Rostskydd samt stryktålig färg.

kakanbro
23 februari 2017 · 89 Inlägg

Tjena, Har en 142:a som jag rostlagat, just nu har jag rättså mycket som är plåtrent och jag skulle vilja slipa bort den lilla ytrost som blivit och spruta på något bra rostskydd. Vad ska man köpa som funkar bra ? Bilen ska lackas grå sen om det spelar nån roll smile

Har även byggt om mina bärarmar och länkarmar. Så dom är också plåtrena och svetsade. Skulle behöva nån stryktålig färg där också. Hört att siliconen i hammarlack kanske inte var så bra. Men vad finns det som är bra då ? smile Gärna något som finns i annan färg än svart då det kan vara lite kul smile

Om ni vet någonstans på internet som är bra så man kan beställa dessa grejer vore det också kanon!

Tack på förhand, är inte alls insatt i denna värld av kemikalier, men bygga gillar jag big_smile

jaka54
23 februari 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Överhuvudtaget ska du inte använda enkomponentsfärger som finns i vanliga färgaffärer eller Jula ,mekonomen och liknande , utan 2-komp färger!
Biltema har 2-komp grundfärg (båtlack,Vit) den har jag använt och den går att pensla ut.
Annars köper jag 2-komp färger hos färgleverantörer till billackerare, eller direkt från  billackerare.

Senast redigerat av jaka54 (23 februari 2017)

kakanbro
23 februari 2017 · 89 Inlägg

Okej, grundfärg kan man alltså spraya på den rena plåten alltså för att skydda från rost?

jaka54
23 februari 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Om plåten är blästrad eller  i nödfall slipad helt ren...så kan du spruta på grundfärg men...som jag sa tidigare är amatörgrejerna du hittar ute på mackarna /Jula/mekonomen/ osv helt värdelösa.
För att få en bra och hållbar finnish måste man använda proffsgrejer och då handlar det om 2-komp billacker. Grundfärgen går ju alltid att pensla på då ytfinnishen  inte spelar någon större roll på golvet inne i bilen, men på utanpå karossen måste man sprutmåla  och då måste man ha kompressor och sprutpistol.
Frågan är som alltid vilken finnish och hållbarhet du vill uppnå.

hekola
19 mars 2017 · 73 Inlägg

Har du slippat med rondell ? trissa ? slippapper ?
Har du använt dom två första allternativen så har du garanterat ingen profil i stålet då dom ger en polerande yta vilket i sin tur generar att primern inte vill fästa. Då måste du använda en etch primer innan. Men har du tillgång till 60-80 kornigt papper och kan slipa så du får en profil så behöver du inte använda etch primer.

Slipat med 60-80 korn/slippapper så kan du med lugnande mage pensla/rolla på grundfärgen om du inte är så noga med slutfinishen. Men å andra sidan så rekommenderar jag dig till att använda spruta till appliceringen. Du får en mycket finnare finish och du får ett tjockare/jämnare färgskikt.
Använd gärna en zinc rik epoxi som primer då den genererar i en bättre barriär. kostar lite mer än en epoxi med järn oxide men är bättre generellt. sen som mellan skickt kan du använda en MIO med antingen järn oxide eller aluminium flakes spelar ingen roll vad du väljer här båda är bra barriärer.

Därefter är det upp till dig vad du vill använda för (topcoat) polyurethan, Alkyd, Acryl finns i många olika varianter vattenbaserade- 2-kompare, 1-kompare. Eller som många använder just på chassi detaljer under bilen är just hammarlack. Eller så lämnar du in dom delarna på pulverlack.

Gå in till en återförsäljare/lackeringsfirma för att höra dig för om priserna för 1-2 L av varje produkt dom brukar inte vara omöjliga på att bryta till mindre förpackningar men skulle tippa på att du kommer landa på 600-800kr för 1L av Primer 1L av mellanfärg,  1L av etch primer en 1L förtunning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang