Motorrenovering/timning samt front byte. Volvo 940-96

Planerna tickade igång efter jag krockade bilen -11 , alltid vart sugen att klämma ut lite mer kräm, får bilen mer stilren och byta front. Detta blev ett hobby projekt och blev ett långtidsprojekt.
  • 53 Följare
  • 33 763 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 oktober 2016
Po_mP
28 november 2015 · 325 Inlägg

Fan va härligt jobb du gör smile kommer bli kanon bra det här smile

(biltokig)
XeptiQ Whatever :)
28 november 2015 · 1 652 Inlägg

Ah tackar smile Ja, jag försöker göra så gott jag kan, är ju själv när jag gör de mesta smile Familjen tar upp mycket av tiden med. Så hoppas det blir bra i slutändan smile

Po_mP skrev:
Fan va härligt jobb du gör smile kommer bli kanon bra det här smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Po_mP
29 november 2015 · 325 Inlägg

Det blir bra till slut, hur många hk satsar du på? roll

Senast redigerat av Po_mP (29 november 2015)

(biltokig)
XeptiQ Whatever :)
29 november 2015 · 1 652 Inlägg

Ja, det ska det allt bli.
Hmm, vet inte riktigt. Men målet är väl 500hk på driven, med denna setup borde jag ta mig högre , kanske får byta sprut men 500 får de blir till en början smile Om jag kommer dit hehe

Po_mP skrev:
Det blir bra till slut, hur många hk satsar du på? roll

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
2 december 2015 · 1 652 Inlägg

Ja då kom det ett paket idag från An88.se smile
Blev 8 m slang och ett par kopplingar till att börja med sen blir det typ en likadan beställning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-7fd56d940059fa6851e959574ce8c26d.jpg

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
TBergsten
2 december 2015 · 996 Inlägg

Roligt och intressant projekt! smile 

Skamligt hur ett företag kan bete sig så som de gjort mot dig, skriv en anledning och ge den värsta recensionen på deras sida inne på fb skulle jag ha gjort, fler som kanske öppnar ögonen då!

https://www.facebook.com/bakaxeldelar/reviews/

XeptiQ Whatever :)
2 december 2015 · 1 652 Inlägg

Tja! Ja, det är jävligt kul att hålla på med det smile

Haha ja jo, jag skrev ett par väl valda ord till Jonas, men han var lite väl för dryg och tänkte mer på sig själv än sina kunder.. Men en sak är säker att jag kommer ju aldrig mer köpa något av han, då det kommer upp fler och fler som håller på med samma sak/er smile

Skrev en recension på hans fb sida men responsen där är likadan som på mail eller telefon hmm Tråkigt att ge sig självt ett dåligt rykte för så lite.

TBergsten skrev:
Roligt och intressant projekt! smile 

Skamligt hur ett företag kan bete sig så som de gjort mot dig, skriv en anledning och ge den värsta recensionen på deras sida inne på fb skulle jag ha gjort, fler som kanske öppnar ögonen då!

https://www.facebook.com/bakaxeldelar/reviews/

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Henkix
2 december 2015 · 6 737 Inlägg

Följer big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
XeptiQ Whatever :)
15 december 2015 · 1 652 Inlägg

Ja, det händer inte mycket just nu, väntar på lite mer delar, så under tiden blir det en liten "julstädning" i garaget, och bygger mig en arbetsbänk/svetsbord, ska bli lite hyllor med så man kan röra sig i det lilla utrymmet man har smile

Bilder kommer till helgen när jag mekar bilen smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
20 april 2016 · 1 652 Inlägg

Mja, lite efter ett mindre uppehåll mm så har man vart borta igen i garaget. Mycket som hädner vid sidan om allt bilmekande..

Men det lilla som blev på en söndag kväll var att slita loss bakaxel och börja med att ta ner tanken med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-98509172e2e324672927729d5a522f3c.jpg

Så har jag även införskaffat mig en Aussielocker med, så blir att byta den nästa gång man kommer till garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-7560bf40d1d0bd95b4329d6071a79734.jpg


Någon som vet hur man ska göra med detta Triangelstag som bakaxel sitter i ? Värt att förstärka eller håller det som det är ? Sett att en del förstärker det men vart går gränsen, aldrig hört att man kört sönder dom big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
3 maj 2016 · 1 652 Inlägg

Hmm ja efter lite mek och en motgång med bakaxel så visade det sig att jag hade en hederlig gammel 1030 axel, blir att hitta en annan, men lutar mer åt en ford 8.8 axel. Gäller bara att hitta en..

Ingen här som vet något om bakaxeldelars, ford 9" axel ? Eller vet någon som kör med den.. ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
6 maj 2016 · 1 652 Inlägg

Är det någon som kanske är intresserad av denna axel, blir eventuelt att sälja av lockern med. lockern sitter i ett 1031 hus redan, dock schimast för en annan bakaxel men är bara att schimsa om eller flytta över lockern om det är så.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
10 maj 2016 · 1 652 Inlägg

Händer inte så mycket mer än att jag var och hämtade en ny bakaxel, en Ford 8.8 LSD med 3.73 i utv smile
Så fick ju inte köpa bara bakaxel utan hela bilen ;/ Men det var en rolig körning haha.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-497775d6da7a6281a32cd66df1092ea6.jpg


Så i morgon blir det att ta ner den bakaxeln och kolla över den och beställa nya lameller till diffen, och sen börjar det roliga, att modda om så den passar 940in med smile


SÄLJES


Sitter i ett 1031 diffhus, dock kasst kronhjul men är bara att byta det, och sen schimsa om för den axel den ska sitta på, säljes komplett som på bild.
Rikt pris 2500kr + frak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-7560bf40d1d0bd95b4329d6071a79734.jpg

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
nrgjesper Ta inget förgivet
10 maj 2016 · 342 Inlägg

ser grymt ut! synd med allt strul bara hmm
följer ditt projekt! smile

Tar dagen som den kommer
BMW E91 320D "Koksvagn" (2006)
XeptiQ Whatever :)
10 maj 2016 · 1 652 Inlägg

Ah, vad skoj big_smile
Jo, haft lite motgångar men så är det väl med allt big_smile Men händer lite mer i garaget nu när man har "lite" mer tid och hunnit skaffa på sig mer saker smile

nrgjesper skrev:
ser grymt ut! synd med allt strul bara hmm
följer ditt projekt! smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
11 maj 2016 · 1 652 Inlägg

Hallå i sommar värmen smile

Idag har jag haft ner bakaxel på föörden smile Och vart rätt axel så nu blir det att rensa den på skit, behålla bromsarna så de funkar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-aca804d501a224d21085581de2583a3b.jpg

En genuin tagg från tillverkningen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-247aa19025d25a4e001977276f8b2168.jpg

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
31 oktober 2016 · 1 652 Inlägg

Hej på er alla följare big_smile De som finns kvar haha..

Haft ett längre uppehåll men bygget, blev ett hus köp och flytt så har inte kommit igång med att meka med bilen, har mycket kvar att göra innan jag kan komma igång i garaget så som el urtag och 3-fas big_smile

Men det som blivit gjort ( lite iaf ) är att jag fått in ford axel, ,pratat massa med SFRO , för bilen ska besiktigas om jag nu orkar och kan fixa deras krav.

Så kraven är för ombyggt fordon är ;

Annan växellåda, bakaxel, bromssystem, och kuggstäng(styrväxel ) och E85 ( eftermarknadssprut )

Med att byta allt detta och få till geometri med annan styrväxel och allt annat så får man lov att besiktiga sin bil som ombyggt fordon och behålla bilen original motor, annars måste man byta motor i detta skede med..


Men då är min fråga, finns det någon här som haft med SFRO att göra, tex reggat om bilen, vet mer exakt vad som ska göras osv. För just nu sitter jag fast på val av styrväxel (kuggstång)
OCH jag får inte ta från 960 mk2 eller s/v90 för det är typ likadana, annars hade jag redan kört på det. Alla delar som ska bytas ut måste  komma från en annan bilmodell eller mycket mycket nyare.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
millekrafft
31 oktober 2016 · 66 Inlägg

XeptiQ skrev:
Hallå i sommar värmen smile

Idag har jag haft ner bakaxel på föörden smile Och vart rätt axel så nu blir det att rensa den på skit, behålla bromsarna så de funkar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-aca804d501a224d21085581de2583a3b.jpg

En genuin tagg från tillverkningen big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-247aa19025d25a4e001977276f8b2168.jpg

Kul å följa projektet! Vilka fördelar är det att köra med ford-axeln? :-)

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
XeptiQ Whatever :)
31 oktober 2016 · 1 652 Inlägg

Ja, jag hoppas det , fast det inte händer så mycket smile

Fördelar är att drivaxlarna är avsevärt grövre och grövre splines ut till naven. Nu tog jag ingen bild på skillnaden mellan drivaxlarna från 1031 och 8.8 axel men jätte skillnad.
Sen är de LSD i klumpen så funkar likadant som en vanlig 1041 , är lamelldiff.
Denna axel kommer inte ge sig i första taget , om man ska kolla på 1031/1041 axlar, för händer ofta att folk kör sönder dom, och att jag dels vill regga bilen som ombyggt fordon så vart det ett måste att byta bakaxel smile



millekrafft skrev:

XeptiQ skrev:
Hallå i sommar värmen smile

Idag har jag haft ner bakaxel på föörden smile Och vart rätt axel så nu blir det att rensa den på skit, behålla bromsarna så de funkar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-aca804d501a224d21085581de2583a3b.jpg

En genuin tagg från tillverkningen big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-247aa19025d25a4e001977276f8b2168.jpg

Kul å följa projektet! Vilka fördelar är det att köra med ford-axeln? :-)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang