med finare papper och upprepar processen tills du är nöjd. Du ska kunna blunda och inte känna någon nivåskillnad eller ojämnhet. Maskeringen vill du ta bort direkt när du har lagt sista lagret, annars kan det fastna på tejpen och bli fult.

Tips: Köp 2k-lack (2-komponent klarlack) på burk, sån med aktivator i botten. Vanlig 1k-lack gillar varken bensin eller avfettning, därför känns 2k-lack som ett säkrare alternativ. Låt klarlacken härda ett dygn eller enligt burkens instruktioner. Därefter kan du börja polera eller rubba.

Senast redigerat av ehedman (13 maj 2016)

CC72
14 maj 2016 · 1 661 Inlägg

Man kan inte våtslipa basfärgen utan ska man nu försöka fixa det där så billigt som möjligt får du som sagt försöka ta bort så mycket löst som möjligt och sen klarlacka det området. Det kommer dock inte att bli så bra så bli inte besviken om du lagt ner lite pengar och fortfarande är missnöjd.

Triwa
18 juni 2016 · 3 Inlägg

Tack för bra svar JohnMayLives, CC72 och JohnMayLives!

Skadan är nu reparerad!
Man ser fortfarande var klarlackssläppet varit, men absolut inte så tydligt som innan.
SAMT ytan är jämn med övrig lack, slät och framför allt så kommer klarlackssläppet inte sprida sig!
Jag är supernöjd med tankte på den lilla tid och kostnad jag la på det!
Kostnaden blev runt 300 (2k-lack + polering/vax).

Nu:
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218988/218988-a6c07c9cf9276a507c7ac43e766e5363.jpg

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218988/218988-25f22ff3c1e2748605cb7d6946b3df2b.jpg

Hatthylla
27 augusti 2016 · 45 Inlägg

Triwa skrev:
Tack för bra svar JohnMayLives, CC72 och JohnMayLives!

Skadan är nu reparerad!
Man ser fortfarande var klarlackssläppet varit, men absolut inte så tydligt som innan.
SAMT ytan är jämn med övrig lack, slät och framför allt så kommer klarlackssläppet inte sprida sig!
Jag är supernöjd med tankte på den lilla tid och kostnad jag la på det!
Kostnaden blev runt 300 (2k-lack + polering/vax).

Hur pillade ni bort klarlacken i kanterna och använde ni till slut någon slipning? Skall göra en hel del arbete på min toyota men den är solid röd.  Kan claybar göra någon skillnad i arbetet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang