Skyhögt lambdavärde Volvo S60 170hk

samueelcarlsson
4 januari 2017 · 22 Inlägg

Tjena!

Var nyss och besiktigade bilen och fick nedslag på för högt lambdavärde (hela 1.50, ska ligga i intervallet 0.97 - 1.03). Alla andra mätningar var bra så det känns väldigt konstigt att lambdan ligger så högt. Bilen var inte uppe i arbetstemperatur när mätningen utfördes men enligt besiktningsmannen har detta ingen betydelse?

Har mätt upp båda lambdasonder och dessa är det inget fel på, likaså lmm. Det jag kan hitta är en eventuell läcka i en avgasskarv precis innan ändröret, kan detta ge fel mätvärden? Bilen är original i motor och det finns inga felkoder.

Mvh Samuel

Senast redigerat av samueelcarlsson (4 januari 2017)

Tobzter
4 januari 2017 · 3 145 Inlägg

Det är mycket möjligt.täta läckan.kan smyga inte syra i den läckan och då blir värdet helt fel

Senast redigerat av Tobzter (4 januari 2017)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
samueelcarlsson
4 januari 2017 · 22 Inlägg

Problemet löst, visade sig att det var fel på besiktningens mätverktyg!

caromania Forummoderator
4 januari 2017 · 9 296 Inlägg

samueelcarlsson skrev:
Problemet löst, visade sig att det var fel på besiktningens mätverktyg!

Spännande, hur kom detta fram? Ringde de runt och bad alla komma tillbaka? Berätta mer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
samueelcarlsson
4 januari 2017 · 22 Inlägg

caromania skrev:

samueelcarlsson skrev:
Problemet löst, visade sig att det var fel på besiktningens mätverktyg!

Spännande, hur kom detta fram? Ringde de runt och bad alla komma tillbaka? Berätta mer.

Tyckte att resultatet var såpass märkligt så efter en stunds googlande (ca 2h) bestämde jag mig för att tillbaka och då berättade de för mig att även nästkommande bil fått samma resultat.. Så det var tur man åkte tillbaka! Ingen från besiktningen som hörde av sig vilket jag tyckte var lite dåligt hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang