2913
Sök

Motorbyte e39 -98

83 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
#1
Hej.
Första tråden/inlägget här.

Jag har en Bmw e39 528i -98 med enkel vanos som motorn har rasat på.
Vilka motorer passar samt vad behöver man mer?.

vet att man behöver boxar/insugskam till vissa men vilka passar med fästen och som inte kräver så mycket kunnande inom elektronik delen.

Tacksam för all hjälp.
Senast redigerat av BmwGasten (4 januari 2017)

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 januari 2017
#2
Eftersom du behöver fråga så tänker jag att du inte kommer göra detta själv hemma i garaget?

Personligen skulle jag då leta efter en identisk motor, och absolut inte gå på en massa idéer om att man kan "slänga i" det ena och det andra och det tredje. Sedan skulle jag rådfråga/anlita en verkstad jag litar på och fråga vad det kommer kosta och leta reda på en motor jag vet passar. Dessutom skulle jag fråga mekanikern som förväntas utföra jobbet om han faktiskt kan göra jobbet. Sist av allt skulle jag summera kostnader och ställa dessa mot vad bilen är värd. Tyvärr.

Alternativet (ett mycket klokt sådant) är att köpa hem en identisk motor och byta ut det som havererat. Det skulle du kunna göra själv (förmodligen) och skulle inte kosta så mycket i förhållande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

83 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#3
caromania skrev:
Eftersom du behöver fråga så tänker jag att du inte kommer göra detta själv hemma i garaget?

Personligen skulle jag då leta efter en identisk motor, och absolut inte gå på en massa idéer om att man kan "slänga i" det ena och det andra och det tredje. Sedan skulle jag rådfråga/anlita en verkstad jag litar på och fråga vad det kommer kosta och leta reda på en motor jag vet passar. Dessutom skulle jag fråga mekanikern som förväntas utföra jobbet om han faktiskt kan göra jobbet. Sist av allt skulle jag summera kostnader och ställa dessa mot vad bilen är värd. Tyvärr.

Alternativet (ett mycket klokt sådant) är att köpa hem en identisk motor och byta ut det som havererat. Det skulle du kunna göra själv (förmodligen) och skulle inte kosta så mycket i förhållande.

Tack för svar, har inte tummen mitt i näven så själva bytet är inga problem, ang frågan om villa som passar är då jag helst vill avstå alublock.

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 januari 2017
#4
BmwGasten skrev:
caromania skrev:
Eftersom du behöver fråga så tänker jag att du inte kommer göra detta själv hemma i garaget?

Personligen skulle jag då leta efter en identisk motor, och absolut inte gå på en massa idéer om att man kan "slänga i" det ena och det andra och det tredje. Sedan skulle jag rådfråga/anlita en verkstad jag litar på och fråga vad det kommer kosta och leta reda på en motor jag vet passar. Dessutom skulle jag fråga mekanikern som förväntas utföra jobbet om han faktiskt kan göra jobbet. Sist av allt skulle jag summera kostnader och ställa dessa mot vad bilen är värd. Tyvärr.

Alternativet (ett mycket klokt sådant) är att köpa hem en identisk motor och byta ut det som havererat. Det skulle du kunna göra själv (förmodligen) och skulle inte kosta så mycket i förhållande.

Tack för svar, har inte tummen mitt i näven så själva bytet är inga problem, ang frågan om villa som passar är då jag helst vill avstå alublock.

Du får inte byta motor hur som helst, utan är på en så pass ny bil ganska låst. Varför vill du inte ha aluminiumblock?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 220 Inlägg
5 januari 2017
#5
Det finns i såna fall bara en sak att göra och det är att byta till M50. Samma motor fast äldre, för den otränade ser den exakt lik ut. Besiktningen märker inget och den har järnblock. 2,8l finns inte, du får ta 2,5l från sena E34 525i eller tidiga E36 325i. En del grejer får du antagligen flytta över från din gamla motor.

83 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#6
caromania skrev:
BmwGasten skrev:
caromania skrev:
Eftersom du behöver fråga så tänker jag att du inte kommer göra detta själv hemma i garaget?

Personligen skulle jag då leta efter en identisk motor, och absolut inte gå på en massa idéer om att man kan "slänga i" det ena och det andra och det tredje. Sedan skulle jag rådfråga/anlita en verkstad jag litar på och fråga vad det kommer kosta och leta reda på en motor jag vet passar. Dessutom skulle jag fråga mekanikern som förväntas utföra jobbet om han faktiskt kan göra jobbet. Sist av allt skulle jag summera kostnader och ställa dessa mot vad bilen är värd. Tyvärr.

Alternativet (ett mycket klokt sådant) är att köpa hem en identisk motor och byta ut det som havererat. Det skulle du kunna göra själv (förmodligen) och skulle inte kosta så mycket i förhållande.

Tack för svar, har inte tummen mitt i näven så själva bytet är inga problem, ang frågan om villa som passar är då jag helst vill avstå alublock.

Du får inte byta motor hur som helst, utan är på en så pass ny bil ganska låst. Varför vill du inte ha aluminiumblock?

Det är mycket man inte får göra men gör ändå, alu håller inget laddtryck.

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.

83 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#7
Svarte_Orm skrev:
Det finns i såna fall bara en sak att göra och det är att byta till M50. Samma motor fast äldre, för den otränade ser den exakt lik ut. Besiktningen märker inget och den har järnblock. 2,8l finns inte, du får ta 2,5l från sena E34 525i eller tidiga E36 325i. En del grejer får du antagligen flytta över från din gamla motor.

Har du någon aning om från vilken årsmodell?, endast Box då?

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.

Forummoderator
18 278 Inlägg
5 januari 2017
#8
caromania skrev:
Eftersom du behöver fråga så tänker jag att du inte kommer göra detta själv hemma i garaget?

Personligen skulle jag då leta efter en identisk motor, och absolut inte gå på en massa idéer om att man kan "slänga i" det ena och det andra och det tredje. Sedan skulle jag rådfråga/anlita en verkstad jag litar på och fråga vad det kommer kosta och leta reda på en motor jag vet passar. Dessutom skulle jag fråga mekanikern som förväntas utföra jobbet om han faktiskt kan göra jobbet. Sist av allt skulle jag summera kostnader och ställa dessa mot vad bilen är värd. Tyvärr.

Alternativet (ett mycket klokt sådant) är att köpa hem en identisk motor och byta ut det som havererat. Det skulle du kunna göra själv (förmodligen) och skulle inte kosta så mycket i förhållande.

Sen är frågan (som jag inte kan svara på) om motorn behöver giftas ihop med databoxen som på en Volvo och om då startspärren behöver bytas och om då... En -98 så tveksamt hur mycket tid man ska lägga på detta och kanske få en bil som aldrig startar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 januari 2017
#9
BmwGasten skrev:
caromania skrev:
BmwGasten skrev:

Tack för svar, har inte tummen mitt i näven så själva bytet är inga problem, ang frågan om villa som passar är då jag helst vill avstå alublock.

Du får inte byta motor hur som helst, utan är på en så pass ny bil ganska låst. Varför vill du inte ha aluminiumblock?

Det är mycket man inte får göra men gör ändå, alu håller inget laddtryck.

Det finns väl ingen BMW med turbo? Eller jo, du har en diesel?

Hybridsmurfen skrev:
caromania skrev:
Eftersom du behöver fråga så tänker jag att du inte kommer göra detta själv hemma i garaget?

Personligen skulle jag då leta efter en identisk motor, och absolut inte gå på en massa idéer om att man kan "slänga i" det ena och det andra och det tredje. Sedan skulle jag rådfråga/anlita en verkstad jag litar på och fråga vad det kommer kosta och leta reda på en motor jag vet passar. Dessutom skulle jag fråga mekanikern som förväntas utföra jobbet om han faktiskt kan göra jobbet. Sist av allt skulle jag summera kostnader och ställa dessa mot vad bilen är värd. Tyvärr.

Alternativet (ett mycket klokt sådant) är att köpa hem en identisk motor och byta ut det som havererat. Det skulle du kunna göra själv (förmodligen) och skulle inte kosta så mycket i förhållande.

Sen är frågan (som jag inte kan svara på) om motorn behöver giftas ihop med databoxen som på en Volvo och om då startspärren behöver bytas och om då... En -98 så tveksamt hur mycket tid man ska lägga på detta och kanske få en bil som aldrig startar.

Alla tänker inte lika. Men vi gör nog det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
5 januari 2017
#10
Du ska använda den befintliga ECUn som sitter i bilen, annars slår startspärren stopp.
Detta under förutsättning att du monterar en likadan motor. Byter du motortyp så din original ECU inte kan användas behöver du byta betydligt mer saker och förmodligen vara lite kunnig på el.

Forummoderator
18 278 Inlägg
5 januari 2017
#11
Evildan skrev:
Du ska använda den befintliga ECUn som sitter i bilen, annars slår startspärren stopp.
Detta under förutsättning att du monterar en likadan motor. Byter du motortyp så din original ECU inte kan användas behöver du byta betydligt mer saker och förmodligen vara lite kunnig på el.

Gott. Slår startspärren till så slår även plånboken till. Inte värt besväret. Kanske billigare och köpa en likadan burk fast med lite mindre maskin, de kostar mindre än en Volvo 740 just nu...

https://www.blocket.se/halland/BMW_523_ … 15&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 220 Inlägg
5 januari 2017
#12
BmwGasten skrev:
Det är mycket man inte får göra men gör ändå, alu håller inget laddtryck.

Dubbla helicoil till topplocksbulten, eller hur är det PPF gör?

6 220 Inlägg
5 januari 2017
#13
Om man tar en tidig M50, helst från E34 direkt efter att de övergick från M20, så brukar den vara utan startspärr. Annars får man flytta med både styrbox, boxen till startspärren samt tändningslåset för att få rätt nyckel. Annars kan "fekzen" här på forumet programmera om styrboxen så startspärren försvinner.

83 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#14
caromania skrev:
BmwGasten skrev:
caromania skrev:

Du får inte byta motor hur som helst, utan är på en så pass ny bil ganska låst. Varför vill du inte ha aluminiumblock?

Det är mycket man inte får göra men gör ändå, alu håller inget laddtryck.

Det finns väl ingen BMW med turbo? Eller jo, du har en diesel?

Hybridsmurfen skrev:
caromania skrev:
Eftersom du behöver fråga så tänker jag att du inte kommer göra detta själv hemma i garaget?

Personligen skulle jag då leta efter en identisk motor, och absolut inte gå på en massa idéer om att man kan "slänga i" det ena och det andra och det tredje. Sedan skulle jag rådfråga/anlita en verkstad jag litar på och fråga vad det kommer kosta och leta reda på en motor jag vet passar. Dessutom skulle jag fråga mekanikern som förväntas utföra jobbet om han faktiskt kan göra jobbet. Sist av allt skulle jag summera kostnader och ställa dessa mot vad bilen är värd. Tyvärr.

Alternativet (ett mycket klokt sådant) är att köpa hem en identisk motor och byta ut det som havererat. Det skulle du kunna göra själv (förmodligen) och skulle inte kosta så mycket i förhållande.

Sen är frågan (som jag inte kan svara på) om motorn behöver giftas ihop med databoxen som på en Volvo och om då startspärren behöver bytas och om då... En -98 så tveksamt hur mycket tid man ska lägga på detta och kanske få en bil som aldrig startar.

Alla tänker inte lika. Men vi gör nog det.

Den ska turbo konventeras

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.

83 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#15
Svarte_Orm skrev:
Om man tar en tidig M50, helst från E34 direkt efter att de övergick från M20, så brukar den vara utan startspärr. Annars får man flytta med både styrbox, boxen till startspärren samt tändningslåset för att få rätt nyckel. Annars kan "fekzen" här på forumet programmera om styrboxen så startspärren försvinner.

Perfekt, tack för tipset

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.

83 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#16
Svarte_Orm skrev:
BmwGasten skrev:
Det är mycket man inte får göra men gör ändå, alu håller inget laddtryck.

Dubbla helicoil till topplocksbulten, eller hur är det PPF gör?

Tyvärr så är det ingen hållbar lösning, gjutjärn är billigare och stabilare

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.


Sök