Köpråd Saab 9-5 eller 9-3 20k mil

jperss10
6 augusti 2016 · 23 Inlägg

Jag skulle behöva lite råd!
Ska byta min andrabil, en golf, mot en större och med dragkrok.
Har sneglat på en Saab då man får rätt mycket bil för pengarna men är osäker på om det är ett bra köp med med tanke på kemkedjor m.m? Dom jag tittat på har gått ca 20k.
Pris är mellan 20-30k!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2016 · 17 486 Inlägg

jperss10 skrev:
Jag skulle behöva lite råd!
Ska byta min andrabil, en golf, mot en större och med dragkrok.
Har sneglat på en Saab då man får rätt mycket bil för pengarna men är osäker på om det är ett bra köp med med tanke på kemkedjor m.m? Dom jag tittat på har gått ca 20k.
Pris är mellan 20-30k!

För 30k får du mycket Saab. Finns gott om kunnigt folk här så råd kommer nog om motoralternativ etc.

Köp ingen 9-3. Den är väldigt liten inuti.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
6 augusti 2016 · 1 460 Inlägg

9-5
Finns med 2 bensinmotorer, alla med turbo, 2.0t och 2.3t. Dessa i sig finns i flera versioner med olika effektuttag och lite olika bitar.  Slöaste varianten är 2.0t vilken har 150hk så det är ju inte så illa, duger gott för vardagsbruk. De första årsmodellerna hade problem med oilsludge, alltså att oljekanaler blir igensatta och motorerna skär, vanligast på bilar som främst går kortare sträckor. Detta felet blev åtgärdat ifrån fabrik runt 04-05 tror jag det var. Tidigare modeller har inte sällan blivit uppgraderade i efterhand för att avhjälpa felet. Turboaggregatet är en annan akilleshäl, håller inte högsta kvalitet direkt, gäller dock bara de mindre motorerna då Aero har ett annat turboaggregat. Dock inget jag tycker man ska gå och oroa sig för när man letar SAAB, enligt vissa behöver man byta turbo 2 gånger om året typ, men jag själv+ bekanta har haft massor med Saabar som gått 20-30k mil+ utan några som helst problem med turboaggregaten. Aero har de starkaste motorerna, 230-260hk beroende på årsmodell. Fanns under några år i början på produktionscykeln en modell "Griffin" med en 3-liters v6:a med turbo, låter kanske häftigt men är en ganska törstig och förhållandevis slö och gammalmodig motor.

Om Biopower är inkluderat i modellnamnet så innebär det att motorn går att köra på etanol/bensin. Huruvida dessa motorer är bra eller inte vet jag inte så det kan jag tyvärr inte svara på.

Finns även med dieselmotorer, dessa saknar jag dessvärre kunskaper om, men dem är säkert bra (tongue). Undvik 3.0tid dock, har den inte rasat än så kommer den rasa snart. Dock är dessa ganska ovanliga, om det är för att de sålde dåligt eller om alla står på skroten kan jag inte svara på.

Alla bensinmotorer har kamkedja.

Finns med 5-växlad manuell låda och 4-växlad automat, 5 växlar from modellår 2002. Har aldrig kört en SAAB med automatlåda så jag kan inte svara på huruvida det är nått att ha eller inte.

Bensinmotorerna brukar dra ungefär 0.8/milen blandad körning. +- 1dl

Minsta hjulspinn så kommer lådan att rasa och du har kugghjul och olja överallt brukar det låta, dock precis som med turboaggregaten så har felet blivit oproportionerligt förstorat på diverse forum genom åren, inget att oroa sig för skulle jag vilja påstå. Varken jag eller någon jag känner har lyckats paja en växellåda trots trimmade motorer och burnouter lite här och där smile

Tyvärr är 9-5orna ganska bra på att rosta. Kolla skärmkanter, baklucka, "hundbenen"(framför bakhjul, bakom bakdörrar) och tanklock.

Annars finns det inte så mycket att klaga på, SID-displayen(läs färddatorn) är mer regeln än undantag att hälften av pixlarna är döda. Går att fixa medelst strykjärn alternativt disktrasor sålänge man har lite tålamod och inte är allt för darrhänt.

--------------------
9-3

Finns i två generationer 1998-2002 och 2003-2014

Första generationen fanns med 2-liters bensinmotor. Både med och utan turbo, 130-nånting hästkrafter utan och mellan 150-200 med. 9-3 aero har 205hk. Även här med kamkedja. Fanns även med 2.3liters bensinmotor i form av 9-3 Viggen men de är ovanliga och ligger utanför din budget.

2.2-liters dieselmotor finns också tillgänglig.

Nåväl. Bensinmotorerna fanns i två "generationer", t5 och t7. De äldre t5orna satt i 9-3 fram till 1999. Dessa är väl i princip skottsäkra, inget att oroa sig för. T7orna är samma som satt i 9-5 som jag beskrivit ovan. Dieselmotorn kan jag tyvärr inte säga något om som sagt då mina kunskaper om dessa är allt för begränsade.
Liksom 9-5 så har 9-3 Aero ett annat turboaggregat som håller högre kvalitet än de i dem "vanliga" 9-3orna.

Samma som i 9-5, 5-växlad manuell alternativt 4-växlad automat.

Rost är inte sällsynt här heller, då främst i skärmkanter och "hundben".

Samma som i 9-5, SID-displayerna fungerar sällan som de ska.

--------------------
Generation 2 lanserades 2003.

Finns med 1,8liters motor utan turbo och med kamrem, 120hk.
Alternativt de vanligare 2.0-liters motorererna med turbo och kamkedja(även 1.8t-motorn är en "nedtrimmad" 2.0-liters motor) Mellan 150 och 210hk. Senare årsmodeller (2006-) finns med 2.8liters v6:a med turbo, men dessa ligger utanför din budget.

Även dieselmotorer på 1.9 och 2.2 liter. Samma här, fråga inte för jag har ingen aning. tongue

Inga direkta typfel på dessa motorerna, brukar rulla på utan problem.

Rostar gör dem men inte alls lika mycket som de äldre.

Bekväma att köra men rätt trångt i kupén och dåligt bagageutrymme, även i kombimodellen, jämfört med konkurrenterna.

Finns med flera olika växellådor. Både automatlådor och manuella lådor på antingen 5- eller 6-växlar.

Om du vill ha en 9-3 gen 2 så köp en 2004 eller nyare. Första årsmodellen, 2003, dras med en del barnsjukdomar.

--------------------
Både 2:a generationen 9-3 och senare (2002-)9-5 såldes med olika utrustningsnivåer.

Linear
Basutrustade, det mesta är tillval.

ARC
Klassisk stil, träpaneler etc. Lite mer utrustning än Linear,

Vector
"Budget-Aero", näst högsta uförandenivån, ofta ganska bra med prylar och knappar att trycka på.

Aero
Toppmodellen, starkare motorer, ofta mycket utrustning.

Har främst beskrivit äldre 9-3or då faceliftmodellerna (2008-) ligger över din budget.

--------------------
Wall of text ser jag nu men hoppas du blivit lite klokare. Överlag bra bilar som sedan konkursen blivit extremt prisvärda. Delar är inga problem att få tag på. smile

Senast redigerat av trubbelturbo (6 augusti 2016)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2016 · 17 486 Inlägg

Trubbel: kört en 9-5 med automat en dag. Växlade fint. Men det var en törstig jävel. Manuell är nog att föredra. Var och tittade på en 9-5 för 1-2 år sedan. Fanns inget kvar av hundben.  Blev inget köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
6 augusti 2016 · 1 460 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Trubbel: kört en 9-5 med automat en dag. Växlade fint. Men det var en törstig jävel. Manuell är nog att föredra. Var och tittade på en 9-5 för 1-2 år sedan. Fanns inget kvar av hundben.  Blev inget köp.

Var det en 4 eller 5-växlad? Om det var en 4-växlad vågar jag nog inte ens fråga om soppaförbrukningen. tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
jperss10
6 augusti 2016 · 23 Inlägg

Tack för svaren, helt kanon. Mycket bra info som jag tror fler kan bli hjälpta av.

Det jag är orolig för och som jag läst när jag googlat är just kostnaden för byta av kamkedja m.m
När man googlar så får man ju bara upp negativa aspekter på detta och med kostnader på runt 15k.

trubbelturbo
6 augusti 2016 · 1 460 Inlägg

Kamkedja behöver inte bytas så länge den inte har blivit sträckt. Så är kamkedjan ok så är det inget att bry sig om smile Mig veterligen har varken 9-3 eller 9-5 några kända problem med kedjorna utan de ska hålla bilens livslängd. Rasslar det är det dock dags att byta tongue håll koll på det bara om du tittar på en bil.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2016 · 17 486 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Kamkedja behöver inte bytas så länge den inte har blivit sträckt. Så är kamkedjan ok så är det inget att bry sig om smile Mig veterligen har varken 9-3 eller 9-5 några kända problem med kedjorna utan de ska hålla bilens livslängd. Rasslar det är det dock dags att byta tongue håll koll på det bara om du tittar på en bil.

Inte ens jag som inte kan Saab skulle inte oroa mig för kamkedjan. Såvida den inte låter som en diesel på tomgång så klart... Har varit Moderator en längre tid här och visst har jag sett trådar om kedjor men det är inte vanliga. Det finns andra betydligt "finare bilar" med andra problem som förekommer mer flitigt.

A och O vid bilköp är att provkör länge. Helst 20-30 minuter. Titta på säljaren när du dyngar i 3:an och varvar ut bilen. Ser han/hon svettif ut så kan du vara mer skeptiskt till köpet. Säger personen (som sitter apnöjd) att "Kör på, varva på" så är det bättre.

Kolla allt i elväg, värme, ac, antispinn, airbaglampa osv. Men du kanske är van bilköpare? I så fall så är informationen för framtida trådläsare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bosse-buss
4 september 2016 · 210 Inlägg

Som ägare till en 9-5 1999 (170 hk) med Maptun steg 2 och 240 hk så tillägger jag att automatlådan i en 9-5 är underbar och passar perfekt till den vridmomentstarka turbomotorn.

1-1,1 drar min bil. Lugnt i 80 kommer jag ner i 0,75 men då är det verkligen söndagskörning utan turboladdning överhuvudtaget.

När det gäller diesel så ska Fiats 1,9 motor i 9-3 vara underskattad och faktiskt varar en synnerligen bra, vridmomentstark och snål motor.

Evildan
4 september 2016 ·

Det är kamrem på bensindrivna V6.

viccoA
5 september 2016 · 3 110 Inlägg

Köp inte 9-3 ver 2 med 1.8 liters motorn utan turbo, annan sämre växellåda (känns verkligen som att veva i en gryta med gröt) och motor direkt från Opel, billigare lösning för styrservot och en del annat otrevligt.

Jokabsson
5 september 2016 · 1 179 Inlägg

Har du inga direkta stora krav på att lasta i bilen så fungerar en 9-3 bra. Väldigt bra storlek då man sitter bekvämt både i bak och framsätet som "normallånga" vuxna. Det är dock ingen bil man vill ha om man är storvuxen och vill kunna skjutsa folk regelbundet i baksätet. Detta kan du prova dig fram på bilfirmor om storleken går hem eller inte. Faktum är att 9-3 är billigare att äga och köra. Därmed rekommenderar jag den framför 9-5.

Jag körde flertalet flyttlass i min 9-3 SS och det är hopplöst att lasta i bagaget. Flyttlådor går nätt och jämt in genom det lilla brevinkast till öppning man får dras med. Snyggt med SS men opraktiskt. Köp en kombi (SC) om det finns några som helst krav att kunna lasta i bilen.
Köp 2.0t (175hk) om du vill ha lite prestanda. 1.8t duger i pendling men om man kan få en starkare motor för samma pris så tar man det. Underhållsfri kamkedja. Lyssna dock noga så det inte rasslar från den. Det kostar pengar att fixa.

Som tidigare nämnts, köp en så ny Saab som möjligt. Det lönar sig i längden.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
AX3L
9 september 2016 · 398 Inlägg

Vad kamkedjor beträffar så är en bra idé om du vill ha en 9-5 att köpa en efter 2004 när man ändrade vevhusventilationen. Många av de gamla har åtgärdats redan, men på andra kan oil sludge vara ett reellt problem även år efter. Bara ett tips.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang