Annan modell av styrväxel till volvo 940?

XeptiQ Whatever :)
27 oktober 2016 · 1 652 Inlägg

Tja, har googlat utan framgång när det gäller byte till en annan modell av styrväxel till volvo 940..

Finns det någon här på forumet som har gjort något liknande byte?
Nu menar jag inte ta styrväxel från 740 eller 960 , kanske från en annan bilmodell som kanske passar ganska ok med en del modifiering?

Why, sfroo kräver de hmm haha

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
ExtremeBoost
30 oktober 2016 · 312 Inlägg

Framvagn från 960 mk2 alternativ S/V90 är svaret på din fråga smile

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
XeptiQ Whatever :)
31 oktober 2016 · 1 652 Inlägg

Mm, tanken slog mig men skrev även det att det får tyvärr inte tar i från samma modell , alltså det skiljer sig inget från 960ins eller s/v90 hmm Eftersom de är från Volvo, och det som skiljer sig är väl innre styrlederna, så själva styrväxel/kuggstången är den samma. Försökte få igenom med en Sellholm men de gick icke hmm För det är för lika.
Pratade med SFRO om detta och får inte lov att göra det. Om det hade vart så enkelt hade jag gjort det utan problem.

Men tror jag kan ordna det med styrväxel med att ta från BMW, dock likadana, men helt annan bilmodell och geometri så borde funka , men är mest nyfiken på om det finns fler här på forumet som haft med SFRO att göra med "ombyggt fordon " , för det är en del som ska bytas ut för att få lov att besiktiga bilen och få köra den på vägen.



ExtremeBoost skrev:
Framvagn från 960 mk2 alternativ S/V90 är svaret på din fråga smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
ExtremeBoost
31 oktober 2016 · 312 Inlägg

Jag talar av erfarenhet :-) När jag reggade min 940 som ombyggt fordon så bytte jag hela framvagnentill en från en 960/V90. Bytte även större delen av bromssystemet då jag behöll b230motorn och inte kunde utnyttja den ändringen.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
XeptiQ Whatever :)
1 november 2016 · 1 652 Inlägg

Okej, när gjorde du detta, för verkar som de har ändrat på reglerna. För jag frågade just om det du nu skrev om att ta en komplett framvagn från 960/v90  men de fick jag inte för det är typ samma farmvagn fast i ett nyare utförande.

Men fick det löst med att ringa och prata med en besiktningsman som visste vad han prata om, så tror mitt problem är löst smile Blir det ut till skroten och hitta ett offer smile

ExtremeBoost skrev:
Jag talar av erfarenhet :-) När jag reggade min 940 som ombyggt fordon så bytte jag hela framvagnentill en från en 960/V90. Bytte även större delen av bromssystemet då jag behöll b230motorn och inte kunde utnyttja den ändringen.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
ExtremeBoost
1 november 2016 · 312 Inlägg

XeptiQ skrev:
Okej, när gjorde du detta, för verkar som de har ändrat på reglerna. För jag frågade just om det du nu skrev om att ta en komplett framvagn från 960/v90  men de fick jag inte för det är typ samma farmvagn fast i ett nyare utförande.

Men fick det löst med att ringa och prata med en besiktningsman som visste vad han prata om, så tror mitt problem är löst smile Blir det ut till skroten och hitta ett offer smile

ExtremeBoost skrev:
Jag talar av erfarenhet :-) När jag reggade min 940 som ombyggt fordon så bytte jag hela framvagnen till en från en 960/V90. Bytte även större delen av bromssystemet då jag behöll b230motorn och inte kunde utnyttja den ändringen.

Strax över ett år sedan så det troliga är att du fått en av de mer nitiska besiktningsmännen. Jag skulle rekommendera att du byter besiktningsman då de två jag pratade med inte såg några som helst problem med att godkänna det. Vet 2st 940 till som rullat igenom med liknande ombyggnationer.  Styrleder och fjäderben är tex samma som en del årsmodeller på 850/s70/v70. Länkarmarna är totalt annorlunda vilket kräver nya bakre fästen. 2 cm bredare per sida vilket gör att däcken hamnar längre ut.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
XeptiQ Whatever :)
1 november 2016 · 1 652 Inlägg

Okej. Ja för jag pratade med Uno och han sa att det finns inga planer alls att jag skulle kunna besiktiga bilen. Nästa jag prata med sa att om jag byter allt detta så går de lättare,  och tredje sa typ det samma som person nr2 men sa att jag inte fick lov att använda bilens original styrväxel eller ta tex ifrån 960 eller s/v90.
Men att ta ifrån BMW var inga problem, kommer ju få geometrin oavsett men hade ju såklart underlättat lite om jag fick. Men jag vet inte än om det blir bmw's eller om jag hittar en 4e besiktningsman och får ett fjärde utlåtande haha.  Verkar som sfro är en stor lekstuga, dom har regler men dom säger olika från gång till gång.


Men vad tycker du jag ska göra?  Kontakta någon annan eller köra på BMWs? 



ExtremeBoost skrev:

XeptiQ skrev:
Okej, när gjorde du detta, för verkar som de har ändrat på reglerna. För jag frågade just om det du nu skrev om att ta en komplett framvagn från 960/v90  men de fick jag inte för det är typ samma farmvagn fast i ett nyare utförande.

Men fick det löst med att ringa och prata med en besiktningsman som visste vad han prata om, så tror mitt problem är löst smile Blir det ut till skroten och hitta ett offer smile

ExtremeBoost skrev:
Jag talar av erfarenhet :-) När jag reggade min 940 som ombyggt fordon så bytte jag hela framvagnen till en från en 960/V90. Bytte även större delen av bromssystemet då jag behöll b230motorn och inte kunde utnyttja den ändringen.

Strax över ett år sedan så det troliga är att du fått en av de mer nitiska besiktningsmännen. Jag skulle rekommendera att du byter besiktningsman då de två jag pratade med inte såg några som helst problem med att godkänna det. Vet 2st 940 till som rullat igenom med liknande ombyggnationer.  Styrleder och fjäderben är tex samma som en del årsmodeller på 850/s70/v70. Länkarmarna är totalt annorlunda vilket kräver nya bakre fästen. 2 cm bredare per sida vilket gör att däcken hamnar längre ut.

Senast redigerat av XeptiQ (1 november 2016)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
ExtremeBoost
2 november 2016 · 312 Inlägg

Är tyvärr lite synd att det beror på var i landet man bor och inte vilka typer av ombyggnationer man gör. Vad är det som gör att en bmw styrväxel skulle bli godkänd? Köper de att du monterar en styrväxel från en bmw på befintlig 940 framvagn och byter bromssystemet så är det väl smidigast. Även att det känns som att byte av styrinrättning med rattaxel mer känns aktuellt att godkänna vid ombyggnation från vänster till höger eller vice versa.
Lagen säger även att du kan byta fram och bakaxel och få den godkänd. Läste något att du skulle göra det med?
Sfro´s definition av utbytt : "Med ”utbytts” menas att komponenterna ska ha bytts ut mot komponenter som på något sätt har annan funktion eller prestanda. Normalt sett betyder det andra fysiska dimensioner men delarna kan trots det i vissa fall passa i samma fästpunkter och komma från samma tillverkare. Det viktiga är att de förändrar fordonets prestanda eller egenskaper."
Att byta ut en framvagn  som är designad i början på 80-talet till 740 till en som är designad kanske 15 år senare skulle iallafall jag tolka som en förbättring av prestanda eller egenskaper annars har väl Volvo misslyckats lite.
Är bara önska dig lycka till och hoppas att du fått lite mer kött på benen smile

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
XeptiQ Whatever :)
3 november 2016 · 1 652 Inlägg

Ja, precis, men har pratat med Gustaf Ridderstolpe i Västerås och han sa att det jag har sagt är den vägen jag ska gå, enklast väg om jag vill köra med original motor, annars går det inte.

Bmw's är ju grövre, så styrleder mm är starkare än 960 eller s/v90 , infästningar är inga problem att lösa, men byter inte mer än vad man behöver.
Lagen säger inte att man är tvungen att byta fram och bakaxel, MEN det är den enkla och snabbaste vägen för att få den reggad som ombyggtfordon. Men har bytt bakaxel för jag vill inte köra med Volvos klena 1031.

Absolut, tycker det jag med men tydligen så går det inte alltid, men ska ringa Ulander och höra med honom vad han säger , svårt att hitta en SFRO besiktningsman som säger samma som en tidigare, då alla säger olika konstigt nog, dom ska gå efter lagen men dom verkar inte göra det .

ExtremeBoost skrev:
Är tyvärr lite synd att det beror på var i landet man bor och inte vilka typer av ombyggnationer man gör. Vad är det som gör att en bmw styrväxel skulle bli godkänd? Köper de att du monterar en styrväxel från en bmw på befintlig 940 framvagn och byter bromssystemet så är det väl smidigast. Även att det känns som att byte av styrinrättning med rattaxel mer känns aktuellt att godkänna vid ombyggnation från vänster till höger eller vice versa.
Lagen säger även att du kan byta fram och bakaxel och få den godkänd. Läste något att du skulle göra det med?
Sfro´s definition av utbytt : "Med ”utbytts” menas att komponenterna ska ha bytts ut mot komponenter som på något sätt har annan funktion eller prestanda. Normalt sett betyder det andra fysiska dimensioner men delarna kan trots det i vissa fall passa i samma fästpunkter och komma från samma tillverkare. Det viktiga är att de förändrar fordonets prestanda eller egenskaper."
Att byta ut en framvagn  som är designad i början på 80-talet till 740 till en som är designad kanske 15 år senare skulle iallafall jag tolka som en förbättring av prestanda eller egenskaper annars har väl Volvo misslyckats lite.
Är bara önska dig lycka till och hoppas att du fått lite mer kött på benen smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang