V70 TDI nya dieselkraftboxen vs den gamla?

Klotpung
15 mars 2017 · 8 Inlägg

Hejsan! går nu i planerna att köpa mig en box till min v70 TDI -99, och efter forskande och kompisars ord så sotar dieselkraft boxen mest av de olika boxarna jag hittat.

Frågan är nu, nån som har testat den nya som dieselkraft säljer nu och jämfört med den äldre modellen? sotar de lika mycket? Det är nämligen väldigt bra pris på de nya boxarna nu och känns då onödigt att lägga pengar på en mycket äldre som ändå ligger ganska saftigt i pris.

Syftar på denna "nya" : http://www.dieselkraft.se/Produkt/Volvo/V70/4331/

Lommen
16 mars 2017 · 273 Inlägg

Klotpung skrev:
Hejsan! går nu i planerna att köpa mig en box till min v70 TDI -99, och efter forskande och kompisars ord så sotar dieselkraft boxen mest av de olika boxarna jag hittat.

Frågan är nu, nån som har testat den nya som dieselkraft säljer nu och jämfört med den äldre modellen? sotar de lika mycket? Det är nämligen väldigt bra pris på de nya boxarna nu och känns då onödigt att lägga pengar på en mycket äldre som ändå ligger ganska saftigt i pris.

Syftar på denna "nya" : http://www.dieselkraft.se/Produkt/Volvo/V70/4331/

Syftet med en eftermonterad "effektbox" är att manipulera dieselflödet vilket innebär att boxen skickar in mer diesel i förbränningsrummen, per automatik kommer bilen ryka svart vid gaspådrag eftersom boxen skickar in mer diesel än vad som hinner förbrännas. Om du är ute efter en box som inte sotar så lär du titta på en riktig mjukvara/optimering av nått slag.

Generellt är dessa "effektboxar" bara skit... i jämförelse med en bra mjukvara.

Turbotk
16 mars 2017 · 73 Inlägg

Jag rekomenderar också mjukvara framför lösa boxar:)

Senast redigerat av Turbotk (16 mars 2017)

ehedman
16 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Annars kan du snickra ihop en egen med lite kabel, krympslang, potentiometer (0-1000 ohm) och strömbrytare. Finns en guide här på garaget.

Samuel3
17 mars 2017 · 360 Inlägg

ehedman skrev:
Annars kan du snickra ihop en egen med lite kabel, krympslang, potentiometer (0-1000 ohm) och strömbrytare. Finns en guide här på garaget.

Så har jag gjort, blir sjukt drag i bilen jämfört med originaleffekten. Blir mycket bättre bottendrag och den drar mindre vid vanlig körning. Ska dock skaffa en "trimbox" i framtiden, helst promotech (med sladd till lmm).

Lommen
19 mars 2017 · 273 Inlägg

ehedman skrev:
Annars kan du snickra ihop en egen med lite kabel, krympslang, potentiometer (0-1000 ohm) och strömbrytare. Finns en guide här på garaget.

Han ville ha nått som inte sotar.. Evry mod sotar ju utav bara helvettet när man trampar på.

CCRobin
19 mars 2017 · 736 Inlägg

Klotpung skrev:
Hejsan! går nu i planerna att köpa mig en box till min v70 TDI -99, och efter forskande och kompisars ord så sotar dieselkraft boxen mest av de olika boxarna jag hittat.

Frågan är nu, nån som har testat den nya som dieselkraft säljer nu och jämfört med den äldre modellen? sotar de lika mycket? Det är nämligen väldigt bra pris på de nya boxarna nu och känns då onödigt att lägga pengar på en mycket äldre som ändå ligger ganska saftigt i pris.

Syftar på denna "nya" : http://www.dieselkraft.se/Produkt/Volvo/V70/4331/

Lommen skrev:

ehedman skrev:
Annars kan du snickra ihop en egen med lite kabel, krympslang, potentiometer (0-1000 ohm) och strömbrytare. Finns en guide här på garaget.

Han ville ha nått som inte sotar.. Evry mod sotar ju utav bara helvettet när man trampar på.

Verkar ju dock som att det är det enda han är ute efter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2017 · 13 736 Inlägg

handlar det om att ryka bara?    skär av slangen som går till insuget så ryker det av bara fan..
alternativt sparkar in intercoolern eller något annat korkat.

resultatet är det samma lite effekt mycket rök.

gör en riktig optimering så kommer bilen gå bra  gå snål och hålla..
eller så skiter man i allt och gör som jag skrev längst upp smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lommen
19 mars 2017 · 273 Inlägg

CCRobin skrev:

Klotpung skrev:
Hejsan! går nu i planerna att köpa mig en box till min v70 TDI -99, och efter forskande och kompisars ord så sotar dieselkraft boxen mest av de olika boxarna jag hittat.

Frågan är nu, nån som har testat den nya som dieselkraft säljer nu och jämfört med den äldre modellen? sotar de lika mycket? Det är nämligen väldigt bra pris på de nya boxarna nu och känns då onödigt att lägga pengar på en mycket äldre som ändå ligger ganska saftigt i pris.

Syftar på denna "nya" : http://www.dieselkraft.se/Produkt/Volvo/V70/4331/

Lommen skrev:

ehedman skrev:
Annars kan du snickra ihop en egen med lite kabel, krympslang, potentiometer (0-1000 ohm) och strömbrytare. Finns en guide här på garaget.

Han ville ha nått som inte sotar.. Evry mod sotar ju utav bara helvettet när man trampar på.

Verkar ju dock som att det är det enda han är ute efter.

Ja därför skrev jag som jag skrev i mitt första inlägg och tipsade om en riktig mjukvara istället.

Klotpung
19 mars 2017 · 8 Inlägg

Hej! De ska sota;) har pillat ihop ett evry mod så de får de bli för tillfället!

Lommen
20 mars 2017 · 273 Inlägg

Klotpung skrev:
Hej! De ska sota;) har pillat ihop ett evry mod så de får de bli för tillfället!

Snacka om dubbla budskap.. först ska det sota.. sen ska det inte sota.. med evry mod kommer det sota utav bara helvettet...

Klotpung
22 mars 2017 · 8 Inlägg

Lommen skrev:

Klotpung skrev:
Hej! De ska sota;) har pillat ihop ett evry mod så de får de bli för tillfället!

Snacka om dubbla budskap.. först ska det sota.. sen ska det inte sota.. med evry mod kommer det sota utav bara helvettet...

Var har jag skrivit att det INTE ska sota? Skrev aldrig det, skrev bara att dieselkraft "ska" sota mer än de andra, men sa aldrig att det var något negativt.

Lommen
22 mars 2017 · 273 Inlägg

Misstolkning, med mer tydlig beskrivning med vilket budskap du vill nå ut med så kommer det troligen bli mindre misstolkningar. Jag skulle som tidigare sagt vänligen med bestämt avråda från alla typer av "trimboxar", satsa på en riktig mjukvara istället så har du nått som är pålitligare och bättre för motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang