Problem med racekatt och motorlampa volvo t5- 04

crull
28 november 2016 · 3 Inlägg

Tjenare, har för någon månadsedan köpt en volvo s40 t5- 04 . Firman jag köpte den av sa att den kan vara trimmad då de fanns en autotech dosa i handskfacket men de visste inte.

Har nu visat sig att det är autotechs steg tre trimm med multifuel och e85 så den ska ha runt 300 hästar med e85.

Motorlampan började lysa på vägen hem från firman så åkte tillbaka med den så fick dem fixa de, var tydligen en temperatursensor i backspegeln som kronglade så den byttes och jag fick tillbaka bilen med släckt lampa. Men nu en månad senare lyser den igen och har kollat med en volvo verkstad nu, dem säger att den tänds för att racekatten släpper ut mer än original och att de är därför den tänds. Dem sa med att bilen inte kommer gå igenom besiktning med detta felet. Killen på verkstaden tyckte att jag skulle snacka med bilhandlaren och kräva att dem löser en org katt eller häver affären.

Jag kan inte jätte mycket om bilar så detta är lite snurrigt för mig för att bilhandlaren har bessat bilen i samband med att jag köpte den (dock inte bilprovningen) och då gick den igenom.

Kan tänka mig att jag inte har den ända bilen som är trimmad med just autotechs steg 3 så hade vart gött o höra från någon som kan lite mer än vad jag kan om detta.

Trimmet sattes på 2014 och tydligen ska det vara ferritas framrör och downpipe och mjukvaran för steg 3.

Har även läst till mig att problemet med lampan ska kunna lösas i vissa fall med hjälp av en "ATM Lambdasond Delete" men på autotechs hemsida står det att den ska monteras på ferritas framrör som passar volvo s40 I, T4 98-, alltså inte min bil...

Hjälp med detta uppskattas sjukt mycket!

Senast redigerat av crull (28 november 2016)

CupRacing
23 december 2016 · 55 Inlägg

Mest troligt har du original mjukvara i din bil nu, därav att lampan är tänd.
Sätter du in ATM programvaran som du har på din dosa kommer felkoden för katalysatorn att släckas.
Om inte annat är rekommendationen att du ringer till AutoTech och pratar med dem.

mvh

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
Highway_Outlaw
23 december 2016 · 198 Inlägg

Vad heter felkoden du får?

spillolja
23 december 2016 · 4 024 Inlägg

Är det möjligen 2st lamdasonder ?
om svaret är ja kan en sådan  på bakre sonden lösa problemet
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ … :6368.html

sicket otyg att tillverkarna sätter 2st sonder  1 räcker och blir över

likandant är det på golfen jag har, där hamnar båda sonderna framför katten pga. av downpipen
har haft den bakre bakom katten med förlägningsledning med fick ändå felkod P0420 någonting

man kan radera kodera utanför besiktningshallen för dom håller sig borta tills bilen är färdigbesiktigad

smile

Senast redigerat av spillolja (23 december 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang