Vattenavvisande till vindrutan?

Mr_B
3 oktober 2016 · 330 Inlägg

Åratal sedan jag köpte något, och då köpte jag något billigt skit på Lidl, som fungerande förvånansvärt bra.
Ungefär samtidigt berättade en polare att de hade något i spolarvätskan på firmans taxi-bilar, som gjorde samma jobb, men behövde "appliceras" mer regelbundet. Med andra ord, spola rutan en gång i veckan med spolarvätska, och låt torkarna göra jobbet. Visst, det ger bara effekt där torkarna kommer åt, bra nog. Men vad det hette, och vad det var för något fick jag aldrig någon klarhet i.
Så...

Vilka alternativ finns i dag, och var skaffar man dem?
B!

mb_pucken
3 oktober 2016 · 5 087 Inlägg

Biltema har ett bra medel som läggs på rutan likt wax. Gör jobbet galant och kostar under 100kr för en flaska som räcker något år. Krävs dock att man lägger på det med jämna mellanrum. Ca 3-4 månader innan effekten avtar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mr_B
3 oktober 2016 · 330 Inlägg

Jag provar. Tack.
B!

it_mutt Avstängd
3 oktober 2016 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:
Biltema har ett bra medel som läggs på rutan likt wax. Gör jobbet galant och kostar under 100kr för en flaska som räcker något år. Krävs dock att man lägger på det med jämna mellanrum. Ca 3-4 månader innan effekten avtar.

Kan bara instämma om att deras "rain repellent" fungerar alldeles ypperligt.

Fräscha torkarblad gör ju då också att det "ligger kvar" längre.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
team_larsson
3 oktober 2016 · 239 Inlägg

jag kör med aquapel. funkar fint i mitt tycke, har inget annat att jämföra med. köptes på pingensbilvård om jag inte minns helt fel. kommer ej ihåg pris med jag köpte ett 10-pack.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Mr_B
4 oktober 2016 · 330 Inlägg

it_mutt skrev:
Fräscha torkarblad gör ju då också att det "ligger kvar" längre.

Allt fungerar bättre på vindrutan om man har mer än "ok" torkarblad.
Jag var förbi AD-Center, och köpte en flaska av Sonax "Klarsikt" med äpple-doft, in om Biltema och hämtade nya torkarblad, och en flaska vax, nu väntar jag bara på väder så jag kan applicera vaxet. Jag har redan hällt "Klarsikt" i spolarvätskan, men det har inte varit väder för ett test i dag, så vi får vänta och se... Lite hängslen och livrem, antar jag.

team_larsson skrev:
jag kör med aquapel. funkar fint i mitt tycke, har inget annat att jämföra med. köptes på pingensbilvård om jag inte minns helt fel. kommer ej ihåg pris med jag köpte ett 10-pack.

Aquapel fanns på AD-Center den med. Men priset var substantiellt högre än Biltemas, och fungerar de ens nästan lika bra, så är Biltema klart mer värde för pengarna, så jag köpte, och testar det först.
I grund och botten misstänker jag att "alla" produkter levererar ungefär vad de lovar. Skillnaden ligger i hur ofta man måste applicera, och inte i själva effekten. Jag är inte helt säker på hur de olika medlen skiljer sig åt, men helt klart är att Biltemas är ett "vax" och bara skapar en hinna, medan andra produkter hävdar att de kemiskt reagerar med glaset, och bildar ett nytt ytskikt, och inte bara en film på ytan, vilket ska ge längre livstid. Aquapel ska vara den här senare sorten. Lidl's var någon "nanotech" produkt, som inte riktigt var ett vax, men fortfarande bara skapade någon sorts hinna på glaset. Lidl's produkt varade i runt 3 månader, stämmer Aquapel's påståenden om 6 månader, så varar säkert Biltemas bara 1 månad, Billigt, men appliceras ofta, vs drygt som fan, men dyrt. (Aquapel kostar 200:- lokalt, för en ensam applikator.)

Jag bad om folks erfarenheter tips, och åsikter. Det har jag fått. Ni får gärna bidra med fler, men de som redan har bidragit, ska ha ett stort tack.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang