Tips på polermedel och vax för nybörjare

john_petrucci
18 september 2016 · 171 Inlägg

Tjena

Ska ge mig på min första polering och vaxning, har alltid bara tvättat bilen tidigare och inte varit så intresserad av lacken smile

Tänkte köpa denna från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- … 000036620/ då den fått bra recensioner för att vara prisvärd och nybörjarvänlig.

Har ni något tips på ett billigt och enkelt polermedel och vax? Alltså något man kan köpa i en vanlig affär och inte behöva typ specialbeställa från Tyskland tongue Har förstått att man ska undvika Biltemas egna, men fungerar typ vilket polermedel/vax som helst från typ Sonax eller Turtle Wax?

Nått som är otroligt förvirrande för mig som nybörjare är när man kollar på nätet så står det ju typ "Waxpolish" eller "polish med vax" på alla produkter. Alltså, ska jag köpa ett separat polermedel och vax eller ska man köpa något slags kombinerat medel?

Senast redigerat av john_petrucci (18 september 2016)

CC72
18 september 2016 · 1 661 Inlägg

Vad för bil/bilar ska du göra?

Pingens har bra startpaket där det ingår allt du behöver.

john_petrucci
18 september 2016 · 171 Inlägg

CC72 skrev:
Vad för bil/bilar ska du göra?

Pingens har bra startpaket där det ingår allt du behöver.

I detta fallet en BMW E39

Är det detta paket du menar? http://www.pingens.se/p/paketerbjudande … 100mm.html
Är det inte konstigt att först polera med polermedel och sen polera ännu en gång med polish/wax? Eller är "Polish&Sealant" mer åt vax-hållet?

CC72
18 september 2016 · 1 661 Inlägg

Japp.

Polish&sealent är en ganska mild polish och på lacker som är relativt fina så kan man köra den som enstegsprodukt och i samma veva få ett hyfsat bra skydd.

SAAB_4ever
25 september 2016 · 767 Inlägg

Köpr Meguiars de har bra konsument produkter

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
teamvolvoracing Trucker
12 oktober 2016 · 1 220 Inlägg

polermaskinen är helt ok, så här gör jag iaf när jag ska polera:
(bara en glad självlärd hemmapulare så jag kan ha fel men detta funkar för mig)

* spolar av bilen allt löst skit och låter den torka ett tag
* Kallavfettning mac 124 prickbort upp till strax under rutorna låt verka 6-7 minuter
* Alkalisk avfettning Bve grön 5% läggs utanpå kallavfettningen och låt verka 6-7 minuter denna kan du lägga över hela bilen
* Spola av bilen med högtryck
* ev upprepa med kallavfettning igen om inte alla asfaltprickar har lossnat
* Tvättar med meguiars nxt generation car wash. (waxfritt schampo) tvättar med 2 hinks metoden dvs 2 hinkar med smutsgallen i botten, en med rent vatten och en med schampoblandat vatten och använder en tvätthanske för att minimera risken för repor
* Spolar av bilen med högtryck
* Torkar torr med sämskskinn alt Diamantduk 

ok nu är bilen ren och torr och fri från all form av vax, fett osv så nu kan man börja rengöra lacken. jag brukar alltid börja så här:

* meguiars paint cleaner
* meguiars clay bar kit (Biltema, mothers, pingens osv funkar lika bra)
* spolar av bilen och torkar torr
ok nu är lacken både ren och rengjord på djupen från alla föroreningar så nu kan man börja polera bilen.

har använt en autorange polermaskin (Mussemaskin) och produkter från pingens.se, Mekonomen, bve.se med goda resultat
* menzerna fg400 med twisted wool trissor
* menzerna ip2100 med blå hårda skummgumme trissor
* menzerna pf2500 med gula medium -ll-
* menzerna sf 3500 med svarta mjuka -ll-
här skulle man ev om man vill kunna lägga CarPro  essence med carpro gloss pad innan du lägger wax (dessa finner du på www.streetpower-rekond.se)
* meguiars nxt generation tech wax 2.0 med svarta mjuka trissor med låga varv och låtit härda 1h innan jag torkade bort det och la ett vart till
* Mothers topcoat men svarta mjuka trissor och låga varv och lät ligga på 1h innan jag torkade bort det
* Toppade med  mothers reflections spray wax

underhåller sen lacken med:
* Bve grön 5%
* Articclean Wash & Gloss Shampoo 2 hinkar och tvätthandske givetvis
*  mothers reflections spray wax
* sonax xtreme brillant shine detailer

kanske inga proffsgrejer men jag är nöjd med resultatet

Vissa är bara bättre än andra!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang