Plats för mer bas och hur funkar lågnivå?

skaduddel
13 mars 2017 · 35 Inlägg

Jag installerade nya dörrhögtalare, stereo och en dubbeltolva i höstas. Specs ligger längst ner.

Nu har jag fått händerna på ännu en låda, fast med dubbla tior istället. Problemet är att som jag ser det får den inte plats smile bilden nedan visar hur nuvarande låda ligger, med hatthyllan bara några centimeter ovanför. Stapla är alltså ur frågan.

Går det ställa lådorna på var sin sida längs med höger- och vänsterkanten så att det är riktade mot varandra? Det kanske är orimligt att de är olika stora också?

Ännu ett steg fram i planeringen blir ju installationen. Dragningen löser jag smärtfritt, men jag har bara en rca-utgång på min nuvarande stereo. Behövs det två till två olika slutsteg? slutstegen drar ju varsin låda också så det låter logiskt. Kan jag isåfall använda mig av en rca y-split?

Om det finns andra lösningar angående placering så är jag öppen för det mesta, har övervägt att sabba mitt baksäte smile  Men all hjälp är uppskattad!

(har inte betalat för det nya paketet, är inte så dum att jag köper innan jag kollar att det passar men vill ju självklart få det att funka)

Stereo: Pioneer DEH 1800ub
Baspaket: Rockford Fosgate Prime 2x12, R250x1


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220302/220302-c8acbcf7a82785589ee7e55068dd72d7.jpg

ehedman
14 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Det finns en enkel lösning på ditt problem. Du har en sedan. Vänd på baslådan så du får trycket in i bilen istället för ut ur bilen.

Är du ändå inte nöjd råder jag dig att köpa ett kraftigare slutsteg. Två basar à 200 W RMS @ 2 ohm rimmar illa med ett monoslutsteg som levererar 250 W @ 2 ohm.

Senast redigerat av ehedman (14 mars 2017)

Bassiehof
14 mars 2017 · 1 777 Inlägg

Som ovan: vänd lådan inåt. Öppna skidluckan om en sån finns. Det blir inte bra med 2 olika basar. Risken att de spelar MOT varandra snarare än MED varandra är stor iom att de har olika frekvenssvar (= ojämn frekvensgång) m m, så du helt enkelt inte får ut fullt ljudtryck. Bättre med 4 likadana i så fall. Du behöver inte matcha effekten på slutsteget och basarnas effekttålighet för att få ut ett acceptabelt ljudtryck. Basar som var för sig kostar 500 kr/st kan man inte förvänta sig så mycket av.

Senast redigerat av Bassiehof (14 mars 2017)

skaduddel
14 mars 2017 · 35 Inlägg

Ahh, jag fruktade att det skulle låta dåligt. Om jag tvunget ska höja volymen så får jag köpa bättre slutsteg alternativt köpa en likadan låda till. Kul att ni tog ned mig på jorden igen smile

Jag är dock fortfarande intresserad av att veta hur man gör men lågnivån. kan man få en utgång till två slutsteg, eller behövs det bara en utgång ifall de är bryggade?

Polaren
14 mars 2017 · 352 Inlägg

RCA är ju endast signalen så det går ypperligt att använd en y split.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Fjong
14 mars 2017 · 1 494 Inlägg

Ska man med bra resultat spela högt i en sedan måste man också täta ordentligt runt lådan när den står vänd framåt, annars går ljudet bak och studsar sedan fram igen och så får du släckning. (spelar det högre i bilen när bakluckan är öppen är det inte tätt)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang